Mitenkä lasketaan eläke jos jää sairaseläkkeelle 45 v?
Meillä heräsi keskustelu että jos jään vaikka huomenna pakun alle ja loukkaannun nin pahoin että jään työkyvyttömäksi niin mitenkä määräytyy mun eläke?
Siis tietysti tulojen mukaan,mutta esim työeäkeotteessa ilmoitettu arvio tänhetkisestä tilanteesta, onko sillä mitään tekemistä esim sairaseläkkeen kanssa?
Kommentit (7)
kertynyt eläke on vain 50e, saan siihen päälle täyden kansaneläkkeen, ja koska nuo yhteenlaskettuna ovat alle takuueläkkeen, saan vielä takuueläkettä, joten yhteensä tuo minimieläke on nyt 714e tänä vuonna.
Nykyään kai lasketaan aina myös tulevan ajan eläkekertymä, eli jotain siitä, mitä eläkettä kertyisi, jos olisi töissä loppuun asti, mutta mulle sitä ei laskettu, koska olin ollut poissa työelämästä liian kauan, olisko jopa vuoden ollut tuo raja vuonna 2006 :(
Joku toinen taas leveili yhtä lyhyellä työhistorialla saavansa 900e/kk, koska hänelle laskettiin tuo tuleva aika, siinä oli aika iso ero siihen mun tuolloiseen noin 600 eläkkeeseen.
Jos jäät pakun alle ja tulet sen takia työkyvyttömäksi niin tottakai pakun kuljettaja on sinulle korvausvelvollinen...
Jos kätesi muuten vaan on sökönä, ei auta kuntoutukset jne niin mahdollisesti pääset työkyvyttömyyseläkkeelle. Se eläke on se mitä olet siihen eläkepäätökseen asti kerennnyt kerryttää. Jos se on pieni niin voit erikseen hakea takuueläkettä jne.
Jos kätesi vammautuu työperäisesti(harvoin eläkefirmat niin myöntäisivät) niin eläkesi on se mitä saisit palkkana jne
Meillä heräsi keskustelu että jos jään vaikka huomenna pakun alle ja loukkaannun nin pahoin että jään työkyvyttömäksi niin mitenkä määräytyy mun eläke?
Siis tietysti tulojen mukaan,mutta esim työeäkeotteessa ilmoitettu arvio tänhetkisestä tilanteesta, onko sillä mitään tekemistä esim sairaseläkkeen kanssa?
Jos tossa iässä jää eläkkeelle, eläke muutamia satkuja kk.
54-vuotiaana ja oli muuten sitten todella "edullinen" järjestely. Hänelle laskettiin täysi eläke kuin olisi (muka, tn. olisi kuitenkin lentänyt aiemmin töistä pois) ollut töissä 63-vuotiaaksi ja joka vuosi nousee eläke hyvää tahtia, kun aina lasketaan se 60% siitä, mitä nyt tienaisi. Palkat hänen vanhalla alallaan ovat nousseet mukavasti viime vuosina ja sitä myöten eläkekin noussut tosi hyvin, kun koko ajan katsotaan sitä tasoa ja siitä se 60%. Hyvät prosentit loppuu sitten, kun siirtyy vanhuuseläkkeelle työeläkkeeltä eli 63-vuotiaana.
Mainitsen nyt tässä ammatinkin: opettaja ja eläke 3250 Euroa/kk, ennen eläkkeelle jäämistä 6 vuotta sitten viimeinen palkka oli jotain 4400-4500 Euroa ja nyt jo lasketaan, että samassa työssä, samoilla tuntimäärillä tienaisi yli 5000 euroa ja siitä prossat.
mutta jos tuo pakukuski ( mitään sellaistahan ei onneksi ole, toivottavasti ei tulekaan) onkin vaikkapa latviasta ja työtön ja näinollen maksukyvytön.
Kenenkä vakuutus maksaa?
Tai jos sillä kuskilla ei vaikka ole vakuutuksia ollenkaan?
Tai kuski pakenee eikä ikinä saada kiinni.
Siinä tapauksessa sama kuin olen ehtinyt eläkettä kerryttää?
Jos työeläkkeesi olisi esim. 200€/kk, saisit Kelasta takuueläkettä niin että eläkkeittesi määrä olisi yhteensä n.713€ bruttona siis. Sitten olisi toki mahdollisuus varmaan saada eläkkeensaajan asumistukea, riippuen omaisuudesta jne.
Kuski on velvollinen, mutta jos on maksukyvytön niin eikö valtionkontorilta voi hakea joku lohdutuskorvauksen?
Jos kuskia ei saada kiinni ikinä, ja vakuutusyhtiösi/eläkeyhtiösi toteaa sinut työkyvyttömäksi niin saat sen työeläkkeen mitä olet siihen asti kerennyt kerryttää, loput maksaa kela jos on alle takuueläkkeen.
Jos pakukuski törmäyshetkellä tapahtui kuskin työajon aikana, ja kaikeksi onneksesi hän jäi selvittämään asian, ja vielä suurempi onneksesi hänellä on täysvakuutus työtapaturmille niin mahdollisesti tulisit saamaan sellaiset korvaukset mitä olisit työssäsi saanut.