Virkanimitys?
Hei,
Olen kolme vuotta hoitanut määräaikaisena erästää kunnan keskushallinnon tehtävää. Minulla on siihen muodollinen pätevyys, mutta olen suorittanut korkeakoulututkinnon vasta pari vuotta sitten. Pääsin hommiin tavallaan saamalla " jalan oven väliin" hoitamalla alempaa tehtävää, mutta tutkinnon saatuani minut nimitettiin määräaikaiseksi ylempään tehtävään.
Nyt virastossani on tarkoitus vakinaistaa määräaikaisia virkasuhteita. Ja kun virat vakinaistetaan, niitä varten perustetaan virat, jotka taas laitetaan julkiseen hakuun. Tällöin niitä todnäk. hakee sellaisia henkilöitä, jotka ovat olleet minua aiemmin samoissa tehtävissä ja joilla varmasti on minua A) pidempi työkokemus ja B) soveltuvampi tutkinto.
Ilmeisesti on nyt sitten täysin mahdollista, että minä, joka olen hoitanut määräaikaisena tehtäviä niistä erinomaisesti suoriutuen, en välttämättä tulisikaan enään valituksi hoitamaan samaa tehtävää vakinaisessa virassa. Tuntuu jotenkin epäreilulta että voi käydä niin, että " kelpaan kyllä määräaikaiseksi, mutten vakinaiseksi" .
Jos en tule valituksi, edessä on varmaankin palautuminen hoitamaan vanhoja hommiani...Onko kellään kunnan tai valtion hommissa olevalla vastaavia kokemuksia? Neuvoja?
Kommentit (4)
Aika varmana pidän, etten ole " paperilla" lainkaan niin pätevä kuin usea muu mahdollinen hakija. Sinänsä olen suoriutunut hommistani varmasti keskimääräistä paremmin, mutta vähän askarruttaa, riittääkö se loppupeleissä. Vähän epikseltä tuntuisi vaan tylysti tulla palautetuksi takasin omiin vanhoihin hommiin, joita tosiaan ei ole tullut moneen vuoteen hoidettua...
Näytä, että tässä hommassa olen ammattilainen ja ole kuin tää virka kuuluu mulle. Itsevarmuus on hyvästä. Kun kysyvät, miksi juuri sinut pitäisi valita tähän niin vastaat: " Mielestäni hallitsen tämän työn hyvin. Olen myös innokas oppimaan lisää. Ja minulla on hyviä kehitysideoita tämän tehtäväkentän kehittämiseksi, nyt kun olen tätä vähän aikaa jo hoitanut. Olisi kiva päästä niitä toteuttamaan." Nimittäin aina, kun haetaan uusia henkilöitä töihin, niin esimiehille herää toivo muutoksesta parempaan. Yritä olla myös sellainen muutos työhaastattelussa.
Toki seuraavaksi sitten kysyvät, että millaisia ideoita... :)
Onnea hakuun.
Kuka virkanimityksestä päättää? Miten virkanimitykset yleensä teillä menevät?
Jos kyse olisi omasta virastostani, niin ulkopuolisella hakijalla pitäisi olla _todella_ hyvät meriitit ohittaakseen virkaa hoitaneen. Siis todella.
Mutta oletko varma, että löytyy sinua paremmin koulutettu ja sopivamman työkokemuksen omaava? Ainakin täällä valtiolla viran saa perinteisesti se, joka sitä on jo hoitanut huolimatta siitä, että hakijoiden joukossa olisi muitakin päteviä. Eli niiden ulkopuolisten hakijoiden hakemuksia ei juuri edes lueta ja virkanimitykset tiedetään jo etukäteen.