Kannatatko palkatonta 1. sairaslomapäivää?
Kommentit (38)
Olen tunnollinen työntekijä, mun töitä ei tee kukaan poissaollessani. Eli lusmuilu kostautuu.
Mutta jos eka päivä on palkaton, niin taatusti jään sitten toiseksikin päiväksi ihan periaatteen vuoksi ja toivun rauhassa, toisin kuin nyt. Työnantajan töitähän ne loppujen lopuksi on, ei mun.
Ruotsissa missä on tämä systeemi, ei tarvitse lääkärintodistusta siitä ensimmäisestä eikä vissiin toisesta ja kolmannestakaan sairaspäivästä. Jos pitää niiden systeemi kopioida, niin kopioidaan sitten kokonaan. Jos pitää hakea todistus, niin pitää myös maksaa.
Työskentelen työterveyshuollossa ja paljon olen näitä asioita miettinyt ja asiakasyritysteni kanssa pohtinut.
Olen tunnollinen työntekijä, mun töitä ei tee kukaan poissaollessani. Eli lusmuilu kostautuu. Mutta jos eka päivä on palkaton, niin taatusti jään sitten toiseksikin päiväksi ihan periaatteen vuoksi ja toivun rauhassa, toisin kuin nyt. Työnantajan töitähän ne loppujen lopuksi on, ei mun.
Kaikkille osapuolille voi loppujen lopuksi olla parempi, että tunnollinen työntekijä jää sile toisellekin päivälle kotiin toipumaan rauhassa. Ei tätä asiaa tunnollisten työntekijöiden takia ollakaan nostettu esille.
ja nythän EK haluaa vain niin, että palkattomuus tarkoittaisi että työnantajan ei tarvitse maksaa.
Heille sopii kai Ruotsin malli, että se korvataan meidän kaikkien verovaroista kuten Ruotsissakin?
Eli tässä taas veronmaksajat ja työntekijät tukee yrittäjän riskin ottaneita yrityksiä.
hyvin krapulan hoitoon ja mahatautikin paranee mainiosti siinä samalla. Tiistaina sitten jo reippaana töihin, ja eipä tarvitse joka kerta jäädä sairikselle, jos on tippa nenän päässä ja kuumetta 37,1 :D
Olen hoitoalalla ja kukaan ei varmaan toivo että olen sairaana töissä. Olen sairauslomalla keskimäärin kerran tai pari vuodessa kun sairastan flunssaa. Jos näistäkin menettää palkan niin mieluummin menen sitten töihin sairaana.
Olen joutunut kahden lapseni (molemmilla eräs perussairaus) vuoksi olemaan todella paljon pois töistä. Joka kerta haen todistuksen joko lääkäriltä tai sairaanhoitajalta, syyt on todellisia eikä keksittyjä. Se ei kuitenkaan poista sitä syyllisyyden tunnetta jota tunnen aina kun joudun ilmoittamaan poissaolosta. Sitä varmaan helpottaisi se tieto että työkaverit eivät ainakaan voi ajatella että siellä se kotona makaa ja palkka juoksee...
Enkä tasan tarkkaan vastaa tuona aikana yhteenkään puheluun tai s-postiin kuten tällä hetkellä sairastaessani teen. Olen molemminpuolisen joustavuuden kannattaja, mutta jos vain minun pitää joustaa niin se siitä sitten.
Nyt olen esim. flunssassa ollut pois yleensä yhden päivän jonka huilattua on kuume yleensä mennyt ohi (omalla ilmoituksella saa olla 3 päivää.
Jos tuohon mennään niin lampsin sitten ihan periaatteen vuoksi saman tien työterveyslääkärille joka kirjoittaa vähintään sen kolme päivää.
Ihan sama olla sitten samantien se 3 - 5 päivää, jos sen päivän palkan menettää joka tapauksessa.
Olen joutunut kahden lapseni (molemmilla eräs perussairaus) vuoksi olemaan todella paljon pois töistä. Joka kerta haen todistuksen joko lääkäriltä tai sairaanhoitajalta, syyt on todellisia eikä keksittyjä. Se ei kuitenkaan poista sitä syyllisyyden tunnetta jota tunnen aina kun joudun ilmoittamaan poissaolosta. Sitä varmaan helpottaisi se tieto että työkaverit eivät ainakaan voi ajatella että siellä se kotona makaa ja palkka juoksee...
että mulla on paljon noita 1 päivän poissaoloja. Onneksi saan järjestettyä isovanhempia hoitajaksi muille päiville.
koska palkkani ei ole kovin iso niin tulen olemaan töissä sairaana. Ikävempi asia potilaille. Jos hoitajat tulevat sairaana töihin niin isovanhempanne ja läheisennehän siitä kärsivät kun sairaaloissa ja kotihoidossa saavat saman taudin.
Sitten kun ottaa sairaslomaa niin ottaa kerralla sitten taas pitemmän ajan joten ei tule työnantajallekaan halvaksi etsiä sijaisia.
Näin se menee, kun EK ja työnantajat haluaa itse säästää . Jatketaan täkkiä meidän veronmaksajien rahoilla.
"että mulla on paljon noita 1 päivän poissaoloja. Onneksi saan järjestettyä isovanhempia hoitajaksi muille päiville."
Ja sitten haluat myös, että vielä palkkasi pienenee? Taidat olla tyhmä.
Olen viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut töistä sairauden takia 3 päivää yhteensä. Eikä minulla ole lapsia, joiden sairastelujen tkia joutuisin olemaan poissa töistä. Ansaitsen kyllä palkan siltä ensimmäiseltäkin päivältä.
Olen viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut töistä sairauden takia 3 päivää yhteensä. Eikä minulla ole lapsia, joiden sairastelujen tkia joutuisin olemaan poissa töistä. Ansaitsen kyllä palkan siltä ensimmäiseltäkin päivältä.
Toisaalta sinun tappiosi palkattomasta ensimmäisestä päivästä jäisi minimaalisen pieneksi.
Sinä ja monet muut tunnolliset ovat palkkansa ansainneet. Entäpä ne lusmut? Etkö sinäkin tunnollisena työntekijänä toivoisi jotain keinoja saada heitäkin kuriin?
ihmiset sairastaa talvisin muutenkin vähän väliä, ei kiitos töihin lisää räkänokkia aivastelemaan ja yskimään. Meillä ainakin kahvihuone sen verran tiivistä tilaa että tartuntoja tulee..
ihmiset tulisivat sairaana töihin ja tartuttaisivat kaikki muutkin.
T.esimies
PS. Meillä on hyvä henki työpaikalla eikä kukaan "sairasta" turhaan. Työpaikan ilmapiiriä täytyisi miettiä esimihenä uudelleen, jos porukka sairastaa usein.
lähtien, sairaanhoitajan kirjoittama ei kelpaa. Näin myös silloin, jos lapsi on sairas. Siksi sairaslomapäiviä on hyvin vähän.
Ruotsissa missä on tämä systeemi, ei tarvitse lääkärintodistusta siitä ensimmäisestä eikä vissiin toisesta ja kolmannestakaan sairaspäivästä. Jos pitää niiden systeemi kopioida, niin kopioidaan sitten kokonaan. Jos pitää hakea todistus, niin pitää myös maksaa.