Jos olette kiinostuneet koiran otosta perheeseen, tehkää tämä testi!
http://www.iltasanomat.fi/hauvakone/
Testin on siis tarkoitus auttaa valitsemaan mikä koirarotu sopii parhaiten sinulle tai teidän perheeseenne. Koiraa ei todellakaan tule valita pelkän söötin ulkonäön perusteella. Esim. Siperianhuskeja halutaan monesti niiden ulkonäön perusteella, ovat söppänöitä karvaturreja ja niillä on erittäin nätit siniset silmät, mutta kuinkas käykään sitten kun siperianhusky ahdetaan vaikka johonkin kerrostalo kaksioon? vastaus: erittäin huonosti. Eli jos siperianhusky ei saa tarpeeksi vapaata tilaa liikkua, rodulleen ominaista työtä, eli rekiajelua jne. Koira turhaantuu, rupeaa tuhoamaan huonekaluja ja pahimmassa tapauksessa muuttuu erittäin agressiiviseksi. Eli siperianhusky ei todellakaan ole mikään kaupunki koira.
Testi on ammattilaisten laatima ja itselläni on myös aika paljon kokemusta koirista. Olen harrastanut mm. koirien kanssa myöskin agilityä. Meidän perheessämme on ollut americancokersspanieli, sitten mopsi, nykyisin labradorinnoutaja ja joskus luultavasti tulossa saksanpaimenkoira.
Vaikka testi antaa vain viitteitä, ei silti kannata unohtaa sitä mitä oikeasti itse haluaa. Mullekin tuli sopivaksi aivan muut rodut kuin nuo mitä tuossa mielitietyiksi luettelin, mut homman voi korjata sillä tavalla että jos välttämättä haluat sen siperianhuskyn, niin voit miettiä, oletko valmis muuttamaan esimerkiksi maalle jossa husky saisi ison pihan missä temmeltää vapaana kenties jossain häkissä ja ketjussa? ja olisiko kotipaikka vaikka jossain lapissa, jossa voisitte kätevästi harrastaa sitä rekiajelua ja semmosta.
Kertokaa mikä on teidän top3 minkä saatte tuosta testistä!
Kommentit (11)
Itsekin voisin ottaa sellaisen lassien näköisen koiran. :) - Ap
2. pulit
3. coton de tulear
Mun koirat ovat olleet 2 kääpiövillakoiraa, karkeakarvainen mäyräkoira, karkeakarvainen kettuterrieri sekä sekarotuinen :)
kun etsin matalaviettistä helposti koulutettavaa lapsiperheen seurakoiraa, se lykkäs mulle beaglen!!
TOta... Mistä lähtien metsästyskoira on ollut matalaviettinen ja helppo kouluttaa??? (Joo, mulla on ollut semmonen, mutta hakkasin kyllä päätä seinään useammin kuin kerran :D) Tai ehkä nykybeadlet ei sit vaan enää oikein pelitä metällä.... :p
Nehän on yleensä tosi kilttejä ja helppoja kouluttaa. Siksi niitä käytetään paljon eläinkokeissakin, kun ovat niin säyseitä ja helppoja käsitellä.
englanninkettukoira
sileäkarvainen noutaja
Oma kokemukseni omista koirista on jo 30vuotta:
collie ja labradorin noutaja X owczarek podhalanski -sekoitus, collie ja berninpaimenkoira, nyt on owczarek podhalanski nuorukainen joka saanee toisen moisen kaveriksi aikuistuttuaan, ellen sitten ota jotain muuta isoa pihakoiraa.
Isälläni oli aina vain metsästyskoiria, joten niistä on kokemusta ajalta, jolloin asuin vielä kotona.
En tosiaan tajua millä ilveellä tuo englannin kettukoira mahtuu tuohon minun tulokseen, koska heti ensimmäiseksi vastasi koon ihan äärilaitaan ISO, enkä tuota roturulettia muutenkaan ymmärrä, pitäisihän sentään kysyä metsästysvietistä yms. eikä haukkuherkkyys ole esim. helppo kysymys, koska esim. laumiksen kuuluu haukkua pihapiiriin tulijat; muttei saa louskuttaa kaikkea mitä liikkuu.
Sitten vielä se että koirarotuja on nelisen sataa, mahtaako tuossa arpakoneessa olla monta...100kpl?
Nehän on yleensä tosi kilttejä ja helppoja kouluttaa. Siksi niitä käytetään paljon eläinkokeissakin, kun ovat niin säyseitä ja helppoja käsitellä.
Tulli ja poliisilaitoskin käyttävät beagleja paljon huume- ja etsintäkoirina joissakin maissa. Just siksi kun niillä on tarkka hajuaisti, ovat helposti koulutettavia, ihmisystävällisiä ja rauhallisia
1. Belgianpaimenkoira malinois
2. Keeshond
3. Labradorinnoutaja
Mitään noista en ottaisi, minä olen pikkuterrieri-ihmisiä.
1. Kultainennoutaja
2. Vehnäterrieri
3. Punainen Irlanninsetteri
Ei ollut iso yllätys, noita noutajia on muutama ollutkin.
en tykkää yhtään, harmi, että näissä olosuhteissa ei olisi mahdollisuutta ottaa isoa koiraa.
Tokaksi pitkäkarvainen collie, kolmanneksi lyhytkarvainen collie.
Meillä on belgianpaimenkoira, mutta rotua valittaessa harkinnassa oli myös toi beauceron, ja myös hollanninpaimenkoira :)