Kuinka vanhalla/painavalla lapsella olette vielä käyttäneet hoitotasoa vaipanvaihdossa?
Kommentit (21)
ja käytän hoitopöytää kakkavaipan vaihtamiseen. Mekin luovuttiin pöydästä siinä puolen vuoden jälkeen, kun vauva alkoi kääntyillä, mutta pöytä jäi kuitenkin tuohon lastenhuoneeseen, kun ei mennyt heti kaupaksi. Taisi olla joku ripulitauti tai vastaava minkä aikana se tuli taas otettua käyttöön ja olikin niin kätevä, että käyttö jatkuu yhä. Ei sellainen juuri liikkumisesta innostunut vauva siinä pysykään, mutta kun suurin into on mennyt ohi niin on ihan tyytyväisenä paikoillaan sen aikaa kun ottaa vaipan pois. :D
harvinaisen turha kapistus :)
t: se jonka lapsi on nyt 1v7kk
Lapsi rauhottui, tiesi mitä siinä tehdään. Kun jossain kylässä yms yritti vaihtaa, niin se oli kauhea show. Hoitopöydällä nopsaa ja näppärää. Siistiä ja helppoa.
on molemmat lapset olleet suht rauhallisia hoitopöydällä. käytettiin molemmilla 2,5 vuotiaaksi. en vain näe järkeä siinä, että kyykistelisin jossain lattialla hankalasti, kun hoitopöytä on kylppärissä ja siinä voi hanan alla pestä pepun jne. hoitopöydän laatikoissa on vaipat kätevästi.
lisäksi, kun kakkaa tuli 3 kertaa päivässä vielä 2,5 vuotiaaksi, niin kakkavaipan vaihto on hygieniasyistäkin helppo siinä.
siis mieluumminko jotkut vaihtaa hankalasti lattialla, epähygieenisesti sohvalla tai hankalasti seisten, istuen?! tota mä en käsitä!
hoitopöytä kylppärissä, niin siellä on kaikki. vaipparoskis, vesipiste, pyyhkeet ja taso, joka on helppo putsata.
Meillä ei varsinaisesti oo hoitopöytää vaan kodinhoitohuoneen pöytä käy siihen hyvi.Siinä meillä semmonen hoitoalusta.Poika nyt 1 v 10kk ja edelleen vaihdan vaipan siinä.Lattialla ei pysy sekuntiakaan paikallaan.Housuvaipan toki saa vaihdettua ihan seisaaltaan.
mutta siis mun mielestä hoitopöytä oli turhake, ja vaikka sitä en siis käytä, en koe minkään olevan hankalaa...
vaihdetaan niin, että lapsi seisoo vessanpöntön päällä ja tutkii painonappia. Otan siinä likaisen vaipan pois, ja nostan lavuaarin ylle pesulle. Sen jälkeen istun lapsi sylissäni vessanpöntön kannelle, jossa puetaan vaippa. Vaippoja, pyyhkeitä ym. säilytetään vessan kaapissa, ovat siitä helposti saatavilla. Samoin roskis on heti vieressä.
Ei tarvii kyykistellä tai olla mitenkään epäergonomisessa asennossa. Todella kätevää ja yksinkertaista sekä hygieenistäkin. Käytännössä tilanne on ihan sama kuin pienenä vauvana, lapsi ainoastaan seisoo vessanpöntön kannella, kun ennen makasi viereisellä hoitotasolla.
Lapsi rauhoittuu, kun nostaa vessanpöntön kannelle. Tietää, mitä siinä tehdään. Vaipan voi vaihtaa helposti sekä ala- että yläkerran vessassa. Lisäksi joka kyläpaikassa, kaupassa, ravintolassa jne. löytyy tuttu paikka vaipanvaihtopaikaksi. Vaipan vaihto ei siis vieraassakaan paikassa ole mikään show.
15
Ihan niin vanhaa ja painavaa kuin on mahtunut tasolle.:) Ei kai siinä mitään ikärajaa ole.
syistä lopetin käytön 8kk jälkeen,kun kääntyili niin villisti että oli vaarassa pudota.
kun lapsi on osannut kävellä eli pysynyt hyvin pystyssä. Minusta se vaan on kätevämpää. Mies vaihtaa edelleen kuopuksen 1v 5kk vaipan tason päällä.
vaippoja. Eli vähän yli 2-vuotiaaksi.
eikä enää suostunut ilman hirveää rimpuilua ja kaarella ulvomista siinä olemaan. Eli joskus 8kk se taisi sitten loppua. Sen jälkeen vaihdoin joko sylissä tai lapsen seisoessa ja nojatessa johonkin. Vain kerran on kakka kierähtänyt lattialle tässä pystyasennossakin, tekniikkalaji ;D
Tarkkaan en muista, mutta montaa kuukautta meillä ei käytetty, koska lapset eivät pysyneet enää selällään, siis eivät halunneet olla. Laiteltiin seisoen/istuen, siinä iässä kun lapsi istui, konttasi,seisoi tukea vasten. Jotain ehkä 5-7kk alkaen.
Muistan että lapsen jalat tuli jo reilusti hoitotasolta yli, eli varmasti oli toista vuotta! Kätevä kapistus :)!
vaihdettiin vuoden vanhalta jo ihan missä vaan. Mut hoitotasoa (meillä iso pöytälevy jossa tukevat säätöjalat) käytetään vielä 3,5-vuotiaalla iltakylvyn jälkeen. Lapsi istuu siinä pyyhe päällä ja pesen hampaat ja rasvaan ihoa. Ei selkä rasitu ja on kiva jutella kun lapsen kasvot on samalla tasolla.
Esikoisen kanssa käytettiin muutama kk ja kuopuksen kanssa sama juttu. Mä olen vaihtanut sylissä heti kun in vähän tukenut päätään.
Samoihin aikoihin on siirrytty käyttämään housuvaippoja. Ei meidän lapset tuon ikäisinä ole enää mielellään maanneet selällään vaipan vaihdossa. Olisi ollut tosi vaarallistakin vilkkaasti kääntyilevän ja seisomaan nousevan lapsen kanssa. Sylissä istuen olen laittanut vaipan päälle.
Mä luulin, että meillä on ollut hoitotaso keskimääräistä pidempään käytössä, mutta ei näköjään. Mä en edes käsitä, kuinka saisin tuon 1,5-vuotiaan kuopuksen selälleen makaamaan vaipan vaihtoon. Ja miksi ylipäänsä haluaisin laittaa vaipan niin hankalalla tavalla?
Alkuun pienellä vauvalla hoitotaso (pyykkikoneen/khh:n tason päällä) on ollut tosi kätevä, vaippa on ollut helppo vaihtaa oikealla korkeudella ja hanan vieressä.