Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vauva pieni viikkoihin nähden, istukassa ehkä ongelmia..

18.11.2005 |

Juu eli vauva on sitten suht. pikkanen tapaus painoarvion mukaan viikkoihin nähden. Maanantaina oli lääkärineuvola, viikkoja silloin 36+6 ja vauva painoi n.2300g. Istukkavirtaus eli flow oli 3,6, kuulemma ihan ok. Mutta varmuuden vuoksi saatiin lähete äitiyspolille jossa oltiin eilen. Silloin vauvan painoarvio 2400g, virtaustulosta en tiedä kun oli ulkomaalainen lääkäri jonka kans pienoisesti kommunkikaatio ongelmaa. Ihan hyvä kyllä oli muuten, mutta ei aivan tahtonut ymmärtää mitä se selitti. Kysy toisen lääkärin mielipidettä, kun vauva on pieni mutta silti sopusuhtainen. Päänkoko ja reisiluu oli " jäljessä" viikkoihin nähden ja vauva hoikka.

Päätyivät ottamaan mut osastolle ja tehtiin oksitosiinirasituskoe. Eli vietin tipassa sen reilut neljä tuntia, oksitosiini tippaa lisättiin puolen tunnin välein aloitettiin 10 ja nostettiin 60, nosto aina 10 yksikköä kerralla. Supistuksia oli alussa 16min välein, sitten tiheni isoimmalla annoksella 10 ja 3min. Mutta ei mitään hirveen kamalia tuskia ollut kuitenkaan. Koko ajan otettiin sydänkäyrää vauvalta ja supistuskäyrää. Mitattiin sitä että miten vauva kestää supistukset, ettei sydänääniin tuu mitään romahdusta yms ja hyvin meni. Lääkäri olisi tahtonut mun jäävän vielä varmuuden vuoksi yöksi osastolle, mutta koska käyrä oli hyvä ja supistukset harveni ja loppu heti kun tippa otettiin pois, tahdoin lähteä kotiin. Eikä siinä mitään ongelmaa ollutkaan.

Nyt sitten huolehditaan sitä, kun ensi viikolla on seuraava kontrollikäynti ja katsotaan onko vauva kasvanut ja otetaan sydänkäyrää uudelleen. JOS tuntuu ettei kasva, mahdollisesti käynnistetään. Vähän kyllä huolestuttaa miten tässä nyt käy.. Lääkäri sanoi ettei mitään syytä siihen huoleen että tässä viikossa tulisi jokin suuri käänne huonompaan vauvan voinnin kannalta ja maanantaina on onneksi neuvolakäyntikin. Mutta sanoi että se istukanvirtaus ei ollut ihan sellainen kun pitäisi. Meni liian jyrkässä käyrässä... Sen olis pitänyt mennä loivasti että vauva saa koko ajan ravintoa ja happea, mutta meillä meni vähän jyrkästi että välillä tuli kunnon piikki ja paljon ravintoa/happea ja välillä meni ihan nollaan ettei ollenkaan. Ja lääkärin mukaan vauva näyttää vähän jarruttavan kasvua, jokskin on kyllä sopusuhtainen kropan mittasuhteiltaan. Niin käsitin, mutta tosiaan tämä kieliongelma vähän vaikutti ymmärtämykseen.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta tilanteesta?? Hirvittää jos tosiaan ensi viikolla käynnistävät, mutta parempihan se on ottaa sieltä pois, jos tuntuu ettei istukka toimi oikein kuin mitä riskeerata. Lääkärineuvolan sisätutkimuksessa oli kanava lyhentynyt 2,5-->2 ja pehmentynyt. Ei kumminkaan auki ollenkaan ja ei mitään vuotoja ole ollut. Joten sekin plussaa. Vauva on aina ollut rauhallinen liikkuja, tosin viime aikoina enemmän rauhallinen. Koskaan ei oo liikkeet sattuneet, eikä potki mitenkään suuresti. Enempi vain " möyryää" ja painaa johonkin, mutta ei mitenkään älyttömän aktiivisesti sitäkään.

Että näin.. Jännittää älyttömästi miten käy, onko sitä ens viikon loppuna jo vauva sylissä. Kun normaalisti synnytys käynnistyy " yllättäen" , niin nyt on hirvee hermo päällä kun tietää että että se voidaan tiettynä päivänä pistää alkamaan. *jaiks* mutta vauvan hyvinvointi tässä tietenkin tärkeintä. Kovasti yritän olla surematta mitään, ja luottaa siihen että tässä ei pääse mitään vakavaa tapahtumaan kun kuitenkin tietyin väliajoin tarkastetaan ja katsotaan että kaikki on hyvin, niin tarkoitan että kun on eilen oltu käyrässä koko päivä ja maanantaina neuvola ja sit taas äippäpolille loppuviikosta.

Niin ja vielä että mulla ei oo koko odotusaikana ollut mitään " ongelmia" , pissa on puhdas, paino ei oo noussut kylläkään ollenkaan, mutta ylipainoa mulla on ennestään ihan " kivasti" . Paineet ok, ja muutenkin olo ollut mainio.

Kommentteja??

Quarra ja pienen pieni tirriäinen rv37+3

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
18.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että lapsivettä on kuulemma vähän mutta silti riittävästi tjtn. Maanantain neuvolalääkärikin puhu lapsivedestä että sitä on vähän, mutta ei silti mitenkään huolestuttavan vähän vaan ihan riittävästi. Lieneekö sillä sitten jotain merkitystä aiheeseen. *huoh* Tää on tätä nyt kun miettii ja pohtii taas kaikki kommentit kymmeneen tuhanteen kertaan.

Vierailija
2/11 |
18.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

vkon 33 pa oli 1,8kg vain, mutta lääkäri määräsi kontrollin lähinnä tarjonnan vuoksi (poikittaistila). Sanoi että kovin on pieni, mutta kaikki näytti olevan ok. Esikoinen oli syntyessään vkoilla 39+2 2905g joten teen kai pieniä lapsia.

vkon 36 ultrassa vauva oli pa:n mukaan 2,6kg. Kuulemma ihan ok, nou hätä, kaikki vain eivät tee 4 kg:n lapsia. Näin mulle sanottiin.

vkon 41+1 pa olikin tasan 3kg, lääkäri sanoi kuitenkin ettei saanut vatsaa mitattua kunnolla joten arvio VOI heittää.

Tyttö synty 41+4 ja oli 51cm ja 3420g.. eli ihan samaa linjaa kuin siskonsa ois ollu tod. näk. jos olis yliajalla syntynyt..

Toivottavasti sinäkin vain teet ns pieniä lapsosia :) Että kaikki ok.

T:Neiti21 kera kahden tyttären (vajaa 2kk ja vajaa 1v8kk)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
18.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä jo rv 25 todettiin ultrassa, että on pieni viikkoihin nähden. Siitä asti seurattiin parin viikon välein (hermot hajalla tulevalla äidillä oli...)

Aina oli vaikea saada sitä vatsanympärystä, kun asento oli aina huono.

Rv 39+5 painoarvio oli 2700g. Lopputulos rv 40+4 oli 2440 grammaa eli ultrauksen tulokset heitti ylöspäin aika lailla.

Täysin terve tyttö. Ei mitään erikoishoitoja syntymän jälkeen. Tosin ei kestänyt verenpaineen vuoksi tehdyn käynnistyksen aiheuttamia supistuksia, joten sektiolla syntyi. Mutta siis kaikki ok ja ja kaikkien vauvojen ei tarvitse olla suuria! Nyt on 9kk ikäinen virkeä tyttö.

Tsemppiä!

terveisin

Marjo

Vierailija
4/11 |
18.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

että riittää jos menen viikolla 32 tarkistamaan istukan paikan. Jos menen aikaisemmin joudun todennäköisesti hyppimään ultrissa vauvan pienen koon takkia. Meillä ennestään kaksi vauvaa 3120g ja 3050g. Ja niin se varmaan olisi ollut. Viikolla 32+5 vauva oli 1600g,vk 35+2 1900g ja synnytys käynnistettiin vähäisen lapsiveden ja pienen koon takkia. Vauva oli 2900g.Jo mahassa oli rauhallinen eikä potkinnut kovin voimakkaasti(ehkä edessä oleva istukka vaimensi potkuja).Hän sai vain alussa vähän valohoitoa. Ja ihmekseni hän ei saanut koliikkia(niin kuin sisarukset) ja oli tosi tyytyväinen vauveli(Vauvahieronta auttoi ehkä siihen).

Vierailija
5/11 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmasti ole kiva huolehtia ja kokoajan pohtia josko vaavilla kaikki hyvin... Viikkoja sulla on kuitenkin aikas hyvin kasassa, joten en usko että käynnistyskään olisi ongelma. (Sain esikoiseni viikoilla 37+2)Tottakai se huolettaa kun ei ole selvää tietoa vaavin kunnosta, mutta koita jaksaa!!!

Tulethan jouluisiin kertoilemaan miten kävi??!!!!

Voimarutistuksin,

Unikkoinen rv 36 tasan

Vierailija
6/11 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on viikkoja jo tosi hyvin kasassa joten pikkuiselle on kaikki mahdollisuudet syntyä..

Miulla kasvo tyttö jo kohdussa -2 käyrällä. Syntyi sitten rv37+1 sektiolla kun miun raskausmyrkytys ei pysynyt enää kurissa ja oli perätilassa.

tyttö oli 2260g ja 43cm eli tosi pieni täysiaikaiseksi. Lastenlääkäri on mukana sektiossa ja tarkasti tytön heti. Samoin hän vietti muutaman minuutin lämpökaapissa jotta nähtiin että hengittää kunnolla. 9/9 pisteen tyttö tuli ja kaikki kunnossa. Tämä tapahtui alle tunnissa...sillä välin kun mut kursittiin kasaan. Tyttö oli vierihoidossa kokoajan, sokereita mitittiin monta kertaa päivässä. Mutta se on ihan normaalia käytäntö pienillä vauvoilla.. Ja monesti isommillakin.

Kun tyttö oli neljänpäivän ikäinen lähdetiin kotiin. Nyt tyttö on vuoden painoa on 8kg ja pituutta 71cm kävelee tuoetta ja sanoja tulee jonkin verran sekä ymmärtää puhetta. Hyvin kehittynyt siis, mitään allergioita ei ole, kerran ollut flussassa muuten terveenä.

Mitään ongelmia ei siis ollut vaikka pieni lapsi tuli.

Ihan vinkiksi, nyt kun tiedät että teille on pieni vauva tulossa ja hän on vielä masussa. Käy ostamasa pieniä vaatteita. Meidän tytölle oli alussa 44cm bodyt suuria. Saatikka sitten 50cm

On mukava kun edes muutama suht oikean kokoinen vaate. Henkalla ja maukalla on ainakin 45cm vaatteita mallistossaan..ja netissä on myös keskosliikkeitä mistä saa pieniä vaatteita.

Ja onnea kovasti. Kaikki menee varmasti hyvin.

t: Marenda ja mussukka rv 7 ja tytöntyllerö 1v.2vko

Vierailija
7/11 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

SOry viesti karkasi

Quarra mullakin pieni (omasta mielesta)vauva tulossa!( Olinkin sairaalassa tiistaista asti korkean verenpaineeni takia) Niin no vauvaa ultrattiin rv 35+6 ja mullekkin sanottiin etta vauva on vaha yli 2kg. Mina olin ihan etta vaan 2kg sehan on pieni, mutta laakari lohdutteli etta ihan normaali se on ei kaikki vauvat tarvi olla lahelle nelikiloisia.

Mina sanoin laakarille etta johtuuko vauvan pienuus minun korkeasta RR mutta laakri sanoi etta vauva on ihan normaali toistamiseen ja mullakin istukan virtaukset ihan HYVAT.

Eli ei murehdita liikoja laakari sanoi viela etta vauva jos menee rv40 asti painaa jo kuitenkin 3kg paikkeilla jos kasvaa normaalisti tosta 2kg.

Luotetaan vaan laakariin ja toivotaan parasta

Annora rv 36

Vierailija
8/11 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

viela..en lukenut viestiasi huolella ja sanoit etta ehka synnytys kaynnistetaan jo ensi viikolla mutta onhan vauva jo hyvan kokoinen ala murehdi:)

Vierailija
9/11 |
19.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis piti kirjoittaa että mulla on kans vauva arvioitu viikkoja nähden pienemmäksi. Torstaina kävin ultrassa ja painoi silloin 2700 g ja lääkäri sanoi et kasvaa omalla käyrällään. Pää on kuulema siro ja reisi luun mitta pitkä. Napavirtaus mulla kans toi flow ja lukuja en nyt muista.

Mut mie kans olen aika huolestunut et miten tää vauva kasvaa näin hitaasti=( Mut kaippa se on uskottava et kaikki on ihan hyvin kun lääkäri niin sanoo.

Mullahan se istukka vuoti verta epäilivät vähän silloin saako vauva tarpeeksi ravintoa. Mut nyt kun ei vuotoa ole ollut on vauvallekin painoa tullu siitä muutama gramma lisää et kaippa se saa sit tarpeeksi.

Ollaan miehen kans ajateltu et jospa sillä menee energia pituus kasvuun, koska reisuluun mitta kuulema viikkoja edellä.

Mutta kun silti vaan huolettaa=(

Nyt olen ruennu panikoimaan ton pään koon vuoksi et jos sillä onkin joku vamma ettei sillä pää kasva normaalisti.

Tää meidän vauveli on kyl muuten tosi vilkas mulla alkaa kylki luut olla kohta ihan hajalla kun potkii niin voimakkaasti.

Pitääkö se muuten paikkaansa et tyttö vauvat on sirompia masussa? Tuli vaan ultrassa sellainen olo et entäs jos tää onkin tyttö tähän asti meinaa ollu vahvat poika fiilikset!

Mie en nyt taida olla oikee ihminen tsemppaamaan sua Quarra kun itekin oon huolesta sekasin! Mut koetetaan luottaa vaan lääkärin arvioon eikai siinä muu auta=)

Ajatella sulla saattaa jo ensi viikonloppuna olla vauva sylissä=)

Onnelista loppu odotusta!

Wilma rv 37+4

Vierailija
10/11 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukava kuulla etten oo kuitenkaan ihan ainoa jolla on pikkanen lapsukainen.. Kyllähän meilläkin on sukuvikana pientä vauvaa, itsekin oon ollut 2,5kg syntyessäni ja oon syntynyt kumminkin rv38 tienoilla. Joten siinä mielessä ei huolta. Mutta kun kumminkin lääkäri sitä virtausta katso tarkkaan eikä se ollut ihan sellanen kun pitäis. Joten se tässä vain huolettaa, että kun ei vain tulis nyt mitään suurempia ongelmia sen vuoksi enää. Senpä vuoksi ne sen kontrollikäynnin ensi viikolle halusikin, katsotaan kasvaako se nyt vai hidastaako se tosiaan sitä kasvuaan. Miehen kanssa ollaan kovasti sitä puhuttu ja surtu, mutta mies on niin peruspositiivinen ihminen että koko ajan vain tsemppaa ja hokee että kyllä se on silti ihan hyvän kokoinen. Niinhän se onkin, tää on vain tätä naisellista murehdintaa. *luulisin* :) Jännittää että jos ne käynnistää, mut just tänään mies sano että oikeastaan toivoo että käynnistäisivät. Ei tarvisi enää surra niitä liikkeitä, että onko varmasti vielä elossa kun ei aina liiku paljon nimeksikään. Mutta jospa se on sit isiin tullut ja rauhallinen tapaus. Gyne vain varoitteli että jospa se on säästänyt isoimmat paukut sitten siihen kun on maailmassa... ;) *toivottavasti ei ihan sentään* Ja mies sano että kun se on pieni ja siro, ja mulla odotus mennyt ongelmitta niin tuskin synnytyksessäkään tulee suuria mutkia. Ei ainakaan siitä etteikö synnytys pitäisi mennä suht helposti ja ongelmitta. Samaa mieltä kyllä olen, pientä vaavaa kun on helpompi synnyttää kuin isoa jöötiä. Uskoisin ainakin. :) Mies se sitten osaakin pohtia ja miettiä näitä asioita niin hyvällä mielellä, mä aina taidan olla se joka vetää ne kauhuskenaariot joka asiaan mukaan. Mut hyvä että edes toinen osaa ottaa rennommin ja valaa uskoa, kun mä en aina osaa.

Mutta ensi viikolla tietää taas enemmän. Siihen asti jännitetään miten käy. Saa nähdä miten hermona ollaan kun matkataan seuraavaan kontrolliin, varmaan vatsa ihan sekasin kun jännittää että tullaanko sitä seuraavan kerran vauva mukana kotiin. Ja miehelle iski paniikki torstaina että kun ei oo vielä sitä kaukaloa. Aiko heti alkuviikosta raahata mut kaukalo ostoksille ja samalla katotaan sitä pikkusta toppahaalaria. :D Ettei vauva ihan huku kun tuo äitiyspakkauksen haalari on sen verran iso, varsinkin tälle pikkaraiselle vaavalle.

Quarra ja pikkanen tirriäinen rv37+4

Vierailija
11/11 |
20.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sf-mitan ja paastoarvon takia mulle manailtiin koko ajan kauhean isoa vauvaa ja järkytys oli suuren suuri, kun painoarvioksi saivat 2,6kg rv 36. Lääkärin mielestä oli aika pieni vauva ja reisiluu-mitta oli meilläkin normaalia lyhempi.

No, ilmeisesti mitat olivat aika väärin, kun synnytin rv 41+6 tytön joka painoi 3615g, eli ihan normipainoinen! Reisi osa tytöllä on aika lyhyt verrattuna muuhun jalkaan, mutta äitiinsä on vain tullut... Ei ehkä kannata kauheasti murehtia, koska nuo painoarviotkin ovat vain arvioita, eivätkä aina edes kovin hyviä!