Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kohtelias synttärikutsu (aikuisten kemut)

Vierailija
10.04.2012 |

2 aikuista ihmistä (sukua keskenään) järkkäävät syksyllä yhteissynttärit. Tilaisuudessa tarjotaan lämmin ruoka ja kahvit, lisäksi on jonkin verran oheisohjelmaa. Myös boolia ja mietoja on tarkoitus tarjota.

Kumpikaan juhlakaluista ei halua minkään sortin tavaraa, vaan mahdolliset lahjat rahana. Miten tämän nyt kohteliaasti muotoilisi siihen kutsuun? Voiko laittaa esim. että mahdolliset muistamiset pyydämme osoittamaan matkatilille se ja se. Oikeasti nuo rahat on tarkoitus käyttää noiden juhlien rahoittamiseen + laittaa omista niin paljon kuin tarvitsee. Tuleeko siitä sitten kyselyitä että mihin matkalle ja onko sitten ikäänkuin pakko lähteä, kun tuo matka siinä olis tavallaan huijaus. Mutta ei oikein kehtaa laittaa että juhlien rahoittamiseen :D

Asiallisia mielipiteitä kiitos! Ja pahoittelut niille nihilisteille, kenen päivä/loppuviikko menee nyt pilalle tämän kirjoituksen myötä. ;D

Kommentit (110)

Vierailija
81/110 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka mielestä on todella noloa pyytää rahaa lahjaksi. Ei se sitä asiaa paremmaksi tee että puhutaan jostain tileistä tai kirjekuorista ja laitetaan pyyntö runomittaan. Eri asia on nuoret ja opiskelijat. Mutta aikuisena en ikinä kehtaisi mitään lahjatilejä perustella.

Vierailija
82/110 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Jeesus onnistui ruokkimaan kokonaisen kansan kahdella kalalla ja viidellä leivällä (tai jotain...), mutta koska olen vasta ihmetekojeni tien alkupäässä, en osaa muuttaa kolehtieuroja satasiksi. Siksi olisi kivaa, jos muistaisitte minua kunnon seteleillä, niille minulla on aina tarvetta. PS. Pelkkä tarjoilu rippijuhlissani henkeä kohti on yli 40 euroa, joten ymmärtänette toiveeni kohtuullisuuden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/110 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

överit bileet, että niihin pitää kutsutuilta vierailta ruinata rahat. Jotenkin nurinkurinen ajatuskin... Pitäkään pienemmän budjetin bileet, joihin on varaa - saavat vieraatkin nauttia ihan oikeasta vieraanvaraisuudesta, vaikka olisikin pienimuotoisempaa.

Vierailija
84/110 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluatte järjestää juhlat, niin säästäkää, vai kuinka persaukisia oikein olette? Edullisestikin saa juhlat aikaiseksi kun keittää ruuaksi vaikka jonkun ihanan ja ruokaisan keiton, jonka kanssa tarjoaa hyvää leipää ja itse tehtyjä levitteitä. Viinipänikät ei paljoa maksa ja kalja ei oo koskaan ollut halvempaa kuin nykyään.

Kyse on priorisoinnista. Säästät jostain muusta. Vai elätkö kädestä suuhun? No, silloinkin voi jostain säästää.

Olin kerran vieraana häissä, joissa piti itse maksaa ruuat. Voiko olla nolompaa. Hääpari koreili uusissa hienoissa ja kalliissa vaatteissa. Ehkä ois ne vaaterahat voinut käyttää vieraiden kestitsemiseen, kun vieraitakin oli vaan parikymmentä. Ikävä tunnelma siellä oli, kun ihmisiä nolotti hääparin puolesta.

Vierailija
85/110 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka mielestä on todella noloa pyytää rahaa lahjaksi. Ei se sitä asiaa paremmaksi tee että puhutaan jostain tileistä tai kirjekuorista ja laitetaan pyyntö runomittaan. Eri asia on nuoret ja opiskelijat. Mutta aikuisena en ikinä kehtaisi mitään lahjatilejä perustella.

Olen täysin samaa mieltä.

Vierailija
86/110 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saimme juuri hääkutsun jossa asia oli ilmaistu noin! Ei ollut runomuodossa vaan lyhyesti vain tyyliin : "emme kaipaa lahjoja, mutta jos kuitenkin haluatte muistaa meitä jotenkin, toivomme lahjan mahtuvan kirjekuoreen."

Mielestäni asiallisesti ilmoitettu toivomus :)

Vierailija
87/110 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kutsussa (oli muutenkin huumorilla kirjoitettu) oli hauskasti sanottu, että lahjoja ei tarvita, mutta kun olet tarpeeksi nauttinut talon virvokkeita, voit laittaa roposesi paikanpäällä olevaan kirstuun.

Ja tosiaan, siellä synttärikemuissa oli iso kirstu, johon sai pudottaa rahaa.

(Kukaan ei ollut kyttäämässä, paljonko laitoit tai laitoitko mitään.)

Mielestäni oikein hyvä idea: ei tarvinnut miettiä lahjaa ja rahaa sai laittaa juuri sen verran kun halusi.

Eikä kukaan kysellyt, mihin rahat käytettiin.

Vierailija
88/110 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettisin koko illan juodessani/syödessäni, että plajonkohan tässä saa syödä maksamallani pääsyhinnalla.

Vierailija
89/110 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin oikeasti monet jättävät isommat juhlat juhlimatta kun eivät kehtaa pyytää vieraita osallistumaan kustannuksiin.

Itse täytän kohta 50 v ja haluan kutsua paljon ihmisiä, minusta on kiva, että ystävät voivat tavata myös muita ystäviäni. Joku 8000 eur on kyllä tosi iso summa raapaista tarjoiluihin.

Eräs sukulaiseni pyysi rahaa ns hyväntekeväisyyteen eli tuttavalleen Senegalissa, joka tarvitsi sydänleikkauksen, enpä usko että kirstuun tipahti sellaista summaa että leikkaus toteutui.

Kyllä on melko pihejä vieraita, kun kaikki toivoo että voisi tipauttaa salassa kirstuun rahaa, jos sille päälle sattuu.

Vierailija
90/110 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jolla todellisuudessa kustannetaankin itse juhlat. Eli vieraat maksavat itse juhlat, mutta emäntä/isäntä päättää mitä tarjotaan ja millaista ohjelmaa on. Mielestäni juhlissa on kaksi järkevää vaihtoehtoa:

1. Pidetään oman mielen mukaiset juhlat ja hoidetaan itse kustannukset.

2. Pidetään juhlat nyyttäriperusteella, jolloin vieraat itse voivat päättää miten osallistuvat.

Nämä itse ymmärrän omassa tuttavapiirissäni.

Toki olen varmasti pudonnut kärryiltä jo aikapäivää sitten. Ehkä kolmaskin vaihtoehto on olemassa:

3. KYSYTÄÄN vieraiden mielipidettä haluavatko osallistua juhliin, joiden rahoittamiseen kukin toisi XX euroa tai maksukyvyn mukaan.

Mutta rahalahjan pyytäminen siksi, että sillä katetaan juhlien kulut, se ei uppoa meikäläiseen.

Vierailija
91/110 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin oikeasti monet jättävät isommat juhlat juhlimatta kun eivät kehtaa pyytää vieraita osallistumaan kustannuksiin. Itse täytän kohta 50 v ja haluan kutsua paljon ihmisiä, minusta on kiva, että ystävät voivat tavata myös muita ystäviäni. Joku 8000 eur on kyllä tosi iso summa raapaista tarjoiluihin. Eräs sukulaiseni pyysi rahaa ns hyväntekeväisyyteen eli tuttavalleen Senegalissa, joka tarvitsi sydänleikkauksen, enpä usko että kirstuun tipahti sellaista summaa että leikkaus toteutui. Kyllä on melko pihejä vieraita, kun kaikki toivoo että voisi tipauttaa salassa kirstuun rahaa, jos sille päälle sattuu.

tapaamisesta?

Kun täytin 50 vuotta, kutsuttuja oli 200 ja hintaa juhlilla reilusti yli 8000 e. Kutsussa luki selkeästi, etttä itselleni en halua mitään, ehdottomasti tule tyhjin käsin, näissä juhlissa ei ole pääsymaksua. Jos kuitenkin halusi päästä ylimääräisistä rahoistaan eroon, saattoi lahjoituksen tehdä paikalliselle syöpäyhdistykselle.

En tiedä, kuka antoi rahaa ja kuka ei, minua se ei kiinnostanut. Juhlat onnistuivat hyvin, mukana oli kaikenlaista väkeä. Moni kiitteli siitä, että niin selkeästi kerrottiin, että lahjaa ei todellakaan tarvita.

Vierailija
92/110 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse järkkäämässä ohjelmaa/tarjottavia. Parempi sitten olisi järkätä isommalla porukalla koko juhlat, että niihin olisi varaa. Mä en tajua miksi järjestää oman budjetin ylittäviä megabileitä, jotka muiden pitäisi maksaa. Kyllä niissä pienemmissäkin juhlissa on varmasti yhtä hyvä tunnelma, ellei parempikin.

jolla todellisuudessa kustannetaankin itse juhlat. Eli vieraat maksavat itse juhlat, mutta emäntä/isäntä päättää mitä tarjotaan ja millaista ohjelmaa on. Mielestäni juhlissa on kaksi järkevää vaihtoehtoa:

1. Pidetään oman mielen mukaiset juhlat ja hoidetaan itse kustannukset.

2. Pidetään juhlat nyyttäriperusteella, jolloin vieraat itse voivat päättää miten osallistuvat.

Nämä itse ymmärrän omassa tuttavapiirissäni.

Toki olen varmasti pudonnut kärryiltä jo aikapäivää sitten. Ehkä kolmaskin vaihtoehto on olemassa:

3. KYSYTÄÄN vieraiden mielipidettä haluavatko osallistua juhliin, joiden rahoittamiseen kukin toisi XX euroa tai maksukyvyn mukaan.

Mutta rahalahjan pyytäminen siksi, että sillä katetaan juhlien kulut, se ei uppoa meikäläiseen.

Vierailija
93/110 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kerätä rahaa hyväntekeväisyyteen. Jokainen itse päättäköön, haluaako tehdä hyväntekeväisyyttä vai ei ja saa itse valita kohteen.

Sisareni halusi pitää sukujuhlan, jotta tavattaisiin kaukaisia sukulaisia edes joskus. Rahaa hänellä ei liikoja ole. Hän kirjoitti kutsuun "illalliskortti 25 euroa", jonka jokainen maksoi etukäteen ravintolan tilille. Jatkoille mentiin siskolleni, jossa grillattiin makkaraa ja syötiin salaattia, jonka sisko kustansi. Aivan ihanat juhlat, jotka olisivat jääneet järjestämättä, jos ei oltaisi kerätty osallistujilta rahaa.

Vierailija
94/110 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kerätä rahaa hyväntekeväisyyteen. Jokainen itse päättäköön, haluaako tehdä hyväntekeväisyyttä vai ei ja saa itse valita kohteen.

Sisareni halusi pitää sukujuhlan, jotta tavattaisiin kaukaisia sukulaisia edes joskus. Rahaa hänellä ei liikoja ole. Hän kirjoitti kutsuun "illalliskortti 25 euroa", jonka jokainen maksoi etukäteen ravintolan tilille. Jatkoille mentiin siskolleni, jossa grillattiin makkaraa ja syötiin salaattia, jonka sisko kustansi. Aivan ihanat juhlat, jotka olisivat jääneet järjestämättä, jos ei oltaisi kerätty osallistujilta rahaa.

Vierailija
95/110 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viedään yleisimmin lahjakortti tms. koska kukaan ei enää tarvitse mitään. Ollaan 35-40-vuotiaita. Ei sitä edes tarvitsisi sanoa kutsussa.

Vierailija
96/110 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä loukkaantuisi, mutta ei kyllä kohentaisi mielipidettä noista ihmisistä. Jos haluaa kerralla nähdä paljon ihmisiä, niin voihan kutsua vaikka ravintolaan ja tarjota siellä alkumaljat tms. Mutta kyllä mä ajattelisin itse niin, että mieluummin rauhoitan omia juhlia kuin jonkun toisen.

Jos ei halua tavaraa, niin hyväntekeväisyyskohteeseen voi kerätä rahaa.

Vierailija
97/110 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kerätä rahaa hyväntekeväisyyteen. Jokainen itse päättäköön, haluaako tehdä hyväntekeväisyyttä vai ei ja saa itse valita kohteen. Sisareni halusi pitää sukujuhlan, jotta tavattaisiin kaukaisia sukulaisia edes joskus. Rahaa hänellä ei liikoja ole. Hän kirjoitti kutsuun "illalliskortti 25 euroa", jonka jokainen maksoi etukäteen ravintolan tilille. Jatkoille mentiin siskolleni, jossa grillattiin makkaraa ja syötiin salaattia, jonka sisko kustansi. Aivan ihanat juhlat, jotka olisivat jääneet järjestämättä, jos ei oltaisi kerätty osallistujilta rahaa.

osallistujia oli 13. Seuraavana viikonloppuna oli toisen serkun synttärit, ei pääsymaksua. Osallstujia oli 80. Ne isot juhlat olivat paljon hauskemmat!

Vierailija
98/110 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se osoittaa kyllä enemmän siitä vieraasta jotain todella huonoa, jos loukkaantuu siitä esim. sellaisesta lippaasta, mihin voi tiputtaa haluamansa summan!

Eli juhliin kyllä tultaisiin mielellään, mutta tultaisiin tyhjin käsin! Itse en kyllä ikipäivänä kehtaisi mennä mihinkään juhliin viemättä lahjaa. Ja jos on toive rahasta, niin helvetin paljon helpommalla kyllä pääsee, kuin hikoilemalla Iittalan putiikissa miettien minkä värinen Mariskooli juhlakalulta nyt vielä puuttuu.

Minua ihmetyttää syvästi näin monet negatiiviset vastaukset. Itse olemme aina kunnioittaneet juhlakalun toivetta, mitä kutsussa on milloinkin lukenut. Ei ole tullut mieleenkään loukkaantua siitä, että ihmiset osaavat olla fiksuja nykypäivänä!

Vierailija
99/110 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä se osoittaa kyllä enemmän siitä vieraasta jotain todella huonoa, jos loukkaantuu siitä esim. sellaisesta lippaasta, mihin voi tiputtaa haluamansa summan! Eli juhliin kyllä tultaisiin mielellään, mutta tultaisiin tyhjin käsin! Itse en kyllä ikipäivänä kehtaisi mennä mihinkään juhliin viemättä lahjaa. Ja jos on toive rahasta, niin helvetin paljon helpommalla kyllä pääsee, kuin hikoilemalla Iittalan putiikissa miettien minkä värinen Mariskooli juhlakalulta nyt vielä puuttuu. Minua ihmetyttää syvästi näin monet negatiiviset vastaukset. Itse olemme aina kunnioittaneet juhlakalun toivetta, mitä kutsussa on milloinkin lukenut. Ei ole tullut mieleenkään loukkaantua siitä, että ihmiset osaavat olla fiksuja nykypäivänä!

ne vieraat sinne haluaa eikä päinvastoin. Toki kutsuja saa myös määrittää, onko kyseessä iloinen yhdessäolo vai vieraiden rahastaminen. Kutsuttu sitten päättää, haluaako maksaa siitä, että joku saa haluamansa juhlat.

Nykypäivänä entistä harvempi suostuu maksamaan siitä, että joutuu uhraamaan aikaansa maksullisiin juhliin.

Vierailija
100/110 |
11.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että Jeesus onnistui ruokkimaan kokonaisen kansan kahdella kalalla ja viidellä leivällä (tai jotain...), mutta koska olen vasta ihmetekojeni tien alkupäässä, en osaa muuttaa kolehtieuroja satasiksi. Siksi olisi kivaa, jos muistaisitte minua kunnon seteleillä, niille minulla on aina tarvetta. PS. Pelkkä tarjoilu rippijuhlissani henkeä kohti on yli 40 euroa, joten ymmärtänette toiveeni kohtuullisuuden.