apua miten perusteln lapselle miksi pitää käydä rippikoulu
minulla alkaa loppua paukut, vastustus on tosi lujaa.
Toisaalta on aivan tyhmää luovuttaa nyt kun on jo tehnyt asian eteen kamalasti töitä. Toisaalta en osaa sen paremmin perustella miksi rippikoulu on tarpeellinen.
Vinkkejä?
Kommentit (53)
keksi yhtään syytä.
Emme kuulukaan kirkkoon. Erosimme koko perhe ja lapset sanoivat mielipiteensä -he inhosivat uskonnon tunteja ja koulun pakollisia kirkossakäyntejä.
Naimisiin meno ja hautaus onnistuvat ilman tuota vanhanaikaista instituutiotakin, sen on yhä useampi tajunnut.
ja tulee uusia ystäviä vaikka ei niin siitä uskonnollisesta löpinästä välittäisikään. Niin ja rippijuhlat, rahaa tulee ja lahjoja.. =)
käydä rippikoulu, joten ehdotan, että etsit vastauksen itsestäsi, miksi se on sinulle niin tärkeää.
Minä uskon näin ja olen buddhisti:
Ensimmäisen jalon totuuden mukaan olemassaoloon kuuluu erottamattomasti kärsimys, dukkha. Toisen jalon totuuden mukaan kärsimys aiheutuu itsekkäästä haluamisesta, "janosta" (tanha). Kolmannen jalon totuuden mukaan kärsimys lakkaa kun itsekäs haluaminen lakkaa.
Ja jos sen kokee tarpeelliseksi, sen voi käydä myöhemminkin, ihan vaikka aikuisena.
että miksi lapsen pitäisi päästä siitä kuin koira veräjästä kun sen on itsekin lusinut aikanaan?
joo tiedän, huono syy
ap
toivon kyllä, että lapseni aikanaan kävisivät rippikoulun, mutta pakottamaan en ala. Mitenkään "muodon vuoksi" sitä ei ole pakko käydä ja jos ei usko, niin ei usko, se ei siitä pakottamalla muutu miksikään.
ole mitään syytä. Oliko sulle ap ripari jotenkin hirveä kokemus? Itse kävin aikanani riparin ja oli oikein mukavaa, vaikka olenkin aina ollut ateisti henkeen ja vereen. Leiri oli mukava kokemus, kun siellä oli kavereitakin. Se jeesustelu ei kyllä kiinnostanut pätkääkään, mutta se nyt ei ihan pääasia ollutkaan...
Mitä ovat Prometheus-leirit?
Prometheus-leireillä pohditaan nuorten itsensä kannalta kiinnostavia ja ajankohtaisia aiheita. Leirin tarkoituksena ei ole tarjota valmiita vastauksia, vaan haastaa leiriläisiä omaehtoiseen ajatteluun.
Prometheus-leirille ovat tervetulleita kaikki 8. luokan käyneet nuoret riippumatta heidän poliittisesta tai maailmankatsomuksellisesta vakaumuksestaan.
Lapsen isä ei ole käynyt riparia ja erosi kirkosta heti, kun saattoi sen tehdä itse. Lapsi puolestaan ei usko, vaan kokee, että uskonnossa kerrotut asiat ovat "satuja" eikä keksi, miksi niitä pitää opetella ulkoa.
Koetin houkutella sillä, että rippikoulu on uusi kokemus. Kävin itse rippikoulun osaksi leirillä ja vaikka en hirveästi siitä silloin nauttinut, niin myöhemmin olen iloinen, että se tuli koettua, paikka oli kaunis ja ohjelmaakin oli yms.
Uusia ystäviä en kuitenkaan saanut.
Joten lopulta annoin periksi ja päätin, etten pakota lasta semmoiseen, missä hän ei näe mitään mieltä.
että opettelee sietämään epämieluistakin ohjelmaa. Mutta eipä tuolla kovasti markkinoida...
Ystäviä hänellä on kuulemma tarpeeksi ja rahaa hän ei kuulemma tarvitse, joten se niistä.
ap
mä sanoisin ettei voi päästä kenenkään kummiksi jos ei rippikoulua käy. mulle se oli tärkeää että saan joskus oman kummilapsen.. ja sainkin heti kun olin käyny rippikoulun js täyttäny sen 15v. :)
Käy riparin, koska suku pitäämsitä ikäänkuin ensimmäisenä aikustumisen riittinä. Kiva saada koruja ja rahaa tai vaikkapa mopo ja olla päivä suvun keskipisteenä.
Konfirmaatiossa kaste seurakunnan jäseneksi vahvistetaan.
Usein kummeja ja mummeja ja äitejä herkistää kirkkotilaisuus.
Siksi on ärsyttävää kun mammonan perään olevat kakarat kikattelevat ja esiintyvät kuin pellet seurakunnan edessä.
Rippikouluun tulisi hyväksyä oppilaat vain jotka sinne oikeasti haluavat.
Kirkkohäät ja kummius.
Jos ripari ei vaan nappaa, niin älä pakota. Niitä pakotettuja on ihan liikaa. En näe siinä mitään rakentavaa. Jälkeenpäin riparin käyminen on mahdollista mutta ihan erilaista.
Rippikoulusta 20 vuotta ja olen vieläkin vanhemmilleni vihainen siitä, että minut sinne pakotettiin. Kirkosta olen tietenkin eronnut enkä usko mörköihin tai muihin taruolentoihin.
olihan siellä kivojakin hetkiä, mutta tunsin oloni hankalaksi. Historialliset osuudet oli mielenkiintoisia mutta heti kun alettiin puhua itse uskosta multa karkasi mielenkiinto ulos ovesta...
Leirinä voisi onnistuakin, tämä rippikoulu vaan olisi koulumuotoisena keskellä kaupunkia. En edes usko että menisi sinne jos en ovelle saattaisi. Ei tässä taida olla järkeä.
Prometeus on ollut koko ajan kartalla, vuoden päästä se voisi ehkä onnistuakin.
ap
Tai siis anna valita kumman käy. Onpahan lapsikin sitten "lusinut" aikansa.
itse kävin tuon Prometheriuksen ja voin sanoa, että parhaimpia muistojani ikinä. Ilman sitä kristinuskon pakkotuputusta, joka tulee rippikoulussa.
Fiksu lapsemme ei sitä käynyt. Kertoi, että kaverit menivät rippikouluun lahjojen ja kavereiden vuoksi. Sanoi, ettei hän voi vannoa seuraavansa Jeesusta, kun se ei kuitenkaa ole totta. Jo ala-asteella piti uskonnonopetusta satuiluna. Likka opiskele nyt DI:ksi ja luonnontieteellinen maailmankuva on vain vahvistunut.
saa valita protuleirin tai riparin, itse suosittelen ensimmäistä. Mutta jonnekin on mentävä viikoksi pohtimaan ja leireilemään, me vanhemmatkin tahdotaan olla joskus rauhassa... :-D
miksi se on SINULLE tärkeä, että lapsi käy rippikoulun..?