Jäin yksin valvovan pikkulapsen kanssa, miten jaksaa arkea?
Haluaisin kuulla, onko jollain kokemusta siitä, miten arjen saa sujumaan kun joutuukin täysin yksin hoitamaan lasta arkena?
Mulla on tilanne, että tuli ero ja lapsi on vasta 1,5v. Lisäksi hän valvoo edelleen paljon öisin. Mitkään unikoulut ei ole tehonneet (tosin, sairaalaunikoulua emme ole saaneetkaan), pieni valvoskelee pitkin öitä, syytä ei ole löytynyt. Hän on siis aina ollut valvoskelija. Mutta miten sitä saa pysyttyä päivät käynnissä ja käytyä töissä tämmöisessä tilanteessa? Auttaako se jos lapsi on toisella vanhemmalla viikonloppuna ja siinä ehtisi edes yhden yön ladata akkuja? Pelottaa...
Kommentit (9)
Kiitokset vastaajille!
Tuo perhepeti voisi ehkä toimia, ja tähänkin asti lapsi on nukkunut omassa sängyssä meidän sängyssä kiinni. Ja kaiketi sekin onnistuu, että lapsen isä ottaisi häntä arkisin. Mut jotenkin, tuntuu että pitäs kuitenkin yrittää selvitä ensin itse...
voisitko jäädä vähäksi aikaa esim hoitovapaalle, niin ei tarvitsisi jännittää sitä jaksatko töissä? Itse olen tällä hetkellä hoitovapaalla (asun kahdestaan 1 vee lapseni kanssa), ja tässä on näppärää se että voin ottaa torkut aina kun lapsi on päiväunilla.
Ja reippaasti lapsi vaan isälleen, jos sellainen mahdollisuus on olemassa, yritä päästä tuollaisesta "pitäisi yrittää selvitä ensin itse" -ajattelusta. Se lapsi on yhtä paljon isänsäkin lapsi :) Tsemppiä!
valvoi 7 vuotta!! (sitten päästiin lopulta tutkimuksiin ja saatiin selvyyttä mut se onkin jo toinen juttu). Paras keino oli mun mielestä se, että otettin lapsi vanhempien sänkyyn (sai vaikka leikkiä pikkuautoilla äidin päällä jos ei uni tullut ja äiti oli tillin tallin valvomisesta koska siitä ainakin itse havahtui helpommin jos lapsi lähti jonnekin kömpimään. Meidän lapsi oli tietyssä vaiheessa myös kova karkailemaan... siis myös ulos, vuorokaudenajasta huolimatta. Joten saatte uskoa että univelkaa ehti kertyä:)
Itse olin jo lapsen syntymästä saakka yh, mutta myös minun lapseni valvoi yöt, aloitti 8kk ja jatkoi tuohon 1,5v ikään. Itse yritin opiskella samalla, en muista tuosta opiskeluvuodesta juuri mitään. Ei täytyne erikseen mainita etten valmistunut.
Meillä ei auttanut mikään muu kuin karskisti vain nostaa kissa pöydälle lapsen kanssa. Ihan erikoinen neuvo kun kyseessä on pieni taapero, mutta kyllä, hän ymmärtää takuulla (jos on terve) puhettasi, ja sitä että tarkoitat tätä kun sanot. Eli yöllä nukutaan, ei syödä eikä juoda eikä jutella, vain nukutaan. Jos on kova jano, voi juoda hieman vettä. Ja sitten pää tyynyyn takaisin, peitto päälle.
Minä valvoin viikon selvittämässä tätä lapselle, joka huudolla peittelin takaisin, tarjosin tilkan vettä jos pyysi ja menin itsekin nukkumaan. Tosi rankkaa yksin, ja monet itkut itkin aamulla kun olin niin väsynyt. Mutta kun tuo oli tuottanut tulosta, olin kiitollinen ja ylpeä itsestäni.
Tätä kannattaa kokeilla jos lapsi on todettu terveeksi, ettei hänellä oikeasti ole mitään hätää. Ja ota vaikka vapaata töistä siksi aikaa että voit nukkua päivisin hänen kanssa päiväunet. Älä jää liikaa yöllä selittämään vaan määrätietoinen ilmoitus "asia on näin" ja sitten toimitaan niin. Jos et saa päätä tyynyyn hänelle tai peittoa päälle, anna olla ja mene sänkyyn. Anna huutaa tovi ja käy toistamassa sama mitä juuri sanoit aiemmin.
Lupaan että toimii.
Eikö nyt ole lapsen etu että näkee isäänsä mahdollisimman paljon, ihan riippumatta siitä valvooko lapsi.
Sulla on vaikea elämäntilanne, totta kai kannattaa käyttää kaikki apu hyväkseen minkä saa. Mitä haluat lapsillekin opettaa? Itse on pärjättävä vaikka puukkoja sataisi.
Ota joku kiva uusi mies ja anna seksiä siitä hyvästä, että hän jeesaa sinua toisen lapsen hoidossa. Voit vaikka tehdä ehdoituksen avoimesti ja mies joko hyväksyy tarjouksen hymyillen, tai häipyy runkaamaan sinne minne kuuluukin. Samalla sinä ehkä opit jotain jotain siitä miten miestä hoidetaan ja miksi kiltit naiset (myös miehet) eivät saa koskaan mitään.
Ja edellinen siis miesnäkökulmana ongelmasi, jonka ei tarvitse välttämättä olla mikään ongelma, jos opettelet ajattelemaan asioista hieman vapaamielisemmin ja tykkäät seksistä ylipäätään. Äläkä edes luule, että kirjoittaisin tätä pikkupöksysi kuva silmissäni. Mulla on ihana vaimo, saan seksiä riittävästi ja urheilen useita tunteja viikossa, jotta hän sitä myös haluaa.
Kiitokset vastauksista. On tuo isänsä lapsi juu, mutta on sellainen tunne kuitenkin, että huidelkoon isä missä haluaa, minä hoidan lapsen. Taustana tähän suhdetta rasittanut jatkuva kisa hoidosta yms.
9: Kiitokset, sain hyvät naurut tuosta. On se hyvä että kesken vakavan asian vielä jaksaa naurattaa joskus :p
eli niin väsynyt, että esim. lapsen kantaminen ei ole enää turvallista, koska voit koska tahansa nukahtaa seisoaltaan, niin anna lapsen vaan valvoa ja laita vaikka tulpat korviin. Kuulostaa tosi tylyltä, mutta ei voi mitään, jos nimittäin lapsi on täysin varmasti täysin terve.
Perhepeti voisi auttaa, jos lapsi ei siitä pääse pois tai ainakaan pitkälle nukkuessasi. Itse olen joskus kuopuksen valvottaessa pannut patjan vauvanhuoneen lattialle, vauva viereen ja ovi kiinni (ja lattialta kaikki virikkeet pois).