Mitä ajattelet henkilöstä joka opiskelee pelkän kandin tutkinnon?
Pidetäänkö ihan turhana opiskella pelkkä kandin tutkinto?
Kommentit (9)
No ei. Kiinnostava kysymys, mulla saattaa jäädä kandiin.
ja päätti askarrella vain kandin tutkinnon. Nyt on kohtuullisen iso pomo.
saa kandin tutkinnolla, samoin taitaa olla farmaseuteilla.
Mielenkiinoista on se, että esim. Iso-Britanniassa kandi on se "perustutkinto", jolla ihan yleisesti mennään työelämäään.
ikeustieteen kandi on loppututkinto.
oikeustieteen kandi on loppututkinto
Mutta nykyään oikiksen kandivaiheeseen jäänyt on oikeusnotaari ja loppuun päässyt on OTM eli oikeustieteen maisteri.
En tosiaan keksi, mitä oikeusnotaari voisi työkseen tehdä. Melkein kaikkiin oikeusalan hommiin on vaatimuksena vähintään OTK/OTM-tutkinto, usein vielä auskultoinnit ja AA-pätenyydet päälle.
ns. maisteritason verran - lääkärit kun valmistuvat lisensiaateiksi. Ei voi siis verrata muiden alojen kandeihin (näihin uusiin kandinimikkeisiin, monilla aloilla kandidaatin tutkinto on aiemmin ollut ylempi kk-tutkinto, mikä sotkee asiaa vielä..)
mitäs ne lääketieteen kandidaatit ovat?
Mutta en viitsi kesken lopettaa, kun näin pitkälle ollaan päästy (ja kaukaa häämöttävästä maisterin tutkinnosta kaikille puhuttu). Moni silti tosiaan pääsee jo työelämään ja gradu jää siinä toiselle sijalle. Myös alanvaihto on varmaan kandin jälkeen aika yleistä. Tai sitten kandin jälkeinen välivuosi venyy...
En pidä sen kummempana kuin maisterin tutkintoakaan. Mä olen lukenut lähes kaikki kurssit, joita maisterinopintoihinkin vaaditaan, eli mulla on tiedossa vain oikeestaan se gradun kirjottaminen tän kevään jälkeen. Jos se sitten jäisi tekemättä, minua pidettäisiin vain "ala-arvoisemman" korkeakoulututkinnon suorittaneena, vaikka ylemmän tutkinnon kurssit olisikin käyty, loppumerkintöjä saamatta.
Olisiko se hyvä välitavoite?
Tutkinto se on kuitenkin. Se että opinnot on jollakulla ihan kesken joskus mietityttää. Lähinnä siten että eteneminen ei näytä todennäköiseltä. Työelämässä voi tulla vastaan paikkoja joihin on oltava joku pätevyys.
Opintoja voi jatkaa myöhemminkinelleivät lapset vie liikaa aikaa.
paljon tulee vastaan niitä, jotka ovat ilman mitään tutkintoa, kun ovat juuttuneet gradun tekoon ja lopulta luovuttaneet senkin. Jos olisivat tehneet kandin tutkinnon, niin olisivat kuitenkin korkeakoulutettuja ja voisivat hakea monia työpaikkoja.
työkkärin täti