työkaverin poissaolot
pakko purkaa tämä johonkin:
ottaa päähän, kun työkaveri on ihan koko ajan pois töistä. Ymmärrän hyvin, että ihminen voi sairastaa ja lapset voi sairastaa ja sille ei mitään voi, mutta kun sairastelua jatkuu vuoden ja kaksi ja aina se on se kolme päivää, johon ei tarvii lääkärin todistusta ja sitten tullaan päiväksi töihin ja ollaan taas se kolme päivää pois, niin jossain mättää... Jos olisi oikeasti kipeä, niin ei se parantuminen voi aina tapahtua sen kolme päivän jälkeen ja sairaus alkaa sitten taas uudestaan, kun on ollu tpäivän tai kaksi töissä ja taas ihmeparahtuminen kolmen päivän jälkeen.
Esimiehen pitäisi puuttua tähän, mutta ilmeisesti se ei osaa/uskalla/halua. Tällä ihmisellä on selvästi vaikeuksia jaksamisensa kanssa. Ja mä sitten teen kaikki hommat.
Kommentit (5)
on mahdollista, että esimies on tämän työntekijän kanssa keskustellutkin, asiahan ei minulle kuulu. Jollain tavalla olisi kuitenkin hyvä, että esimies voisi viestittää, että asia on huomattu ja siihen on puututtu.
Olen sanonut esimiehelleni, että tietyt työni seisovat, koska työkaverin poissaolojen johdosta minulla on muita hommia niin paljon ja on ihan selvä, että nämä muut hommat on priorisoitava. Hän ei ole kommentoinut asiaa, on vain hiljaisesti hvyäksynyt, että näin on.
Ymmärrän kyllä, että esimiehenkin on vaikea puuttua tilanteeseen. Mielestäni näyttöä on nyt kuitenkin niin pitkältä ajalta, että asiasta ei voi enää vaieta. Meillä on ihan toimiva työterveyshuolto, joten tuo ihminenhän pitäisi lähettää sinne keskustelemaan.
ap
Minulla samanlainen työkaveri, joka sairastanut aina todella paljon. Eikä yleensä sairastu tiistaisin, vaan jo maanantaina tai sitten keskiviikkona. Kyseessä on nuori, joten mitään vanhuuden kremppoja ei ole, ei ole myöskään lapsia. Omistaa sen sijaan muutaman koiran ja luulen, että ne kyllä sairastaa jonkin verran.
Juttelin esimiehen kanssa, ja hän sanoi että ei voi tehdä juuri mitään. Voi alkaa vaatia lääkärintodistuksen jo ekasta päivästä, mutta tuo työkaveri on usein jo nyt lääkärintodistuksella sairaslomalla. Lääkäri kyllä kirjoittaa kun tarpeeksi kehtaa valittaa. Samoilla oireilla millä hän on ollut jopa parin viikon sairiksella, itse en ole saanut päivääkään. Fysioterapian lähetteen olen saanut käteen.
esimiehen pitäisi puuttua asiaan ja selvittää, mistä jatkuvat poissaolot johtuvat. Tosin on saattanut tietenkin jo puhuakin työntekijän kanssa asiasta, mutta sellaiset keskusteluthan eivät ole julkisia. Ota kuitenkin asia puheeksi esimiehen kanssa sopivan tilaisuuden tullen, esim. kehityskeskustelussa, vaikuttaahan tuo sinunkin jaksamiseesi. Ainakin työt pitäisi järjestellä uudelleen, jos sinä joudut koko ajan tekemään kahden työt. Ja jos esimiehesi ei asiaan puutu, niin on kai hänelläkin esimies?
vaikeita juttuja. Esimiehenä voin kokemuksesta sanoa, että tuollaisesta vemppaajasta on käytännössä mahdoton päästä eroon.
Mulla oli aikoinaan sellainen työkaveri, joka oli jatkuvasti sairaslomalla. Useimmiten tietysti aina maanataisin (raskaan viikonlopun jälkeen) ja sairaslomaa kesti sen pari päivää. Just sen verran, ettei lääkärintodistusta tarvittu. "Syynä" oli joko oma sairaus tai sitten hyvänä kakkosena lapsen sairastuminen.
asia niin, että sairastuneen työt ei kuormita muita. Työnantajan on hankittva sijainen tai järjestettävä työt muuten. Eli jotain jää tekemättä ellei sijaista saada.