Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sain bonusta 1500 euroa, eihän tarvi ilmoittaa Kelaan kun saan as. tukea

Vierailija
13.04.2012 |

ja kuukausitulot piti ilmoittaa jos muuttuvat olikos se nyt 300 kuukaudessa?

Tuo on kertaluontoinen erä, ja maksettu viime vuoden tuloksesta enkä ole edes saanut as. tukea kuin joulukuun 1. päivästä lähtien.

Vaikuttaako?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulo mikä tulo

Jos 1500 jakaa vuodelle, niin ei kuukautta kohti "nouse tulot" kuin reilun satasen. Ei mun tulot ole tästä etteenpäin aina 1500 enemmän kuin olen Kelaan ilmoittanut. ap

Vierailija
2/15 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka jo tietää vastauksen, eikä muuta hyväksy. Sinuna kyllä kysyin kelasta, jos kerran tukea saat ei sinulla taida olla varaa maksaa takaisin, jos on maksettu liikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaako vai ei.

Vierailija
4/15 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

välitarkastuksessa pyydetään tulotietoja ja siinä tuo näkyy nousseena tulona ja voi pahimmillaan aiheuttaa tuen takaisin perintää.

Vierailija
5/15 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joka jo tietää vastauksen, eikä muuta hyväksy. Sinuna kyllä kysyin kelasta, jos kerran tukea saat ei sinulla taida olla varaa maksaa takaisin, jos on maksettu liikaa.

Miksei olisi varaa maksaa takaisin kun sain tuon bonuksenkin? Ja miltähän ajalta pitäisi hoitaa takaisinmaksu kun bonus maksettiin tässä kuussa enkä voinut tietää sitä etukäteen että olisin ilmoittanut hakemukseeni joulukuussa sen?

Kun siellä on se 300 euron (muistaakseni) tulon nousu, mikä vasta pitää ilmoittaa, niin en viitsisi häiritä Kelan ihmisiä turhasta. Niillä on kädet täynnä töitä muutenkin.

Esim. tuo alkuperäinen asumistukihakemukseni, käsittelyyn meni 2 kk.

Vierailija
6/15 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten jo hyvin itsekkin tiedät, ei vaikuta. Jälkikäteen voivat tosin kysellä lisäselvityksiä, kun saavat verottajalta sinun tietosi, että tulosi ovat 1500e suuremmat mitä olet ilmoittanut.

Vierailija
7/15 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta kun kk-tulojen nousu ylittää sen kerrotun rajan, niistä pitää ilmoittaa. Tässä ei ole kyseessä kuukausitulo, vaan summa, jonka saat kerran vuodessa (?), joten se jaetaan 12:lla. Sen verran kuukausitulojesi katsotaan nousseen.

Vierailija
8/15 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä tuo 12 kuukauden ajalle paljon kokonaistulojasi kohenna. Mielestäni laksevat tuen vuoden tulojen perusteella.

Vierailija
9/15 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan joka vuosi joulubonuksen ja kela ottaa tuon huomioon yhden kuukauden lisätulona.

Kela saa tietosi suoraan verottajalta, heittojen johdosta voivat näin ottaa syyniin ja huonolla tuurilla periä koko vuodelta tuet takaisin, koska väärien tai harhaanjohtavien tietojen antaminen on rangaistava teko.

Vierailija
10/15 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan joka vuosi joulubonuksen ja kela ottaa tuon huomioon yhden kuukauden lisätulona.

Kela saa tietosi suoraan verottajalta, heittojen johdosta voivat näin ottaa syyniin ja huonolla tuurilla periä koko vuodelta tuet takaisin, koska väärien tai harhaanjohtavien tietojen antaminen on rangaistava teko.

kun saan as. tukea peräti 50 euroa kuukaudessa :) Katotaan nyt jos syksyllä vien jonkun lapun, kohta tulee lomarahatkin jotka sekoittavat kuukausitulojen määrittelyä. Syksyllä näkee kuitenkin koko vuonna saadut palkkatulot, helpompi laskea kuukautta kohti kun ottaa niistä keskiarvon.

Vierailija
11/15 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kelan lapun mukaan jos ansiot/per kuukausi nousevat tietyn summan niin ilmoitettava kelaan. Seurantajaksona aina vuosi. JOten 1500e/12 ei paljon hetkauta.

Vierailija
12/15 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan joka vuosi joulubonuksen ja kela ottaa tuon huomioon yhden kuukauden lisätulona. Kela saa tietosi suoraan verottajalta, heittojen johdosta voivat näin ottaa syyniin ja huonolla tuurilla periä koko vuodelta tuet takaisin, koska väärien tai harhaanjohtavien tietojen antaminen on rangaistava teko.

kun saan as. tukea peräti 50 euroa kuukaudessa :) Katotaan nyt jos syksyllä vien jonkun lapun, kohta tulee lomarahatkin jotka sekoittavat kuukausitulojen määrittelyä. Syksyllä näkee kuitenkin koko vuonna saadut palkkatulot, helpompi laskea kuukautta kohti kun ottaa niistä keskiarvon.

Jonkin asteista tukien väärinkäyttöä se on tuokin, hakea tukea, jota ei itse asiassa edes tarvitse.

Vierailija
13/15 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saan joka vuosi joulubonuksen ja kela ottaa tuon huomioon yhden kuukauden lisätulona. Kela saa tietosi suoraan verottajalta, heittojen johdosta voivat näin ottaa syyniin ja huonolla tuurilla periä koko vuodelta tuet takaisin, koska väärien tai harhaanjohtavien tietojen antaminen on rangaistava teko.

Jonkin asteista tukien väärinkäyttöä se on tuokin, hakea tukea, jota ei itse asiassa edes tarvitse.

Jos olen oikeutettu asumistukeen, totta kai sitä haen. Ja sitä paitsi ennen hakemista, tarkistin itse laskurilla että olisin saanut enemmän, mutta en tiedä miten sitten tulot huomioivat isoimmiksi kuin itse olin laskenut (vuoden tulot jaettuna 12:lla).

Vierailija
14/15 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä kuuluu sarjaan, turhat kysymykset. Aapeelle on ihan sama vaikuttaako tai peritäänkö vaikka koko vuodelta tuet takas...

Vierailija
15/15 |
13.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään ihme, että meillä on ketään hyödyttämätön lukuisten pienten tukienviidakko, kun järjestelmää käytetään häikäilettömästi hyväksi ja tukia haetaan vain koska niihin ollaan oikeutettuja.

Sitten sitä ollaan olevinaan itsenäisiä aikuisia.

Se on ihan turha vetää itkupotku raivareita, esim. kodinhoidontuen pienuudesta. Tyytykää siihen mihin on oikeus.