Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin lapsenne ovat oppineet pukemaan?

Vierailija
12.04.2012 |

Missä iässä lapsenne ovat oppineet pukeutumaan itse? Siis tietysti aluksi vaatteet valmiiksi annettuina jne., mutta muuten itse. Ja missä järjestyksessä?

Meillä jätkä oppi laittamaan kengät jalkaan jo alle 1½-vuotiaana, nyt vähän yli 2-vuotiaana onnistuu jo kaikki muut paitsi paidat ja toinen hanska (kun yksi on jo kädessä).

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee kaikki vaipasta lähtien -tosin hanskoja ei ole varmaan ikinä kokeillut laittaa, sukkahousut voivat olla väärinpäin ja kengät voivat olla väärissä jaloissa, eikä osaa niitä kumilenksuja laittaa kengän alle.

Vierailija
2/8 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v7kk ikäinen lapsi joka ei kyllä juurikaan osaa pukea vielä itse... Kengät osaa laittaa ja pikkarit jotenkuten mutta yleensä siihenkin pyytää apua. Pitäsköhän mun jo huolestua kun lapsi ei osaa tuon enempää pukea itse? Ja miten opetella kun lapsi ei suostu itse yrittämään vaan haluaa että minä autan. Housuja joskus yrittää laittaa jalkaan mutta ei sekään kovin vaivattomasti käy.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joskus 3,5-vuotiaana (siis housut, paidan). Sitä ennen osasi ehkä saappaat laittaa jalkaan ja pipon päähän. Riisua kyllä osasi aiemmin. Haalarin oppi joskus viimeisten joukossa pukemaan.

Kuopus nyt 2 v 5 kk ja osaa laittaa talvisaappaat jalkaan ja eipä juuri muuta. Toki "auttaa" kun puen häntä, eli laittaa itse käden hihaan ja nostaa jalkojaan kun laitan lahkeen pujotettavaksi jne, eli ei ihan passiivinen puettava ole. Moni on sanonut, että tytöt oppivat nopeammin pukemaan kuin pojat. Minulla molemmat lapset ovat poikia.

Vierailija
4/8 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai en enää muista. Autoin monasti kumilenksut ja muutenkin ulkovaatteissa. Lapsi on nyt kymmenen, ei ole tarvinnut apua vuosiin.

Kuopus oli laiska pukija. Enkä välittänyt tuon taivaallista siitä, että puin lapselle vaatteita vielä kun hän oli nelivuotias. Ja isompanakin. Vieläkin autan, jos satun kohdalle ja kaipaa apua. Sen tiedän, että osaa pukea. Ainoa, mitä ei osaa on rusetti, kun ei ole sattunut rusetillisia kenkiä hänelle.

Kun oli n. kolmivuotias, "pakotin" pukemaan ja riisumaan itsekseen. Halusin nähdä että osaa taidon. Sittemmin aloin taas auttamaan, jos kerran aamu saatiin sillä sujuvammaksi. Nykyään yllättää minut pukeutumalla aamulla reippaasti ihan itseksiään. Ei tarvitse komentaa eikä tapella. Lapsi nyt kuusivuotias.

Pukeutumistaidoiltaan ja -innoltaan tuli siis jälkijunassa, mutta enää ei minkäänlaista heikkoutta/ongelmaa asiassa. En ole koskaan pitänyt kiinni siitä, että lapsen pitäisi osata/jaksaa/viitsiä pukea itsekseen mahdollisimman pienestä. Minusta tärkeintä on, että hän osaa taidon. Minä voin auttaa. Enää ei vain yleensä jouda odotteleen mun auttamisia, kun on niin kiire paikasta toiseen :D

Vierailija
5/8 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja just hokasin yks päivä, että sehän osaa jo pukea! Siis ihan kaiken, paitsi vetoketjut. Äiti on aina auttanut :)

Vierailija
6/8 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

2v7kk ikäinen lapsi joka ei kyllä juurikaan osaa pukea vielä itse... Kengät osaa laittaa ja pikkarit jotenkuten mutta yleensä siihenkin pyytää apua. Pitäsköhän mun jo huolestua kun lapsi ei osaa tuon enempää pukea itse? Ja miten opetella kun lapsi ei suostu itse yrittämään vaan haluaa että minä autan. Housuja joskus yrittää laittaa jalkaan mutta ei sekään kovin vaivattomasti käy.

ymmärsi lahjonnan päälle, "pakotin" tohon riisumispukemishommaan itsekseen. Että näin että osaa. Motorisesti 2½-vuotiaat voi olla niin eri tasolla. Meillä tämä kuopus oli paljon kömpelömpi kuin esikoinen. Paino sanalla 'oli'. Nyt kuusivuotiaana on ottanut kiinni "viiveen".

Eli sanoisin, ettei vielä mitään hätää. Pikkuhiljaa se lähtee.

Vierailija
7/8 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 3-vuotiaana ovat saaneet jo kaikki talvitamineetkin niskaansa ihan itse (takin vetoketju tai napit, jos sellaisia jossain vaatteessa on ollut ei nyt ehkä oo ihan sujunut vielä siinä vaiheessa) Harjoittelemaan ovat molemmat ryhtyneet varmaan 1v täytettyään.

jätkän "pakotin" opettelemaan 4,5-vuotiaana. Ei mitään elettäkään, että homma olis kiinnostanut pätkän vertaa. Edelleen vastaanottaa oikein mielellään palvelua, jos sellaista vaan on tarjolla... Ikää kohta 6v...

Vierailija
8/8 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

3-4-vuotiaina sujunut pääosin. Tosin kohta 5 vuotta täyttävä ei oikein saa sukkahousuja hyvin ja napit ja vetoketjut edelleen hankalia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä