Kuinka paljon okt-asumisessa on sellaisia kuluja,
mitä ei rivitaloasumisessa ole?
Ja onko sellaisia maksuja (yhtiövastiketta lukuunottamatta) mitä okt-asumisessa ei ole, mitä taas rivitaloasumisessa on?
-Jätehuolto
-Isommat sähkölaskut
-Tontin vuokra
-Kiinteistövero...
Kommentit (19)
lämmitysmuodosta. Meillä rivarissa suora sähkölämmitys ja kaverilla okt:ssa kaukolämpö. Joten meillä on kalliimmat sähkölaskut. Tontin vuokra voi olla rivarissakin jos ei ole oma, toisaalta rivaritontti voi olla oma kuten omakotitalotonttikin. Ja kiinteistövero on kummassakin.
Itse olen asunut sellaisessa rivitaloyhtiössä, jossa kussakin asunnossa oli oma sähkö- ja vesimittari, eli myös lämmitys (sähkölämmitys) ja vesi maksettiin itse. Vastike olikin kyllä melko pieni.
tulee ensimmäisenä mieleen pihan siivous. Eli ok-talossa kun haravoidaan syksyllä + keväällä, leikataan pensasaitaa, puita, marjapensaita jne. niin jollet omista peräkärryä, vuokraat sen ja maksat kaatopaikkamaksun.
Rivarissa yleensä vuokrataan esim vaihtolava joka toimitaan paikalle (ja haetaan myös pois) ja kulut kuuluvat vastikkeeseen.
ok-talossa maksetaan kaikki erikseen ja rivarissa ne on vastikkeessa.
Vastikkeessa on sitten lisäksi esim. hallinnollisia kuluja, joita ok-asukkien ei tarvitse maksaa.
Tämän tietysti tiesitkin, mutta muistutuksena että (uusissa) asunto-osakeyhtiössä pääsee tosi pienillä kuluilla. Omakotitalossa asuessa noihin pitää olla varattuna "rahasto", yllättäviin kuluihin.
kyllä haravointi- ja risujätteen saa viedä kaatopaikalle ilmaiseksi, ei siitä tarvitse maksaa. Ja peräkärryn vuokra nyt ei paljoa ole jos se vuokrata pitää. Ja aika monella okt-asujalla on oma lehtikomposti johon ne haravointijätteet laitetaan.
tulee ensimmäisenä mieleen pihan siivous. Eli ok-talossa kun haravoidaan syksyllä + keväällä, leikataan pensasaitaa, puita, marjapensaita jne. niin jollet omista peräkärryä, vuokraat sen ja maksat kaatopaikkamaksun. Rivarissa yleensä vuokrataan esim vaihtolava joka toimitaan paikalle (ja haetaan myös pois) ja kulut kuuluvat vastikkeeseen.
ok-talossa maksetaan kaikki erikseen ja rivarissa ne on vastikkeessa. Vastikkeessa on sitten lisäksi esim. hallinnollisia kuluja, joita ok-asukkien ei tarvitse maksaa.
Ja asunto-osakeyhtiössäkin täytyy varautua tulevaan ,eli kerätä vastiketta sen verran että joka vuosi jemmaan jää myös ylimääräistä.
Tämän tietysti tiesitkin, mutta muistutuksena että (uusissa) asunto-osakeyhtiössä pääsee tosi pienillä kuluilla. Omakotitalossa asuessa noihin pitää olla varattuna "rahasto", yllättäviin kuluihin.
Joskus voi olla myös tienhoitokuluja, riippuen talon sijainnista. Ja jos ei kuulu viemäriverkostoon, niin jätekaivon tyhjennys silloin tällöin ja nyt sitten nuo uudet jätepuhdistuslaitokset, jos joutuu sellaisen laittamaan.
Tämä nyt oli tosiaan muistutus siitä faktasta, että okt:ssa vastaat itse siitä että rahaa on säästössä. Yhtiössä vastikkeenmäärittelyn hoitaa kuitenkin hallitus ja osakkaan ei välttämättä tarvitse tikkua ristiin pistää. Lisäksi taloyhtiöille neuvotellaan isoihin remontteihin kuluttaja-asiakkaihin nähden edullisempia lainoja, joilla saa maksuaikaa. Sitä paitsi vastikkeessa on varauduttu huolto- ja korjauskustannuksiin, okt:ssa ne kaikki pitää löytyä omasta pussista heti ts. vaatii sitä varautumiskykyä.
Ja asunto-osakeyhtiössäkin täytyy varautua tulevaan ,eli kerätä vastiketta sen verran että joka vuosi jemmaan jää myös ylimääräistä.
ja kenties täysin turhaan, jos sattuukin käymään niin että itse ehtii jo muuttaa pois ennen kuin mitään remppaa aletaan tekemäänkään... Sinnepä ne jää taloyhtiön pussiin nekin eurot.
osakkaan ei välttämättä tarvitse tikkua ristiin pistää
aina toitotetaan tuosta että okt-asuja maksaa remppansa itse, niin yllättävän monesti se remppakustannus saattaakin olla pienempi kuin kerrostalo-osakkaalla. Me myytiin kerrostaloasuntomme johon oli tulossa putkiremppa, arvio tälle oli vajaat 19 000€ meidän osalta. Ostettiin okt johon teetettiin putkiremppa, hinta oli 8000€. Samoin kerrostalossa saatat juotua maksamaan vaikka parvekeremppoja vaikkei itsellä olisi parveketta. Mieluummin maksan siitä mitä oikeasti tarvitsen.
Ei paljon kiinnostas maksaa hissin laittamisesta jos asuu itse katutasossa.
. Mieluummin maksan siitä mitä oikeasti tarvitsen.
Vakuutukset on myös omakotitalossa kalliimmat.
Tontin vuokra tietysti vain jos talo/taloyhtiö on vuokramaalla.
-Jätehuolto
-Isommat sähkölaskut
-Tontin vuokra
-Kiinteistövero...
kyllä siinä vastikkeessa on kiinteistön vakuutus mukana. Ja sehän on neliöiden perusteella.
Vakuutukset on myös omakotitalossa kalliimmat.
vain kaikki (paitsi käyttösähkö) sisältyy vastikkeeseen.
Esim meillä lähes 250m2 okt kuukausikulut:
- kaikki sähkö (lämmitys + käyttö) 423€
- jäte 18€
- vesi 50€
- kiinteistövero splitattuna per kk 60€
- nuohous splitattuna 3,5€
yhteensä noista tulee n 555€/kk.
Katsoin tuossa Espoosta samaa ikäluokkaa mutta puolta pienemmän rivarin; siinä vastike (ilman rahoitusvastiketta) + sähkö + vesi + autopaikka oli yhteensä 450€.
Toinen vastaava: 275€/kk joten vaihtelua on.
mutta vesimaksu on kulutuksen mukaan, ei mikään kiinteä kulu. Josssain kunnissa jätevesimaksu menee erikseen Espoossa se on vesimaksun mukana. Kiinteistövero tai tonttivuokra. Kiinteistövakuutus on ihan eri luokkaa kuin kotivakuutus, joka tietysti on myös. Sitten tietysti normaali jätemaksu on astian ja tyhjennysvälin mukaan ei mikään kinteä kulu. Ja jos joku hajoaa, kaiken maksat itse. Ja yritäpä saada jostain vaikka putkimies pyhäaamuna sulkemaan jotain vuotavaa putkea...
vesi, lämmitys