Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liharuokien ystävät, kotikokit! Kysyttävää naudan sisäfilestä.

Vierailija
07.04.2012 |

Ostin kokonaisen yli kiloisen sisäfilen pääsiäisaterialle. Nyt näyttää siltä, että lihaa on syömässä vain 2 aikuista, joten en viitsisi koko filettä paistaa. Voinko leikata filestä muutaman pihvin ja pakastaa vaikkapa ensi viikonloppua varten vai onko pakastaminen hienon lihan raiskaamista? Entä pitääkö kalvo poistaa filen pinnasta? En ole ennen käsitellyt filettä, joten kaikki vinkit otetaan vastaan..

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kokonaan :) Reilu kiloinen on kuitenkin aika pieni loppuviimeksi ja sen mitä ei kerralla syö, voi sitten käyttää kylmänä leikkeenä vaikka seuraavana päivänä esim. leivälle tms.

Kalvot kannattaa poistaa ennen kypsentämistä, tuppaavat olemaan ärsyttävät sitkaita.

Vierailija
2/10 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä sen verran, että ota se liha ajoissa lämpenemään! Lihan pitää olla lämmintä (n. +15) ennen paistoa, muuten lihasnesteet karkaa ja siitä tulee sitkeää saappaanvartta.

Itse valmistaisin seuraavasti:

Liha kuumalle paistinpannulle niin, että saa nopeasti värin pintaan. Maustaminen suolalla ja mustapippurilla.

Liha uunivuokaan/pellille uuniin paksuudesta ja halutusta kypsyydestä riippuen 5 - 10 min.

Kääri liha folioon lepäämään noin 15 minuutiksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista!

5-10 min uunissa? Minulla on lihalämpömittari apunani, mutta kuvittelin kyllä että kypsyminen veisi pidemmän ajan, kun kyseessä on kokonainen file!

Olemme mieheni kanssa aika pieniruokaisia, eikä kylmät lihajämät kuulu suosikkeihin.. Mietin, että pitäisikö sittenkin paistaa pelkät pihvit ja säästää loppufile muihin käyttötarkoituksiin. Lisää vinkkejä?

t. ap

Vierailija
4/10 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli roseeksi maksimissaan.

Liha jatkaa siellä folion sisällä kypsymistä myös sen jälkeen kun sen otat uunista.

Voit toki paistaa myös pihveinä ja pakastaa loput, mutta itse en hyvälle lihalle näin tekisi. Pakastettu liha on aina... no, pakastettua lihaa.

-3-

Vierailija
5/10 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole mikään pihvien ystävä, joten suikaloin fileen ja paistan ja haudutan lihakastikkeeksi tai padaksi muutaman tunnin. Sitä sitten tietysti syödään useampi päivä mutta lisuketta voi vaihdella.

Meillä on eilen valmistettu sisäfileestä (900g) Moskovan pataa, ja kyllähän nelihenkinen perhe syö sitä pari päivää helposti. Eilen syötiin ohran kanssa, tänään perunoiden kanssa ja huomenna pastan kanssa. Maistuu eriltä, kun on lisukkeena eriä. Valmiin kastikkeen voi pakastaa, itse vain en sitä viitsi tehdä, kun helposti unohtuu pakkaseen.

Vierailija
6/10 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäfileestä pataa? Haudutetaan muutama tunti?

Sait varmaan aika kovaa lihaa.

Parempaa pataa syntyy rasvaisemmista osista.

Vierailija
7/10 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisäfileestä pataa? Haudutetaan muutama tunti?

Sait varmaan aika kovaa lihaa.

Parempaa pataa syntyy rasvaisemmista osista.

Itse teen pataruuat kyllä aivan eri osista kuin fileestä..

t. ap

Vierailija
8/10 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täälläkin saa joskus lukea niin omituisia uskomuksia sekä väärää tietoa varsinkin naudanlihasta.

Mä tekisin niin, että leikkaisin nyt arviolta 200 gramman pihvit kullekin syöjälle ja lopun pakastaisin. Normaalisti pihvit on n. 150 grammaisia per ruokailija, mutta kotioloissa voi hyvin herkutella isommillakin, ei tarvitse muuta kuin hieman kasviksia viereen.

Lopun voi sitten käyttää taas pihveihin, muista hidas sulatus jääkaapissa. Tai sitten siitä saa erinomaista riimihärkää, joka todellakin ihan vaatii tuon jäädytyksen ;)

Fileen käyttäminen pataan on mun mielestä hieman yliampuvaa, siinä hyttystä ammutaan haulikolla ja oikeastaan se on hienon lihan pahempaa raiskausta kuin pakastaminen. Hienostihan se onnistuu ja hyvää tulee, mutta siihen sopii paljon paremmin hitaammin kypsytettävät paistitkin.

Tero

Vierailija
9/10 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leikkaa filee pihveiksi, sellaisia paksuhkoja 3 sentin pihvejä, joita voit vähän sormin painaa ohuemmiksi, jos koet että paistolämpötilaa on helpompi kontrolloida näin. Älä kuitenkaan ala nuijia hyvää filettä. Voit hyvin pakastaa loput pihvit, kääri vaikka yksitellen folioon ja käytä aika pian. PAITSI jos ostit fileen, joka oli jo kertaalleen pakastettu, niin sitten on käytettävä nyt kokonaan.

Ne pihvit mitä käytät nyt, anna lämmetä huoneenlämpöiseksi ennen kuin valmistat. Paistat vaan mahdollisimman kuumalla pannulla pienessä määrässä öljyä molemmin puolin nopeasti - nätti paistopinta tulee näin. Suolaa ja pippuroi ja laita hetkeksi lämpimään uuniin 200 C siksi aikaa kun katat pöydän ja teet salaatin. (5-10min). Kotioloissa tulee helpoiten pihvit näin, vaikkei ammattikeittiössä uuneja käytetä apuvälineenä.

Vierailija
10/10 |
07.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein nyt lopulta niin, että leikkasin muutaman paksun pihvin pakkaseen ja loppufileen valmistan kokonaisena pannun kautta uunissa.

t. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan