Hallelujah - mikä on laulun tarina mielestäsi? Sis. sanalinkin!
Kommentit (6)
Duurit, mollit ym. jääneet kääntämättä.
Mutta tuon Raamatullisen viitekehyksen ulkopuolelta, onko tässä tarinaa?
Lähinnä kiinnostaa tuo keittiöntuoliin köyttäminen jne. Mikä siinä on takana?
Koko juttu aukeaa siitä tosiasiasta, että Leonard Cohen on juutalainen.
Talmudissa mainitaan, että israelin kuningas Daavid oli maailman taitavin harpunsoittaja, ja hän tunsi salaisen soinnun, joka miellytti Jumalaa erityisesti. "It goes like this, the fourth, the fifth, a minor fall, a major lift" eli kvartti, kvintti, duuria vastaava molli ja taas kvintti - joka muuten on juurikin tuon laulun sävelkulku. Nuo kaikki intervallit sattumoisin ovat kaikkein harmonisimpia koko oktaavilla.
Mutta pelkkä musiikki ei riittänyt Daavidille. Hän janosi maallista rakkautta. "But you don't really care of music, do ya?" Vaikka Daavidin usko oli vahva, hän halusi enemmän.
Toisessa Samuelin kirjassa 11. luvussa kerrotaan, miten Daavid rakastui Batsebaan. Hän pahaksi onneksi sattui olemaan naimisissa Uurian kanssa, ja toinen säkeistö kuvaa tätä luvatonta rakkautta (Batseba kylpi kuukautisten jälkeen kattoterassin mikvassa kuten juutalainen laki vaatii) ja miten he sitten pettivät Uuriaa.
"Ja teko oli paha Jumalan silmissä". Daavid ja Batseba olivat rikkoneet kuudetta käskyä vastaan. Laulu etenee siitä, miten Daavid jää Batseban pauloihin, ja se on toisinto Simsonin ja Delilan suhteesta. "She tied you to a kitchen chair / She broke your throne, and she cut your hair / And from your lips she drew the Hallelujah." Hiusten leikkuu on symbolinen voimien, vallan ja auktoriteetin menettämiselle. Kielletty rakkaus vei heidät mukanaan - Simsonillehan Delila osoittautui tuhoksi.
Mutta tällä kerralla Daavid osoittautuu tuhoksi Batseballe - nimittäin tuhoamalla hänen avioliittonsa. Daavid murhauttaa Uurian asettamalla tämän eturintamaan taistelussa, jossa hän kaatuu. Daavid nai Batseban - murhaaja nai murhatun lesken. Ja profeetta Naatan ei ole lainkaan huvittunut asiasta. Daavidille ja Batseballe tulee keskenmeno. Naatan syyttää Daavidia petoksesta Jumalan silmissä.
Sekä Daavid että Batseba ovat nyt rikki. Heidän huuliltaan kantautuu enää rikkonainen ja katkera "Halleluja" - eli Herran ylistys. Kielletty rakkaus on vienyt heidät tuhoon ja särkenyt heidät. Niipä Daavid katuu katkerasti. Ja tämä viimeinen "halleluja" nousee rikkinäisen, nöyryytetyn ja katuvan kuninkaan huulilta.
Jumala on antanut heille anteeksi. He saavat pojan, joka saa nimekseen Salomo.
Kiitos, en ollut tiennytkään noin syvällisestä tarinasta sanoituksessa, vaikka minusta Hallelujah on ollut aina kaunis kappale.
Ruukinmatruunalle iso kiitos tarinasta. Olenkin kauan miettinyt laulun sanoitusta. Kiitos! :)
Se kertoo ihanteista ja siitä rakkaussuhteesta, joka ei tee hyvää kummallekaan osapuolelle.
Siitä, miten joku minkä pitäisi olla kaunista, sortuu mustasukkaisuuteen, riippuvuuteen, itsekkyyteen ja sairaalloiseen omistamisenhaluun.
Ei ole enää ylistystä, ainoastaan irvikuva parisuhteesta.
No kuulin oli salainen sointu
että Daavid soitti ja se miellytti Herraa
Mutta et oikeastaan ??välitä musiikista, ethän?
No se menee näin:
Neljäs, viides,
Pieni lasku ja suuret hissi
Hämmentynyt kuningas säveltää Hallelujaa
Halleluja, halleluja, halleluja, halleluja ...
Uskosi oli vahva mutta tarvitsit todisteita
Näit hänet uiminen katolla
Hänen kauneus ja kuunvalo kukistivat sinua
Hän sidottu sinut hänen luokseen keittiöön tuolin
Hän rikkoi valtaistuimesi ja hän leikkasi hiuksesi
Ja huuliltasi hän piirsi Hallelujah
Vauva Olen ollut täällä ennenkin
Olen nähnyt tämän huoneen ja olen kävellyt tällä lattialla (tiedätte)
Asuin yksin ennen kuin tunsin sinut
Ja olen nähnyt sinun lipun Marble Arch
ja rakkaus ei ole voiton marssia
Se on kylmä ja se on rikki Hallelujah
oli aika, jolloin annoit minun tietää
Mitä oikeastaan ??tapahtuu alla
Mutta nyt et koskaan näytä sitä minulle, ethän?
Mutta muista, kun muutin sinuun
Ja Pyhä kyyhky liikkui myös
Ja jokaisella hengenvedolla laadimme oli Hallelujah
Ehkä siellä Jumalaa yli
kaikki olen koskaan oppinut rakkaudesta
Oli kuinka ampua joku outdrew sinua
Ja se ei huuto, kuulet yöllä
Se ei ole joku joka on nähnyt valon
Se on kylmä ja se on rikki Hallelujah
Halleluja, halleluja, halleluja
Halleluja, halleluja