Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni 15-vuotias kaveri Facebookissa siideripullo kädessä - soittaisitko kaverin vanhemmille?

Vierailija
02.04.2012 |

Bongasin lapseni 15-vuotiaan kaverin Facebookissa siideripullo kädessä, juhlimassa toisen kaverin 16-vuotisjuhlia. Lapsen vanhemmat eivät Facebookissa ole, eivätkä todennäköisesti tiedä tästä mitään. Juhlista tietty kyllä, mutta juhlien luonteesta eivät varmasti.

Mitä tekisit? Soittaisitko lapsen vanhemmille?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen yllättynyt - summauksena ilmeisesti useimmat on sitä mieltä että

1) on ihan ok että teini juo, jos vain vähän

2) siihen on turha puuttua, koska ne juo joka tapauksessa

3) eikä ainakaan perheen ulkopuolisen tule puuttua, se ei ole välittämistä vaan nenän tunkemista asioihin jotka ei vieraalle kuulu

4) parasta on vaan huolehtia jollain tavalla siitä että juotava alkoholi on mietoa, ettei tartte kossulla pelata niin kuin itse nuorena

hmmm... yön yli nukuttuani taidan olla eri mieltä enemmistön kanssa ja soitan vanhemmille. jos menee välit niin menee, mutta soittamatta jättäminen on minun arvomaailmassa sama kuin sen viestin antaminen omalle nuorelle että tämä ok, mene ja tee perässä. sitä en halua.

eipä ole ihme että teinikännääminen on enempi sääntö kuin poikkeus suomessa...

Vierailija
2/60 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ok, teini juo, ei sille voi mitään.

Lässytilää. Olen itse se äiti, joka on ottanut tällaisen kuvan. Juuri niistä pojista, jotka teki filmin youtubeen ja ottivat kuvia samalla. Itsekin osallistuin kuvaukseen.

Hahah hahaa sinulle kyylä. Siinä sidukkapullossa oli ihan puhdasta hanavettä.

olen yllättynyt - summauksena ilmeisesti useimmat on sitä mieltä että

1) on ihan ok että teini juo, jos vain vähän

2) siihen on turha puuttua, koska ne juo joka tapauksessa

3) eikä ainakaan perheen ulkopuolisen tule puuttua, se ei ole välittämistä vaan nenän tunkemista asioihin jotka ei vieraalle kuulu

4) parasta on vaan huolehtia jollain tavalla siitä että juotava alkoholi on mietoa, ettei tartte kossulla pelata niin kuin itse nuorena

hmmm... yön yli nukuttuani taidan olla eri mieltä enemmistön kanssa ja soitan vanhemmille. jos menee välit niin menee, mutta soittamatta jättäminen on minun arvomaailmassa sama kuin sen viestin antaminen omalle nuorelle että tämä ok, mene ja tee perässä. sitä en halua.

eipä ole ihme että teinikännääminen on enempi sääntö kuin poikkeus suomessa...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan soittaisi vaan huolehtisin omista asioistani.

15-vuotias on teini ja teinit nyt juovat siideriä joskus. Myös ap:n oma kultamussukka. Jos ei ihan vielä niin ainakin sitten kohta.

Ihan kauheeta että joku aikuinen (oletettavasti) ajattelee noin! Ihan sairasta!

Vierailija
4/60 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soittaisin aivan ehdottomasti! Sanansa joutuu kyllä miettimään tarkkaan.

Vierailija
5/60 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei munkaan siskon pojat näytä mulle kaikkea kirjoittamaansa. Kuten en minäkään. He näkevät vain jotain pintapuolisia juttuja. Ei näe tätikään heidän biletyskuviaan, kuten ei siskon pojat näe mun ja miehen juhlimiskuvia.

Tosin lapsi oli siskoni, eli sinänsä helpompi lähestyä.

Toimin muutenkin siskoni lasten nettivahtina. He ovat hyväksyneet minut fb-kaveriksi ja kertoneet esimerkiksi blogiensa osoitteet fb:ssä. Vaklailen niitä ja raportoin. :) Olen tosin kertonut blogien osoitteet siskoilleni, jotka käyvät lapsiltaan salaa lukemassa.

Mutta ei siellä mitään kovin kamalaa ole ollut.

Mutta kyllä siellä niitä bilekuvia on minunkin silmiini osunut, ja olen kyllä kertonut eteenpäin. Useampaa kautta pääsen katsomaan heidän nettijuttujaan.

Vierailija
6/60 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teinin alkoholin käytöstä/kokeiluista. Toisaalta voi olla, että vanhemmat ovat hyvinkin tietoisia asiasta, mutta eihän siitä ole mitään haittaa, jos kuitenkin asiasta kertoo.

Itselläni on 15 vuotias tyttö, joka ikävä kyllä pyörii porukoissa, joissa alkoholin käyttö on ihan normaalia. Me olemme puuttuneet asiaan oman tyttömme osalta, vaikka ihan kokonaan juomista ei ole saatu loppumaan, mutta edistystä on tapahtunut ja teemme töitä asian eteen. Minulle olisi ihan ok, jos joku soittaisi ja kertoisi asiasta, en suuttuisi tms. Itse en kuitenkaan viitsi tyttären kavereiden vanhemmille soitella, he kyllä ovat tietoisia lastensa juomisesta, ovat takuulla jokainen jääneet joskus kiinni, ja osan juomista varmasti katsotaan läpi sormienkin, mutta tuskin kaikkien.

Olen sitä mieltä, ettei teinien juomista saa hyväksyä, siihen täytyy puuttua. Mutta ikävä kyllä teiniä ei voi tynnyriinkään sulkea, eikä ne aina tottele sitä mitä sanotaan, vaikka kuinka rangaistuksia antaisi.

Vierailija
7/60 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietääkö siskosi lapset, että olet tuollainen ahdistava kyylä ?

Oma perhe ja oma elämä. Mutta ne teinarit kai jotenkin laskee mut nuoremmaksi kuin äitinsä (meillä yli 10v ikäeroa siskojen kanssa) ja on laskeneet mut fb-kavereihinsa. En juur ikinä kommentoi mihinkään mitä siellä meuhaavat, muta jos nyt jotain tosi kummaa osuu silmiin niin kerron heidän äideilleen.

En usko heidän siitä tietävän. En minä ihan supertarkoituksella kyylää, en mene joka päivä urkkimaan. Mutta kun nyt sosiaalisia medioita itsekin käytän, näen kyllä heidän päivityksistään ainakin osan.

Näin toivoisin omienikin kohdalla olevan.

13, kyylä siis. :D

Vierailija
8/60 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma perhe ja oma elämä. Mutta ne teinarit kai jotenkin laskee mut nuoremmaksi kuin äitinsä (meillä yli 10v ikäeroa siskojen kanssa) ja on laskeneet mut fb-kavereihinsa. En juur ikinä kommentoi mihinkään mitä siellä meuhaavat, muta jos nyt jotain tosi kummaa osuu silmiin niin kerron heidän äideilleen.

En usko heidän siitä tietävän. En minä ihan supertarkoituksella kyylää, en mene joka päivä urkkimaan. Mutta kun nyt sosiaalisia medioita itsekin käytän, näen kyllä heidän päivityksistään ainakin osan.

Näin toivoisin omienikin kohdalla olevan.

13, kyylä siis. :D

hyvä että joku pitää silmällä nuoria :)

Vierailija
9/60 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai miksi osa pelkää kuin kuppa sitä ettei vaan olisi jonkunmielestä kyylä?

Nämä"nauretaan hervottomasti" koska sä olet mielestäsi varmaan tosi "cool" kun teinit pitää sua kaverina ja teillä saa dokata kaikki kun sä oot niin nuorekas.

Musta on hyvä että aikuiset välittävät ja tiedottavat.

Vasta tämä palsta on opettanut mulle miksi suomaliset lapset voivat niin pahoin ja miksi meillä on niin paljon väkivaltaa ja ahdistusta. Kuinka tällaisessa ilmapiirissä voisi mutta tullakkkaan?

Eli naureskelkaa ja kääntäkää pää vaan pusikkoon, sillä tavoin varmaan tuleekin oikein tosi hyvää jälkeä ja empaattista jälkikasvua.

Vierailija
10/60 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi ostaa itse pari sidukkaa teinille kuin antaa lähteä bileisiin kuivin suin ja mahdollisesti ottaa huikkaa kenen tahansa pullosta.

Ei taida olla hyvä idea. Muistelen joskus lukeneeni tutkimuksen asiasta ja sen mukaan vanhempien teinille ostama alkoholi ei vähennä alkoholin kulutusta, vaan lisää sitä. Se teini kun juo sekä sen siiderin, että ottaa huikan siitä kaverin pullosta. Sen sijaan ne, jotka eivät saaneet kotoa alkoholia, jättivät useammin maistamatta kaverinkin pullosta.

Jos kotona lapselle on näytetty hyvää esimerkkiä sivistyneestä alkoholin käytöstä, on todennäköisempää, että lapsikin osaa pysyä kohtuudessa.

Vierailija
11/60 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on, että ne omat nuoret ei juo.Ja tiedän sen, koska heillä kummallakin on elinikäinen lääkitys päällä ja eivät voi siksi juoda.

Mutta tuollaisten kyylä-ämmien kakarat kyllä vetää kaljaa ja siksi nauretaan hervottomana kun mammat soittaa käräyttääkseen ja oma pupuli on jakanut juuri edellisenä viikonloppuna piripäissään persettä puolelle jalkapallojoukkueelle.

Siksi me nauretaan hervottomasti teidänlaisille mammoille :D

Nämä"nauretaan hervottomasti" koska sä olet mielestäsi varmaan tosi "cool" kun teinit pitää sua kaverina ja teillä saa dokata kaikki kun sä oot niin nuorekas.

Vasta tämä palsta on opettanut mulle miksi suomaliset lapset voivat niin pahoin ja miksi meillä on niin paljon väkivaltaa ja ahdistusta. Kuinka tällaisessa ilmapiirissä voisi mutta tullakkkaan?

Eli naureskelkaa ja kääntäkää pää vaan pusikkoon, sillä tavoin varmaan tuleekin oikein tosi hyvää jälkeä ja empaattista jälkikasvua.

Vierailija
12/60 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

taisi todella tämä aihe osua ja upota.

on, että ne omat nuoret ei juo.Ja tiedän sen, koska heillä kummallakin on elinikäinen lääkitys päällä ja eivät voi siksi juoda.

Mutta tuollaisten kyylä-ämmien kakarat kyllä vetää kaljaa ja siksi nauretaan hervottomana kun mammat soittaa käräyttääkseen ja oma pupuli on jakanut juuri edellisenä viikonloppuna piripäissään persettä puolelle jalkapallojoukkueelle.

Vierailija
13/60 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemukseni kolmen lapsen äitinä on se, että ne pahimmat soittelijat ja toisten asioihin sekaantujat on juuri niitä mammoja, joita ei kiinnosta omien lapsien tekeminen.

Eli tämä on myös totta, että paikkakuntamme pahin juoruämmä, joka soittelee ihmisille, että sunkin lapsi on sitä ja tätä, ei tiedä, että oma tyttö on piripäissään panetuttanut itseään monena viikonloppuna. Ei, hänellä ei ole aikaa omalle lapselleen kun aika menee kytätessä muiden lapsien tekemistä.

Kiitos vain, me kyllä pidämme huolta omista lapsistamme. Mutta jos te soittelijat ja juoruajat katsoisitte niihin omiin komeroihin ja mitä luurankoja sieltä löytyy.

Vierailija
14/60 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos teini polttelee kuvassa marisätkää tai piikittää itseään. 15 -vuotiaat nyt useimmiten juovat ja kokeilevat alkoholia ja ovat vaiheessa, jossa se on tosi " hieno " juttu, että on juonut. tuskin mikään vakava asia, eikä sinulle edes kuulu. nolaisit vain siinä oman lapsesi ja mä ainakin nauraisin, jos joku soittelisi mulle tollaisia asioita. tuli sellainen olo, että joku muu yrittää tietää perheemme asioita minua paremmin.

Ihan jo voin oman puolisoni puolesta vastata, että siinä vaiheessa kun lapsi polttelee niitä marisätkiä ja erityisesti piikittää itseään, on jo aivan liian myöhäistä. Mun mieheltä mei 10 vuotta elämästä huumeiden kanssa sekoillessa, olisi varmaan vanhempansa olleet kiitollisia, jos joku olisi viitsinyt vinkata vähän aiemmin.

Mä en muutenkaan tajua, miksi pitää olla niin aggressiivinen? Joo, voi olla että vanhemmat tietävät teininsä juovan ja sallivat sen. Sitten voi sanoa vain, että kiitos ilmoituksesta, ja jättää asian siihen. Puhua ehkä vähän teinin kanssa, että ei välttämättä kannata poseerata tuollaisissa kuvissa, voipi vaikuttaa esim. kesätöiden saamiseen.

Ylipäätään asiaan voi kaiketi suhtautua ihan aikuismaisesti? Tai voisi, jos olisi aikuinen, toisin kuin moni täällä tuntuu olevan.

Vierailija
15/60 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun kokemukseni kolmen lapsen äitinä on se, että ne pahimmat soittelijat ja toisten asioihin sekaantujat on juuri niitä mammoja, joita ei kiinnosta omien lapsien tekeminen.

Eli tämä on myös totta, että paikkakuntamme pahin juoruämmä, joka soittelee ihmisille, että sunkin lapsi on sitä ja tätä, ei tiedä, että oma tyttö on piripäissään panetuttanut itseään monena viikonloppuna. Ei, hänellä ei ole aikaa omalle lapselleen kun aika menee kytätessä muiden lapsien tekemistä.

Kiitos vain, me kyllä pidämme huolta omista lapsistamme. Mutta jos te soittelijat ja juoruajat katsoisitte niihin omiin komeroihin ja mitä luurankoja sieltä löytyy.

Ja tiedätkö, ne sun omat sairaat ( ei ihme että ovat, kun äiti on tuollaisen perse) lapsosesikin voivat niitä viinaksia maistella. Elleivät ole ( mikä olisi hyvin oletettavaa) täysin imbesillejä ja liikuntakyvyttömiä.

Kyllä mä muistan omasta nuoruudestani monta tapausta, joiden kanssa kävi läheltä-piti-tilanteita, kun sellainen nuori, joka ei esim. lääkityksen takia missään nimessä saisi oksentaa, oksensi viinanjuonnin takia.

Että ihan turha sinunkaan tuudittautua mihinkään turvallisuudentunteeseen, jos lapsesi liikkuvat poissa silmistäsi.

Että täällä nyt nauretaan hervottomasti sun kaltaisillesi vajakkien mammoille, jotka kuvittelee, ettei niiden vajukkeja voitaisi juottaa viinaan ja naida vähän perseeseen, vaikka mamma mitä kuvittelisi.

Eiks oo hauskaa ja rakentavaa keskustelua?

Vierailija
16/60 |
03.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorestanne. Ei se tarkoita teidän vanhempien arvostelua. On selvää, että kuka tahansa teini-ikäinen voi tehdä ja tekee typeryyksiä salaa vanhemmiltaan. Mitä useampi aikuinen ympärillä on seurailemassa nuorten puuhia, sitä vähemmän on mahdollisuuksia hölmöillä.

Kun nuori tietää, että asia tulee kuitenkin julki, hän jättää edes yrittämättä.

Kertokaa minulle mitä HYVÄÄ nuorelle seuraa siitä, että hän käyttää alkoholia??? Ei mitään.

En voi käsittää tuollaista "ostan pari sidukkaa nuorelleni" -ajattelua. Itse teininä olisin litkinyt omien vanhempien antamat sidukat ja sen päälle puoli pulloa vinkkua (esim. isoveljen hakemana...).

Miksi aikuiset eivät uskalla asettaa rajoja lapsilleen? Miksi aikuiset eivät uskalla olla aikuisia? Onko siitä teille liikaa vaivaa? Helpompi vaan antaa kaikki periksi ja katsoa läpi sormien? Millaisia tulevaisuuden aikuisia oikein kasvatatte? Surkealta näyttää!

Vierailija
17/60 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bongasin lapseni 15-vuotiaan kaverin Facebookissa siideripullo kädessä, juhlimassa toisen kaverin 16-vuotisjuhlia. Lapsen vanhemmat eivät Facebookissa ole, eivätkä todennäköisesti tiedä tästä mitään. Juhlista tietty kyllä, mutta juhlien luonteesta eivät varmasti.

Mitä tekisit? Soittaisitko lapsen vanhemmille?

vielä. Ensinnäkin siksi, että mitään todisteita siitä, että lapsi olisi juonut ei ole. Se, että kuvassa on siideripullo kädessä ei ole aukoton todiste siitä, että ko. lapsi on myös juonut sitä siideriä. Mutta ehkä tarkkailisin tilannetta ja sitten, jos näyttää siltä, että on aihetta puuttua, niin miettisin asian uudestaan.

Vierailija
18/60 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja naurettaisiin sinun lapsellesi poikien kanssa.

Jos omasta pojasta löytyisi tuollainen kuva fb.ssä, nauraisin hervottomasti. Ja nauraisin sinulle soittaja myös hervottomasti kun niin tohkeissaan olisit käräyttämässä minun lapsiani ja tosiaan muka tietäisit asiat paremmin.

Usko tai älä, mutta taatusti kytättäisin sun pentus tekemistä poikien kans ja heti kun sun pentus sytyttäis tupakan tai koskis kaljapulloon, soittaisin pahoitellen takaisin, että "muistako, minä olen se, kenen lapsesta soitit. Nyt minulla on niin surullista kerrottaa sinun lapsestasi. Oletko tietoinen, että..."

En viitsisi sinulle selvittää, miksi nauraisimme sulle porukalla hervottomasti,koska sulle ei yksinkertaisesti kuulu meidän perheen asiat:D

jos teini polttelee kuvassa marisätkää tai piikittää itseään. 15 -vuotiaat nyt useimmiten juovat ja kokeilevat alkoholia ja ovat vaiheessa, jossa se on tosi " hieno " juttu, että on juonut. tuskin mikään vakava asia, eikä sinulle edes kuulu. nolaisit vain siinä oman lapsesi ja mä ainakin nauraisin, jos joku soittelisi mulle tollaisia asioita. tuli sellainen olo, että joku muu yrittää tietää perheemme asioita minua paremmin.

Vierailija
19/60 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miksi se on huono asia jos joku välittää?

hirveet aggressiot heti jengillä

soita tietenkin, tietysti toivoisin itsekin että mulle soitettaisiin ja toivoisin että muidenkin mielestä olis edes harkitsemisen arvoinen juttu että joku muukin välittää niistä omista lapsista ja nuorista...

Vierailija
20/60 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholi ei kuulu alaikäisille.

Itse vedin koskenkorvaa 14-vuotiaana salaa vanhemmiltani. Eivät olisi ikinä uskoneet minusta moista, ihme, että selvisin edes hengissä ja tulematta raiskatuksi tms. En ole vieläkään kertonyt asiasta vanhemmilleni (olen jo nelikymppinen perheenäiti).

Jäkikäteen, kun menneisyyttä ajattelen, tuntuu tosi hurjalta, että noin pääsi käymään. Eikä kerta jäänyt yhteen. Minulla ei ollut mitään käsitystä siitä miten haitallista alkoholi on noin nuorelle ihmiselle. Olisinpa jäänyt kiinni. Kaverin äiti haki meille viinaa! Hullu nainen kertakaikkiaan..

Jos lapsesi kaverin vanhemmat eivät reagoi lapsen alkoholinkäyttöön asiaankuuluvasti, on se lastensuojeluilmoituksen paikka.

T. pian teinien äiti ja teinien kanssa työskentelevä, joka näkee jatkuvasti mitä nuorille tapahtuu, kun vanhemmat eivät välitä..

tälle. Itsekään en ymmärrä miksi pitäisi olla huono asia että joku huolehtii? Miksi heti puolustaudutaan, kuin huolenpito olis jotenkin huono asia? Miksi tuon ikäisen pitäisi voida juoda viinaa ja miksi sen pitäisi olla normaalia?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan yhdeksän