Äitinä en voi päättää missä lapseni on yökylässä, onko näin...
Erotilanne päällä ja mies vie lapsen yöksi sellaiseen paikkaan johon en antaisi lastani. Tässä paikassa ei katsota lapsen perään kunnolla ja on muutama sellainen seikka joita en tähän nyt voi kertoa jotka minua huolestuttavat. Lapsi(4v) asuu minun luona ja näkee isäänsä useasti mutta nyt isällä muita menoja ja on viemässä lapsen yöksi muualle.. En haluaisi mutta tuskin voin kieltääkkään, vai voinko?
Kommentit (16)
Meillä oli vuosia sitten vähän samanlainen tilanne. Yhteishuoltajuus ja isukki järkkäsi juopon äitinsä lastenvahdiksi silloin kun lapset oli isällä ja hällä alkoi menojalka vipattaa. Ensin yritin itse sanoa, että mulle ei käy että täysin arvaamaton mummo vahtii lapsia. Varsinkaan kun mulla ei tosiaankaan ollut mitään syytä "päästä lapsista viikonlopuksi eroon", vaan tarkoitus oli, että lapset olivat isänsä kanssa. Eksä ei tätä näkökantaa ymmärtänyt ollenkaan ja piti mua tyhmänä vouhkaajana. Seuraavaksi otin yhteyttä lastensuojeluun ja sieltä sitten soitettiin isälle, että miksi ei itse ole lasten kanssa silloin kun lapset on hänellä, vaan järkkää juopon äitinsä babysitteriksi. Se meni jakoon eksällekin ja siihen loppuivat mummon hoitovuorot.
Eli joo, kyllä sulla on oikeus ja jopa mielestäni velvollisuus puuttua myös siihen, missä lapset on silloin kun ovat isällään. Ja hei, eikö niiden pitäisi nimenomaan olla ISÄLLÄÄN, ei isän järjestämässä hoidossa.
Jos on tapaamissopimus tehty, niin silloin lapsi on annettava. Teet sitten lastensuojeluilmon päivystävälle sossulle, jos tosiaan olet huolissasi. Jos taas mitään sopimusta ei ole, niin pidät lapsen itselläsi ja annat miehen mennä menojaan.
Siis lähin on aina annettava, vaikka etä ei itse lapsen kanssa olisi minuuttiakaan, mutta kuitenkaan etällä ei ole mitään velvollisuutta hakea lasta vaikka ikinä, jos siltä tuntuu. Naurettavahan tämä systeemi on!
Meillä oli vuosia sitten vähän samanlainen tilanne. Yhteishuoltajuus ja isukki järkkäsi juopon äitinsä lastenvahdiksi silloin kun lapset oli isällä ja hällä alkoi menojalka vipattaa. Ensin yritin itse sanoa, että mulle ei käy että täysin arvaamaton mummo vahtii lapsia. Varsinkaan kun mulla ei tosiaankaan ollut mitään syytä "päästä lapsista viikonlopuksi eroon", vaan tarkoitus oli, että lapset olivat isänsä kanssa. Eksä ei tätä näkökantaa ymmärtänyt ollenkaan ja piti mua tyhmänä vouhkaajana. Seuraavaksi otin yhteyttä lastensuojeluun ja sieltä sitten soitettiin isälle, että miksi ei itse ole lasten kanssa silloin kun lapset on hänellä, vaan järkkää juopon äitinsä babysitteriksi. Se meni jakoon eksällekin ja siihen loppuivat mummon hoitovuorot.
Eli joo, kyllä sulla on oikeus ja jopa mielestäni velvollisuus puuttua myös siihen, missä lapset on silloin kun ovat isällään. Ja hei, eikö niiden pitäisi nimenomaan olla ISÄLLÄÄN, ei isän järjestämässä hoidossa.
lähiäiti kun ei voi puuttua siihen, mitä isä lastensa kanssa viikonlopputapaamisen aikana tekee (tai jättää tekemättä) jos lapset eivät ole suoranaisessa vaarassa.
Eli ap ei todellakaan voi puuttua siihen, että exänsä vie lapset yökylään. Eikä siihen myöskään puutu lastensuojelu.
Jos tuollaisesta lähtee soittamaan lastensuojeluun niin saa äkkiä itse hankalan maineen, joka ei ainakaan ole hyväksi jos myöhemmin joutuu asioista neuvottelemaan / riitelemään.
lähiäiti kun ei voi puuttua siihen, mitä isä lastensa kanssa viikonlopputapaamisen aikana tekee (tai jättää tekemättä) jos lapset eivät ole suoranaisessa vaarassa.
Eli ap ei todellakaan voi puuttua siihen, että exänsä vie lapset yökylään. Eikä siihen myöskään puutu lastensuojelu.
Jos tuollaisesta lähtee soittamaan lastensuojeluun niin saa äkkiä itse hankalan maineen, joka ei ainakaan ole hyväksi jos myöhemmin joutuu asioista neuvottelemaan / riitelemään.
ilmeisesti alkoholisoituneesta isovanhemmasta. Sellaisessa tilanteessa todellakin voi ja pitääkin ottaa yhteyttä ja puuttua asiaan.
Eikö ap miehelle sovi että pidät lapsen nyt tuon yön itselläsi ja mies ottaa hänet sitten joku toinen päivä luokseen?
Mutta, sinähän et kerro niitä syitä, eli voisin olla toistakin mieltä.
Jos tuollaisesta lähtee soittamaan lastensuojeluun niin saa äkkiä itse hankalan maineen, joka ei ainakaan ole hyväksi jos myöhemmin joutuu asioista neuvottelemaan / riitelemään.ilmeisesti alkoholisoituneesta isovanhemmasta. Sellaisessa tilanteessa todellakin voi ja pitääkin ottaa yhteyttä ja puuttua asiaan.
Ihan höpöhöpöä se oli silti. Tossa annettiin ymmärtää, että ongelma oli siinä, että lapset ei olleet isänsä luona, vaikka oli tapaamisviikonloppu. Siihen ei katkera lähimamma voi puuttua sen enempää kuin sossuntanttakaan. Siksi tarina kuulosti keksityltä ja varmasti sitä olikin.
Meillä tapaamissopimukseen kirjattu, että jos lapsi tarvitsee hoitoa tilapäisesti, on ensisijaisesti kysyttävä toista vanhempaa ensin ennen kuin miettii muita hoitopaikkoja.
Toimii oikein hyvin.
Eikä isä voi päättää, minne sinä viet.
Kyllä sä voit ja sun pitääkin äitinä vaikuttaa asiaan.
Mutta ei vaikuta lasten oloihin vanhempien eron jälkeen.
Kyllä sä voit ja sun pitääkin äitinä vaikuttaa asiaan.
kaikki paikat isällä.
Vain jos paikassa on jotain sellaista miksi lastensuojelu voisi asiaan puuttua, on mahdollista puuttua.
Kyllä minusta siinä tapauksessa voit kieltää. Ja lapsi sulle tai muuhun molemmille sopivaan paikkaan.
Ja vähän vaikee juttu alkaa todistelee että mitä siellä voisi mahdollisesti tapahtua :( Isä ei jää itse sinne. On läheisiä ihmisiä isälle eikä isä "tajua" miksi ei voisi sinne viedä vaikka kuinka yritin selittää... Kiva äitinä tällanen tilanne :(
ap
mutta miksi isä vie mielummin muualle, kun jättäis sun luo?
vai vaaditko itse isää ottamaan lapsen, vaikka sillä olis muitakin menoja?
siis yhteishuoltajuus? Tuskin voit vaikuttaa, muutenhan kaikki kyläilyt menis ihan holtittomaksi jos toinen vaan huvikseen kieltäis lasta menemästä sinne.