Kertokaapa lestadiolaismammat ja muut monilapsiset
Miten te selviätte lapsikatraan kanssa kotonaolosta, yövalvomisista ja muusta. Kun palsta on täynnä kitisijöitä, jotka eivät tunnu pärjäävän yhden, saati sitten kahden lapsen kanssa, niin miten oikeasti pärjäävät ne, joilla on monta lasta pienillä ikäeroilla.
Erityisesti kiinnostaa arki monen alle kouluikäisen kanssa, kun ei ole vielä isompia auttamassa.
Kiitos etukäteen! :)
Kommentit (6)
siis vastuutetaan huolehtimaan pienemmistään jo nuorena ja loput on enempi herran hallussa kuten joku kertoikin, 2-3veet saavat olla yksin tai pari v vanhemman sisaruksen kanssa tuntikausia pihalla ilman aikuisen valvontaa, kouluikäiset sisarukset myös auttavat jo ruokailussa, ruoan teossa jne
kaverini, joilla on monta lasta, ovat oikeasti väsyneitä. Siitä huolimatta, että useimmilla on isommat lapset päivähoidossa ja vain pienin kotona. Näiden isojen perheiden esikoisilla on myös tosi paljon vastuuta, he saavat jo tosi nuorena vahtia ja hoitaa pienempiään.
Kaveri (6 lasta) juuri yhtenä päivnä kertoi naureskellen, että heillä on koululaiset tänään niin väsyneitä, kun pienemmät änkesivät heidän viereensä yöllä, koska vanhempien sänkyyn ei saa tulla.Mua ei hirveästi naurattanut; tuli tunne että saako ne isommat lapset ikinä kunnolla huomiota ja syliä, kun ei pienemmätkään näytä saavan.
Kolme ekaa koulussa, kaksi päiväkodissa, vanhemmat töissä. Illalla kotoillaan ja harrastetaan. Normielämää. Pahimmat yövalvomiset jo takana.
4 vuotias vahtii 2 vuotiasta pihalla ja 6 vuotias vauvaa....
oli aikanaan neljä lasta, vanhin 4 v. Koko porukka meni samaan aikaan ulos, itse menin mukaan ja samaan aikaan tultiin sisälle. Isommat nukkuivat hyvin yönsä, pienemmät nukkuivat samassa huoneessa vanhempien kanssa. Jos tuli jotain hätää, niin isommatkin tulivat kyllä kertomaan.
Pärjäsin ja pystyin liikkumaan lasten kanssa ainoana aikuisena, kun itse yritin valmistella jutut hyvin etukäteen, lapset olivat rauhallisia ja isommat osasivat esim. kaupassa pitää kärrystä kiinni eivätkä juoksennelleet pitkin kauppaa.
Kitisijöillä on ehkä haastavammat lapset ja erilainen asenne tähän touhuun.
Mitä olen seurannut, niin lapset hoidatetaan isommilla sisaruksilla tai sitten ovat itsekseen. Naapurin lestadiolaisperheen pikkulapset esimerkiksi (2-4 v.) saavat pyöriä tiellä niin että autot väistelevät, ei niiden perään kukaan kattele. Jumala vissiin huolehtii siinä vaiheessa kun on niin paljon lapsia ettei enää itte ehdi. Ehkä se tosiaan olisi aika stressaavaa jos lapsista huolehtisi samanlain kuin ne joilla on vain yksi tai kaksi lasta.