Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vain peruskoulun käyneillä riski tehdä rikoksia moninkertainen

Vierailija
09.04.2012 |

http://www.hs.fi/kotimaa/Peruskouluun+lopettavien+riski+sortua+rikoksii…

Ihmettelen vaan tuota uutisointia että jos porukka saataisiin jotenkin väkisin pidettyä koulussa, niin rikosten teko vähenisi. Uskotko itse tähän?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tutkimustulokset eivät ole ihan noin simppeleitä mitä saat typistettyä pariin sanaan tiedotusvälineisiin. Uutisen pointti oli että osa pelkän peruskoulun käyneistä tehtailee suhteessa enemmän rikoksia kuin esim. ammattikoulun käyneet.

Varmaan menee niinkin, että jos on ikää enemmän (löytyy peruskoulun jälkeinen koulutus) niin se rikollisen uran aloittaminen voi olla hankalampaa.

Vierailija
2/6 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä lisäys: niille jotka aloittavat rikollisen uran peruskouluiässä kertyy todennäköisesti enemmän rikoksia koska ovat nuorempia. Nuoremmilla rikoksentekijöillä myös ongelmat voivat suurempia, etenkin ulkomailla (katupojat jne.). Mutta veikkaanpa että osa näistä ongelmista jää lintukodossamme Suomessakin havaitsematta.

Toivottomuus voi olla suurempaa tuossa iässä tuolta pohjalta kun verrataan niihin jotka "hairahtuvat" rikoksen polulle myöhemmin. Jos on muutakin kuin peruskoulu käytynä saattaa myös tulla olo että on enemmän menetettävää ja tulee tunne siitä että voisi jatkaa kunniallisella tiellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
21.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

usein (ei tietysti aina, kuten tässä jo kommentoineet sairastuneet huomauttavat, mutta usein) koulunkäynnin lopettamiseen "kesken" eli pelkkään peruskouluun jos siihenkään, vaikuttavat samat syyt kuin muuhunkin syrjäytymiseen ja rikollisuuteen. Henkilö ei yksinkertaisesti koe saavansa yhteiskunnalta - koululta, koulutukselta, työelämältä, kirjastoilta, katuvaloilta, ylipäänsä miltään yhteiseltä ja järjestäytyneeltä yhteiskunnan osa-alueelta - "mitään". Siksi hän ei myöskään näe miksi hänen pitäisi siihen sopeutua (puhumattakaan että antaisi sille itse mitään tai maksaisi veroja tms). Hän kokee saavansa enemmän tukea, ymmärrystä ja kunnioitusta toisilta yhteiskunnan ulkopuolella olevilta "kavereiltaan" ja "sukulaisiltaan". Siksi hän suuntautuu sinne ja yrittää miellyttää näitä. Se ei ole yhtä turhauttavaa, koska se onnistuu paremmin - ainakin tiettyyn pisteeseen asti.

Niinpä jos jo peruskoulussa ja nuorisoasteen kouluissa voitaisiin jotenkin tarjota näillekin nuorille enemmän tukea, apua, arvostusta ja kunnioitusta ihmisinä, olisi mahdollista, että heidän ei olisi samanlainen pakko hakea sitä yhteiskunnan ulkopuolelta. Ts. kun heidät saataisiin pysymään koulussa, he pysyisivät myös yhteiskunnassa. Pakko on tietysti lähtökohtaisesti huono keino, mutta siinä on se hyvä puoli, että kun peruskoulu on mitä on ja varsin usein mokaa näiden nuorten kanssa, kouluttautumispakko pakottaisi nämä nuoret antamaan seuraavalle koululle uuden mahdollisuuden.

Vierailija
4/6 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa siirtyy "yhteiskunnan ulkopuolelle" jo peruskouluaikana, eli eivät käy sitäkään koulua kunnolla ja silloin jo aloittavat rötöstelyn, vaikka makeisten näpistelyllä.

Eihän siinä koulunkäynti enempää kiinnosta, kun on muutakin kivaa tekemistä.

Vierailija
5/6 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei saa yleistää. Joillain älykkäillä ja fiksuilla hyvistä oloista tulevillakin voi jäädä koulutus vain peruskouluun syistä, joihin itse ei voi vaikuttaa. (esim.sairaus)

Vierailija
6/6 |
10.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ei saa yleistää. Joillain älykkäillä ja fiksuilla hyvistä oloista tulevillakin voi jäädä koulutus vain peruskouluun syistä, joihin itse ei voi vaikuttaa. (esim.sairaus)

Minulle kävi juuri näin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän