MIten tavallinen työtä tekevä ihminen voisi vaurastua?
Kun töitä tekemällä ei rikastu, niin mikä avuksi? Palkka tulee ja meneekin, ruokaan, laskuihin, elämiseen. Vaikka kuinka pihistää, niin aina tuntuu olevan jokin menoreikä, johon ne loputkin menee. Sijoittaminen kiinnostaisi, mutta uskallus puuttuu, eikä tosiaan sitä alkupääomaakaan ole päässyt kertymään.. Ideoita?
Kommentit (69)
olette tuohon tilanteeseen päässeet?!? Pelkäätkö, että muut seuraavat perässä ja teiltä loppuu ylenkatsottavat?
kortittomalle tilille? Ala kerätä tuollaista pesämunaa ja sijoita aluksi vaikka määräaikaisesti (esim. 6 kk), eli opettele säästämistä ja sijoittamista rauhassa.
Ja tietty sitten aina fiksuilla asunnonvaihdoilla oikeaan aikaan.
2
Sijoittamalla osakkeisiin, syömällä vähemmän ja halvempaa ruokaa, asumalla nykyistä ahtaammin, luopumalla autosta...onhan noita.
Sijoittamalla osakkeisiin, syömällä vähemmän ja halvempaa ruokaa, asumalla nykyistä ahtaammin, luopumalla autosta...onhan noita.
muutamia kymppitonneja ehkä, eipä sillä elä rippumattomana
keräisi sitä rahaa. Eli pääoma jota sijoitat edelleen esim. rahastoihin, osakkeisiin, joista keräät voitot. Rahastoissa ja osakkeissa voi tehdä sievoisen tilin, kunhan ostaa oikeaan aikaaan eli silloin kun ne osuudet on halpoja ja jolloin muut myy paniikissa pois. Se vaatii kylmpäpäisyyttä ja vähän tietämystä osuuksien arvoista jne
luepa kirja "rikas isä köyhä isä". Siinä käy ilmi että pienituloinen voi myös vaurastua. Vaikka tienaisi vähän, siitä voi laittaa edes pikkuisen säästöön. Tuo säästöön jäävä osa on avain vaurastumiseen.
Siitä säästöön jäävästä osasta tulee sijoitusrahaa, josta ennenpitkää tulee eräänlainen vipuvarsi vauraudelle. Raha pitää siis sijoittaa.
Jos elää kädestä suuhun niin kuolee köyhänä. Tämä koskee myös suurituloisia. Moni tuttava on isotuloinen (tyyliin molempien palkat 4000e joka on maakunnassa paljon, ei ehkä pk seudulla) ja silti vaikka on kaksi tienaajaa niin rahat aina loppu. Syynä juuri se että mitään ei jää jäljelle.
Joten tulojen pientäkään lisäystä ei saisi siirtää kulutuksen lisäykseen vaan säästöön. Ensin säästöön jäävä osa on surkean pieni, vaikka 10e kuussa, mutta vähän kerrassaan niistä saa sen potin jonka voi sijoittaa. Ja sijoittamisessa rahaa yritetään saada lisääntymään, eli siis että itse et tee rahaa, vaan "raha tekee rahaa puolestasi".
Jos lähtökohta on kaksi pienipalkkaista (niinkuin meillä) niin tavoitetila ei tietenkään voi olla miljonääriluokkaa niinkuin isotuloisilla voi. Mutta lähtötilanteeseen nähden voi vauraustua hyvinkin, eli siten että on aina joku 10 000e purskurirahaa, jokunen tonni vaikka osakkeissa tai rahstossa, ja omaisuutta vaikka puoliksi maksettu talolaina.
Ensinnäkin pois tältä palstalta. Täältä et saa muita taloudellisia neuvoja kuin että mikä bonuskortti on paras tai missä on halvin vessapaperi. Taloussanomat on laadultaan tätä palstaa vastaava joten kauppalehti.fi tai talouselama.fi.
Toisekseen asenne on muututtava, sinun tapauksessa jo vaikuttaa hyvältä. Sijoittamisen voi aloittaa vaikka muutamalla kympillä kuussa. Ja sijoita suoraan osakkeisiin äläkä pankin huijarirahastoihin. Ja nyt on oikeasti aika ostaa, kurssit ovat pohjalukemissa. Suunta ei ole kuin ylös. Seuraavaan viiteen vuoteen kun laitat kaikki liikenevät rahasi osakkeisiin niin et voi kun vaurastua. Asuntosijoittamisellakin voi pärjätä, sen aika ei tosin ole nyt. Paitsi jos teet löydö. Itse aloitin 100 % lainarahoituksella asuntosijoittamisen aikoinaan ja vuokralaiset ovat lyhentäneet lainoja aika reippaasti vuosien mittaan. Osan olen myynyt ja osa tuottaa edelleen.
Entäs yrittäjyys? Jos olet ammattilainen alallasi niin miksi et tekisi töitä itsellesi? Itse olen ollut 7 vuotta yrittäjänä ja pärjään varsin hyvin taloudellisesti, työllistänkin kymmeniä henkilöitä.
Mutta tiivistettynä: mars seuraamaan talousaiheisia keskusteluita muille palstoille. =)
Nosto! En ole ap ,mutta samaa olen pohtinut itsekin pitkään. Sijoittaminen ei ole minulle ennestään tuttua vaikka olen yrittänyt etsiä aiheesta tietoa. Kertokaa kokeneet ja viisaammat, mistä aloittaa? Voinko avata jonkin rahaston samantien vai miten tämä hoituu? Millä summalla on hyvä aloittaa?
Olen pitänyt rahoja pankin rahastoissa, mutta vuoden 2008 romahduksen jälkeen ollut liian varovainen ja pitänyt suurinta osaa summasta "jäissä" odottamassa kurssien tipahdusta. Jonkun 10 vuoden aikana vain 8000 euroa plussalla, eipä tällä meiningillä kyllä vaurastumaan pääse.
Rahoja kannattaa hajauttaa. Kannattaa aloittaa jostain pankin tarjoamasta rahastosta, missä rahat hajautettu valmiiksi eri osakkeisiin.
Muita käteviä tapoja rikastua, jos on kykyä ja voimia:
Sopivat asuntokaupat, omakotitalojen rakennuttaminen, ulkomaankomennukset.
Vierailija kirjoitti:
https://www.vauva.fi/comment/32438989
Tuolla jaettiin hyviä linkkejä ja vinkkejä
Kiitos!
Tee kolme seuraa asiaa
1. Säästä puskurirahasto, se on oltava vähiintä kolmen kuukaiden palkan suuruinen.
2. Sijoita salkkuihin, pankkien sijoitusneuvonnasta voit saada apua laoitukseen.
3. Minimoi kaikki kulut ja menot eli elä mahdollisimman niukasti.
Vierailija kirjoitti:
Nosto! En ole ap ,mutta samaa olen pohtinut itsekin pitkään. Sijoittaminen ei ole minulle ennestään tuttua vaikka olen yrittänyt etsiä aiheesta tietoa. Kertokaa kokeneet ja viisaammat, mistä aloittaa? Voinko avata jonkin rahaston samantien vai miten tämä hoituu? Millä summalla on hyvä aloittaa?
Avaat arvo-osuustilin vaikkapa Nordnetiin, se on ilmaista ja hoituu verkkopankkitunnuksilla. Sitten sijoitat/säästät rahaa vapaavalintaisen määrän / kk Nordnetin kuluttomiin Superrahastoihin. Tämäkin on parempi kuin ei mitään. Pitää muistaa se, että joskus sijoitukset voi olla miinuksella eikä siitä pidä pelästyä.
Sitten voit ostaa vaikka niiden suomalaisten yritysten osakkeita, joiden tuotteita käytät ja jotka tunnet. Osakkeissa vaan on se ero noihin rahastoihin verrattuna, että ostaminen ja myyminen maksaa hiukan, jolloin ihan pikkusummilla ei kannata ostaa, minimi ehkä 500-1000 euroa Suomen markkinoilla.
Vierailija kirjoitti:
Rahoja kannattaa hajauttaa. Kannattaa aloittaa jostain pankin tarjoamasta rahastosta, missä rahat hajautettu valmiiksi eri osakkeisiin.
Muita käteviä tapoja rikastua, jos on kykyä ja voimia:
Sopivat asuntokaupat, omakotitalojen rakennuttaminen, ulkomaankomennukset.
Sijoitusasunto olisi yksi meriittini, mutta täytyy olla sen verran itsellään tuloja tai säästöjä, että saisi tämän alulle. Rahastoa olen ajatellut ensitöikseni, mutta summa kuussa tähän on hyvä sijoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Avaat arvo-osuustilin vaikkapa Nordnetiin, se on ilmaista ja hoituu verkkopankkitunnuksilla. Sitten sijoitat/säästät rahaa vapaavalintaisen määrän / kk Nordnetin kuluttomiin Superrahastoihin. Tämäkin on parempi kuin ei mitään. Pitää muistaa se, että joskus sijoitukset voi olla miinuksella eikä siitä pidä pelästyä.
Sitten voit ostaa vaikka niiden suomalaisten yritysten osakkeita, joiden tuotteita käytät ja jotka tunnet. Osakkeissa vaan on se ero noihin rahastoihin verrattuna, että ostaminen ja myyminen maksaa hiukan, jolloin ihan pikkusummilla ei kannata ostaa, minimi ehkä 500-1000 euroa Suomen markkinoilla.
Nyrkkisääntönä lisäksi, että sijoitukset pitää hajauttaa noin kymmeneen eri instrumenttiin hiukan eri aloilta jolloin ei ole kaikki munat samassa korissa ja voi olla melko huolettomasti.
Enemmän minua huolettaa asuntoni arvo kuin osakesijoitukseni.
Nouse firmassa eli tee työsi niin hyvin kun voit ja sijoita. Kun rahaa on tarpeeksi voit aloittaa oman firman ja siitä rikastua.
-alemman keskiluokan perheestä eliittiin
Irtisanoudu toöistä ja jättäydy työttömäksi. 2000 euroa ilmaiseksi käteen siitä ette tee yhtikäs mitään paitsi makaat sohvalla, kaivat perää ja räit kattoon.
Me ollaan aloitettu ihan nollasta, nyt on omaisuutta ja sijoituksia kahdella millillä.