Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Imetys vs. osittaisimetys vs. pulloruokinta? Vauva tulossa

Vierailija
08.04.2012 |

Onko osittaisimetys niin hankalaa kuin mitä olen kuullut? Haluaisin imettää, mutta että vauva joisi välillä myös tuttipullosta, että mies voisi hoitaa osan yösyötöistä. Olen kuullut että vauva voi alkaa vierastaa rintaa kun huomaa miten helposti pullosta tulee maitoa?

En haluaisi antaa pelkkää korvikettakaan, jos maitoa kuitenkin tulee. Täysimetys taas voi olla todella raskasta, jos vauva viihtyy tissillä 45 minuuttia kerrallaan 2-3 tunnin välein, niin kuin isoveljensä.

Esikoinen ei siis saanut ollenkaan korviketta, ja pidin imetystä onnistuneena. Olin kuitenkin todella energiaton, ja nyt olisi isompikin lapsi hoidettavana vauvan lisäksi.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antaisin (ja olemme niin tehneetkin) pullosta maitoa vain satunnaisesti esim. jonkin pakollisen menon takia.

Kyllä se imetys ihan hyvin kahdenkin lapsen kanssa luonnistuu. :)

t. kolmen äiti

Vierailija
2/8 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoisen kanssa taisteltiin imetyksen ja pullon kanssa 4kk ja pullo vei voiton, ei oppinut tissistä syömään kunnolla.

Toinen lapsi taas oli älyttömän helppo, hänelle kelpasi kumpi vaan eli osittaisimetyksellä mentiin hänen kanssa.

Kolmas sitten ei huolinut pulloa ei millään vaikka miten heti alkuun yritin häntä pullollekin opettaa. Eli oli tyystin tissivauva.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jostain Ainun *piipistä* pullosta sitä liian helpolla saakin, mutta ota käyttöön esim. Avent ja yksireikäinen tuttiosa siihen. Tuon kanssa saa tehdä enemmän töitä kuin rinnan kanssa ja imuotekin on oikeampi.

Mulla on yksi lähes kokonaan pulloruokittu, kaksi osaimetettyä ja yksi täysimetetty. Kaikissa on hyvät ja huonot puolensa. Pullo on kyllä kätevä, että muutkin voivat ruokkia vauvan tai vaikkapa kaupungilla pullon voi pikaisesti laittaa vaunuissa tai ostoskärryissä kirkuvan vauvan suuhun samantien, eikä etsiä imetyspaikkaa sen kirkuvan vauvan kanssa.

Vierailija
4/8 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meillä ainakaan ollut mitään ongelmaa. Hyvin kelpasi kumpikin.

Vierailija
5/8 |
08.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli sen minkä jaksat.

Molemmat lapsesi tarvitsevat kuitenkin ennenkaikkea äidin joka jaksaa ja nukkuakin sinun täytyy välillä.

Mutta toki jos imetys sujuu, on se varmasti helpoin ratkaisu.

Itse taistelin monta kuukautta osittaisella, jotta saisin edes muutaman kymmenmillisen vauvalle rintamaitoa annettua ja olen siitäkin ylpeä:)

Minulta maitoa tuli parhaimmillaan 40 ml tunnin imetyksen aikana, joten ei sillä systeemillä voi pelkästään pärjätä, koska silloin en tosiaan muuta ehtisi tekemään kuin imettämään, eikä vauvakaan sitä jaksaisi.

Vierailija
6/8 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä esikoinen viihtyi rinnalla tosi tiuhaan ja pitkiä aikoja kerrallaan. Yritettiin sitä, että mies olisi hoitanut vkl öisin syötön pumpatulla maidolla, mutta vauva ei suostunut pullolle, ei sitten millään! Ja olin todella väsynyt, kun vauva söi 3-5 kertaa yössä, ja refluksin takia piti syöttää pystyssä ja ruoan jälkeen vielä pitää hetken aikaa pystyasennossa.. Toka söi myös usein, mutta myös pulloa, joten mies hoiti syöttöjä viikonloppuisin ja arkena usein myös aamuyön syötön. Helpotti todella!

Vierailija
7/8 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen täysimettänyt 3 kk ja osaimettäny 7-8 kk. Käytän maidonkerääjää, jonka laitan aina toiselle rinnalle, kun imetän. Pidän tuttipulloa pakkasessa ja kaadan kerääjästä maidon pulloon.

Jos mulla menoja, niin mies sitten juottaa näitä pakastettuja maitoja vauvalle. Ei tarvita tutteleita.

Vierailija
8/8 |
09.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niitä todella kaipaat etkä vaan synninpäästöjä ;)

Täysimetä ainakin 6 ekaa viikkoa kokonaan että saat maidontuotannon käyntiin. Muuten se ei nouse kunnolla. Pumppaa maitoa pakkaseen joka kerta kun lapsi saa pullosta seuraavat viikot niin ylläpidät maidontuotannon, muista että yösyötöt korviketta vähentävät eniten sun omaa maidontuotantoa.

Maito loppuu aika nopeasti eli jos päätät siirtyä osittaisimetykseen niin yritä siirtää sitä sinne kun ei todella enää jaksa koska se saattaa sitten tyrehtyä aika nopeasti.

Valinta on sinun älkäkä provosoidu suuntaan tai toiseen. Pumppaamisesta ja osittaisimetykseen on erittäin vähän oikeaa tietoa saatavissa eiä neuvolasta ainakaan mulle ollut mitään hyötyä. Pullojen pesu ja sterilointi on oikeasti aika hankalaa sekin ja olisin todella halunnut imettää. No rinnoista ei vaan noussut koskaan tarpeeksi ja kolmannen kohdalla vasta onnistuin pumppamaan kaiken maidon sinne 5kk saakka koska maidin tulo ehtyi mulla lähes heti jos en pumpannut 6 krt/vrk. Mulla oli 3 pumppusettiä ja mikrosteriloija joten en sanoisi sitä konstia yhtään helpommaksi kun imetys.

Tsemppiä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi seitsemän