Että vituttaa! Sosiaalietuuksista..
Olen tässä harkitsemassa muuttoa pois avomieheni luota omaan asuntoon. Jään siis lapsen kanssa kaksin. Tilanne on se, että palkkani on tällä hetkellä surkeat 2300e/kk. Vuokrani tulisi olemaan 720e/kk. Näillä tuloilla EN saa penniäkään asumistukea. Sen sijaan, jos kuukausipalkkani olisi vaikka 1900e/kk, saisin asumistukea 150e/kk. Eli periaatteessa ilmeisesti on kannattavampaa saada vieläkin pienempää palkkaa. Ja minä kun olen oikeasti kovalla työllä opiskellut ja yrittänyt eteenpäin, että olen edes siinä tilanteessa ja palkassa, jossa nyt olen.
TYÖNTEON PITÄISI KANNATTAA! Ja kyllä kyrsii maksella veroja omasta pienestä palkasta niiden hyväksi, jotka eivät tee mitään ja nettoavat saman mitä minä.
Kommentit (34)
Saat kuitenkin korotuksen lapsilisään, ja lapsesta elatuksen.
Meillä on nyt miehen kanssa (mies työtön, minä anhempainlomalla vielä) bruttona 1780e.
Vuokra 600e, asumistukea saadaan 102e.
Raja tossa on 2150e, jos brutto olisi yli sen, emme saisi 120e tukea.
Kun menen töihin, minulla on palkka bruttona 1990e/kk.
Asumistukea emme tietty saa kun kolmen hengen perheen tulot bruttona 2500e.
Kyllähän se työnteko kannattaa, jäähän sinulle enemmän rahaa kun maksat 730e tuosta 2300e:stä.
Jos tienaisit 1900e ja saisit 150e tukea maksaisit 720e 2050eurosta.
ONhan siinä 250e suoraan tilille kotiinpäin.
Mikä tässä on epäselvää?
Jos niin kovasti kismittää, niin pyydä palkanalennus, niin saat kaipaamasi asumistuen.
ansaitsee loppujen lopuksi enemmän tukien vuoksi.
Mikä tässä on epäselvää?
Jos niin kovasti kismittää, niin pyydä palkanalennus, niin saat kaipaamasi asumistuen.
Mikä tässä on epäselvää?
hyvinvointiyhteiskunnan voisi puolestani purkaa.
Ei vaan kiinnosta enää maksaa lusmuilijoitten kustannuksia.
Mikä tässä on epäselvää?
Jos niin kovasti kismittää, niin pyydä palkanalennus, niin saat kaipaamasi asumistuen.hyvinvointiyhteiskunnan voisi puolestani purkaa.
Voi sinua... eihän se ole sinulta pois, jos joku muu saa tukia...
Ole onnellinen, jos lapsesi on terve. Jos sinun ei tarvitse oikeasti olla huolissasi toimeentulostanne, älä tuhlaa energiaasi muiden miettimiseen. Katkeroidut vaan lisää. Ole onnellinen siitä mitä olet saanut.
Mikä tässä on epäselvää?
Jos niin kovasti kismittää, niin pyydä palkanalennus, niin saat kaipaamasi asumistuen.hyvinvointiyhteiskunnan voisi puolestani purkaa.
maksamaan täyden hinnan lasten päivähoidosta?
Sanotaan vaikka 600e/kk?
Ja olet valmis maksamaan lukiosta (ei siis pelkät kirjat ym, vaan lukukausimaksuja), ja ammattikoulusta, yliopistosta, amk:sta?
Käyt vain yksityisessä hammaslääkärissä ja lääkärissä, etkä hae KELAkorvauksia?
Olet valmis luopumaan vanhempainetuuksista?
Lapsilisästä?
En oikein ymmärrä tuota logiikkaa. Siis eikö ole selvä, että pienempituloinen saa enemmän asumistukea?
Ja miten se ei kannusta työntekoon...? Eikö se pienempipalkkainen siis tee töitä tai tekeekö jotenkin vähemmän töitä kuin sinä?
Pitäisikö matalapalkka-alalla työskenteleviä rangaista vielä vähentämällä asumistukea, sitäkö yrität sanoa? Eli ns. kannustaa työntekoon sillä? Sitäkö yrität sanoa?
Jos olet onnistunut pääsemään hommiin, joissa tienaa kohtuullisesti, pitäisi palkkioksi saada vielä hyvä asumistukikin, niinkö?
Eikö tuolla logiikalla sitten esim. 5 tonnia tienaavalle kuuluisi paras kannustin eli isoin asumistuki??
miten se pienempituloinen muka saisi enemmän? Nyt sinä saat 2300€ etkä asumistukea. Jos saisit 1900€ niin saisit asumistukea 150€. Näiden yhteissumma on siis 2050€. Lopputuloksena saisit 250€ vähemmän kuin nyt. Mikä tässä nyt niin vituttaa?
Nykyiset "tulot miinus menot":
2300 - 720 = 1580
Sama laskutoimitus sillä pienemmällä palkalla:
1900 - 720 + 150 = 1330
Eli 400 euron pudotus palkassa pienentäisi nettotulojasi 250 eurolla, eikä niinkään kasvata käteen jäävää rahamäärää.
että sulla on huono palkka. Mene isompipalkkaiseen työhön, sillähän siitä pääset. Kyllä työnteko kannattaa: onhan tuossa iso ero siihen saatko 2300 e/kk palkkaa vai 1200 e/kk etuuksia, jotka kutakuinkin saisit tilanteessasi. Sosiaalietuuksista maksetaan muuten myös veroa.
Mutta jos sua sun palkka vaivaa, niin pyydä työnantajaa laskemaan sitä. Tuskin kieltäytyy. :=D
miten se pienempituloinen muka saisi enemmän? Nyt sinä saat 2300€ etkä asumistukea. Jos saisit 1900€ niin saisit asumistukea 150€. Näiden yhteissumma on siis 2050€. Lopputuloksena saisit 250€ vähemmän kuin nyt. Mikä tässä nyt niin vituttaa?
asumistukia. Tulos on kuitenkin sen verran hyvät, että vuokran maksun jälkeen pärjäät lapsen kanssa mainiosti.