9-vuotias ja aikuisten illanvietto
Meille on pääsiäisenä tulossa ystäviä illalla syömään hyvin ja pikän kaavan mukaan. Ruoan kanssa on tarkoitus myös ottaa viiniä. Mistään kännäämistapahtumasta ei kuitenkaan ole kyse, mutta saattaa mennä puoleen yöhön. Lapsi ei haluaisi mennä mummolaan ja ajattelin, etta noin iso voisi jäädä kotiinkin. Toki laittaisin hänet nukkumaan ennen puolta yötä. Mitä mieltä?
Kommentit (14)
tuon ikäinen tajuaa paljonkin aikuisten jutuista ja osaa ei sitten vielä millään.
Meillä on mukulat usein mukana illanvietoissa, kun muillakin on muksuja. Hyvin viihtyvät, kun on seuraa.
on kotona meidän kanssa, syö vieraitten kanssa, menee sen jälkeen omaan huoneeseen,varmaan pelaa, siinä se.
Jos kerran voit olla varma ettei kukaan örvellä tai käyttäydy kummallisesti tai ala riitelemään. Järjestä lapselle jotain kivaa vuokraa vaikka mieleinen elokuva. Ja varmaan kannattaa laittaa nukkumaan kuitenkin ajoissa. Tärkeintä että te vanhemmat ette ole humalassa. Pienikin hiprakka voi tuntua lapsesta ällöttävältä ja pelottavalta.
Tottakai lapsi voi olla omassa kotonaan, jos siellä ei kännätä. Viiniä ruoan kanssa on ok. Mutta jotenkin tästä nyt kuitenkin paistaa läpi, että ehkä sittenkin otatte känniviinaa?
Ja syödään pitkän kaavan mukaan. Mä itse en juo tai otan korkeintaan lasin viiniä, joten ainkin minä olen aina ihan selvä. Lapset on nyt 6- ja 9-vuotiaat, mutta tuota meillä on tehty oikeestaan aina eli ei viedä lapsia mihinkään hoitoon.
Mä laitan lapset jossain vaiheessa nukkumaan ja käyn vielä katsomassa muutamia kertoja illan aikana, että nukkuvat. Meillä käyttäydytään fiksusti eli ei oo mitään alkoholiongelmaisia.
Meillä on illanvietot jääneet lasten saamisen jälkeen ja se on monesti harmittanut minua. Olisi vaan pitänyt jatkaa kuten ennenkin sosiaalista elämää. Liikaa on pyöritty lasten elämän ympärillä.
Ja nyt kaikilla ystäväperheillä on niin pieniä lapsia, että eivät voi tulla meille iltaa viettämään, kun pitää laittaa lapset nukkumaan, syöttää puurot ajallaan jne...
Harmittaa tämä suomalainen lapsiperheellisyys: kun lapset syntyvät, täytyy alkaa elää aikataulutetusti ruoka-aikojen ja päiväunien mukaan kunnes lapset ovat koulussa... Vai onko mulla vaan jotenkin erityisen neuvolakuuliaisia ystäviä??
Hauskaa iltaa teille, ap! Kivaa, että teillä ei myöskään örvelletä ja kännätä.
Alko puuttuu, mutta meiltä ja vierailtamme ei puutu mitään.
että lapsi "saa" olla aikuisten illanvietoissa mukana. Tämä on suuri harhaluulo, josta lapset kärsivät. Voi näyttää äkkiseltään, että lapsi ei ole moksiskaan, mutta kaikki ei ole sitä miltä näyttää. Minun vanhempani viettivät juuri näitä illanistujaisia, joissa "ei otettu paljoakaan". Lapselle on kuitenkin pelottavaa ja hämmentävää, jos aikuinen on vähänkään humalassa. Edes tuon ikäinen ei voi vielä ymmärtää mitä humala on. Samoin kaikki jutut, mitä aikuiset juttelevat, eivät todennäköisesti ole sellaisia että niitä voisi 9 vuotias kuunnella siinä illan aikana ja arvioida järkevästi, mitä mikäkin tarkoittaa saatikka että osaisi suhteuttaa asiat oikeaan mittakaavaan. Ja vaikka lapsi olisi omassa huoneessaan niin kyllä ne jutut kuuluu sinnekin. Aikuisesta voi tuntua, ettei edes ole humalassa, mutta raja hämärtyy siinä kun promillet nousevat ja loppujen lopuksi aikuinen käyttäytyy hyvin erilailla kuin selvinpäin, vaikka ei kunnon kännissä olisikaan.
Minulle riitti lapsuudessa vanhempieni illanistujaiset, en voi käsittää ihmisiä, jotka ottavat alkoholia lapsen nähden enemmän kuin yhden pullon olutta tai yhden lasillisen viiniä tms. Älkää leikkikö lapsenne turvallisuudentunteella. Kukaan ei voi inttää, että lapsen nähden alkoholin nauttimisella tai humalassa olemisella aiheutettaisiin lapselle mitään hyvää.
tuo riippuu kyllä lapsesta. Itse olen ollut illanistujaisissa lapsuudessani vähän väliä, samoin kuin miehenikin, eikä meistä kumpikaan ole siitä koskaan kärsinyt.
että lapsi "saa" olla aikuisten illanvietoissa mukana. Tämä on suuri harhaluulo, josta lapset kärsivät. Voi näyttää äkkiseltään, että lapsi ei ole moksiskaan, mutta kaikki ei ole sitä miltä näyttää. Minun vanhempani viettivät juuri näitä illanistujaisia, joissa "ei otettu paljoakaan". Lapselle on kuitenkin pelottavaa ja hämmentävää, jos aikuinen on vähänkään humalassa. Edes tuon ikäinen ei voi vielä ymmärtää mitä humala on. Samoin kaikki jutut, mitä aikuiset juttelevat, eivät todennäköisesti ole sellaisia että niitä voisi 9 vuotias kuunnella siinä illan aikana ja arvioida järkevästi, mitä mikäkin tarkoittaa saatikka että osaisi suhteuttaa asiat oikeaan mittakaavaan. Ja vaikka lapsi olisi omassa huoneessaan niin kyllä ne jutut kuuluu sinnekin. Aikuisesta voi tuntua, ettei edes ole humalassa, mutta raja hämärtyy siinä kun promillet nousevat ja loppujen lopuksi aikuinen käyttäytyy hyvin erilailla kuin selvinpäin, vaikka ei kunnon kännissä olisikaan.
Minulle riitti lapsuudessa vanhempieni illanistujaiset, en voi käsittää ihmisiä, jotka ottavat alkoholia lapsen nähden enemmän kuin yhden pullon olutta tai yhden lasillisen viiniä tms. Älkää leikkikö lapsenne turvallisuudentunteella. Kukaan ei voi inttää, että lapsen nähden alkoholin nauttimisella tai humalassa olemisella aiheutettaisiin lapselle mitään hyvää.
Kyllä niissä varmaan päissäänkin oltiin mut ei lapsena tietenkään tajunnu. Muidenkin lapset oli mukana ja meillä penskoilla oli omat bileet. Meillä on aina ystäväpiirin kanssa lapset mukana illanvietoissa.
joku tekee vielä lastensuojeluilmoituksen! Ja oikeaan asiaan, laita vaan mummolaan jos kerran mahdollista nauttia vain aikuisten kesken. Ja voi lapsi olla kotonakin, miten vain parhaaksi näette. Minusta ex teki ilmon, kun oli kuullut, että olin tarjonnut vieraille viiniä syntymäpäivilläni. Ja tod. katsottiin aiheettomaksi. Jotkut on vaan niin hysteerisiä.
Siinä viiniä seurustellessa ja syödessä. Miehen kanssa sovitaan, kumpi ottaa vain sen yhden lasillisen ja laittaa lapsen nukkumaan. En usko, että lapsi on kokenut tilannetta mitenkään ahdistavana. Päinvastoin kyselee aina koska ystäviämme taas tulee kylään. Ikää lapsella jo 10 vuotta, joten osaisi kyllä sanoa, jos ei tilanteesta tykkäisi.
tarkentaa, että kyllä varmaan riippuu lapsestakin mutta luulenpa että meillä kysymys oli enemmänkin siitä, miten sitä viinaa otettiin. Ja meillähän sitä otettiin joka vl. Oli meilläkin aina omat "bileet", tanssittiin ja syötiin herkkuja, saatiin valvoa pidempään, mutta ilta eteni yleensä siihen pisteeseen, että vanhemmat tappelivat, huusivat ja joskus kun tulivat baarista, olivat konttauskunnossa naama verillä. Että varmaan ymmärrätte, miksi minulla nousee niskakarvat pystyyn aina kun joku puhuu alkoholin otosta lasten nähden. Kun järjellä ajattelee, niin eihän se lasta traumatisoi jos sitä osataan ottaa oikein ja todellakin kohtuudella, mutta ei se aikuinenkaan aina hoksaa, missä menee raja ja miten itse käyttäytyy. Ehkä itsekin rohkenen ottaa pari-kolme siideriä ystävien seurassa, kunhan lapset vähän kasvavat. Ettei alkosta tule lapsille myöhemmin sellainen kielletty ja kiehtova ajatus...
Jotenkaan ei jaksa vaivata päätään ongelmilla, jotka ei ole ongelmia.