Taapero 1v 1kk ei juo
Meillä on semmoinen ongelma että poika ei suostu juomaan enempää kun max. 2dl nestettä (maitoa) päivässä. Imetyksen loppuessa 8,5kk ikäisenä (poika itse kieltäytyi ja rupesi puremaan) oli todella hankalaa siirtyä nokkamukiin ja tuttipulloon kun ei meinannut kelvata. Jonkin verran aluksi kuitenkin sain menemään tuttipullosta aamulla, ennen päikkäreitä, ja illalla. Nokkamukista sitten pienet hörpyt joka aterian yhteydessä. Suurin määrä mitä hän on kerrallaan juonut on 90ml tuttipullosta, se on todella harvinaista. Joskus taistellaan että menisi edes 40ml ennen yöunia.
Tietysti yritän saada paljon maitotuotteita pojan ruokavalioon kaikilla aterioilla, mutta huoli on suuri siitä että saako hän tarpeeksi nestettä. Pikkuinen syö 4 ateriaa päivässä (joskus myös välipala mutta yleensä nukkuu niin pitkät päikkärit että jää pois). Syö n. 200g kerralla.
Onko muilla ollut samantapaista ongelmaa? Onko se ajan myötä korjaantunut? Auttoiko joku asia siihen, mitä voisin itse tehdä? Meillä ei siis mukista tai pullosta kelpaa kylmä tai lämmin maito, vesi, tai mehu. Pieniä liruja vaan silloin tällöin nokkamukista. Tuttipullon kun tuon esiin, huuto alkaa heti, mutta joskus jotain lelua tutkien saadaan n.40ml menemään.
Kommentit (8)
Kai mä jo kysyessäni tiesin että mitään maagista kikkaa ei ole, mutta tuntuu kuitenkin lohduttavalta tietää että jollain muulla on ollut sama ongelma ja se on itsestään ajan myötä selvinnyt. Ummetusta ei ole, ainakaan vielä. Pitänee vaan jatkaa sitä juomisen tarjoamista mahdollisimman usein, pikku liru kerrallaan.
No syötä paljon nestettä sisältäviä ruokia. Sairaalassakin lasketaan jugurtit ym. saman tapaiset ruuat nesteiksi. Eli hedelmäsoseissa, keitoissa jne saat menemään huomaamatta reippaasti nestettä.
voi muuta kuin jakaa sympatiaani :) Meillä kuopus joi tosi nihkeästi juuri joskus 1-vuotiaana. Mehua en halunnut antaakaan, vedestä ei piitannut eikä sitä maitoakaan oikein mennyt. Joskin huomasin jossain vaiheessa, että tavallisesta maidosta paloi lapsella peppu ihan punaiseksi, ei luomumaidosta, enkä oikein tiedä, voisiko ihmisellä olla sellainen "vaisto", mikä sanoisi, että älä syö tuota, tulet kipeäksi... Vaikea sanoa, olisiko osannut yhdistää kipeyden ja maidon. Mutta onneksi sitten tosiaan kokeilimme sitä luomumaitoa. Mutta ei tosiaan vesikään kelvannut, eli ilmeisesti ei vaan tuntenut janoa. Minäkin suosittelisin keittoruokia :)
Meidän 9kk tyttö totaalikieltäytyi rinnasta ja pullosta, nokkamukia vaan pureskeli, yllättäen joukon innoissaan hörpyttämällä tosi hyvin ja nyt kk myöhemmin juo itse kun vähän avittaa ettei kaada kaikkea päälle kerralla.
Meidän 9kk tyttö totaalikieltäytyi rinnasta ja pullosta, nokkamukia vaan pureskeli, yllättäen joukon innoissaan hörpyttämällä tosi hyvin ja nyt kk myöhemmin juo itse kun vähän avittaa ettei kaada kaikkea päälle kerralla.
Meillä aikanaan neiti ei suostunut juomaan vauvanakaan mitään pullosta. Imetys loppui noin 9kk ikäisenä ja pakko oli jotain keksiä että saa edes jotain nestettä. Vettä meni hörpyttämällä, maitoa ei ollenkaaan.
Neiti tykkäsi Gefiluksen mansikkamaitojuomasta (pillimehujen joukosta löytyy). Kun oli tyhjentäny purkin, täytin sen uudelleen maidolla pilliaukosta puhtaalla lääkeruiskulla.
Näin oppi vähitellen tykkäämään maidon mausta tarpeeksi monta kertaa saman purkin täyttämällä. Tuttipullo ei kelvannut koskaan, mutta nokkamukista ja tavallisesta mukista suostui sitten juomaan, kun pääsi maidon makuun... :)
Tsemppiä ap:lle, toivottavasti löydät teidän perheelle sopivan tavan!
Kiitos kaikille vastauksista! Tässähän on monta kokeilemisen arvoista asiaa. Tavallista mukia ollaan vähän kokeiltu, mutta ehkä meidän kannattaa useammin harjoitella. Onhan mukista helpompi juoda kun nokkamukista, ja menisi ehkä isompia määriä kerralla sitten kunhan vaan oppii sen mukin käytön että kaikki ei mene ohi suun. Keittoruoka on myös hyvä idea, se liemi voisi olla joissakin keitoissa enimmäkseen maitoa. Luomumaito ja pillijuomat otetaan käyttöön myös. Tänään käydään kaupassa :)
Ne neuvolassa minulta kysyivät miten menee maidon kanssa, enkä uskaltanut sanoa siellä tarkalleen kuinka vähän meillä sitä maitoa menee. Meidän terkkari on minua jonkin verran nuorempi ja hänellä ei ole omia lapsia/käytännön kokemusta joten paasaa aina niitä virallisia suosituksia ja saa minut tuntemaan itseni huonoksi äidiksi.
Toivon kipinä syttyy kun tietää että muutkin on paininut saman ongelman kanssa, ja että se on mennyt ohi. Kiitos.
poika oli huono juomaan tuon ikäisenä, maito alkoi kelpaamaan vasta 1v4 kk- 1v6kk iässä. Minkäs teet... Vettä joi aterioiden yhteydessä hörppyjä. Mehu on aina maistunut, mutta sillähän nyt ei kannata lähteä korvaamaan vettä/maitoa. Poika kärsikin sitten helposti ummetuksesta. En minä ainakaan saanut huijattua juomaan. Itse alkoi sitten juoda vanhempana paremmin.