Lapsille maistuvia ruokia, joihin voi upottaa tai piilottaa vihanneksia?
Meillä on kaksi melko nirsoa poikaa, jotka syövät kurkkua ja tomaattia, mutta eivät juuri muuta tuoretta. Kasvisruokia meillä on ollut apljon tarjolla, mutta silti ne eivät uppoa. Nyt pitäisi kuitenkin koittaa vähän terveellistää ruokavaliota. Onko vinkkejä ruoista, joihin saa piilotettua mahd. paljon terveellisiä ja tuoreita ainesosia?
Kommentit (27)
Sehän uppoaa hyvin, kun palottelee sekaan vaikka nakkeja :-)
Oikeasti, jos tarjolla on vain kasvispitoisia ruokia, kyllä lapset niitä oppivat syömään. Ei lapsi itseään nälkään tapa.
t. kolmen lapsen äiti
Makaronilaatikon sekaan sieniä, esim kantarelleja. Näin sai sienet uppoamaan lastenkin suuhun :D
Jauhelihakastikkeeseen voi laittaa lisäksi vaikkapa papuja tai paistettua kesäkurpitsaa. Porkkana sopii myös mainiosti, samoin paprika.
Yksi, mistä itse pidin lapsena, oli äitini tekemä kurkkusalaatti. Kurkku kuoritaan ja viipaloidaan ohuiksi siivuiksi. Sekaan öljyä, tilkka etikkaa ja reilusti tilliä ja sitten sekoitellaan, syödään siis ihan sellaisenaan.
uunijuurekset alas? Perunaa, porkkanaa, lanttua pilkotaan paloiksi. Laitetaan sekaan öljyä ja mausteita ja uuniin kypsymään. Meillä tämä ruoka maistuu aina.
kurpitsasta keitettyä sosetta.
meillä tosin lapset syövät ihan kaikki kasvikset ilman nurinoita. en ole niitä pakottanut syömään, en keksinyt mitään vippaskonsteja, jotta ne kelpaisivat vaan olen aina vain laittanut kasviksia tarjolle. kun niitä tottuu näkemään siinä lautasella päivittäin, ne jossain vaiheessa alkavat siirtyä suuhunkin. näin ainakin uskoisin meillä tapahtuneen.
Mutta olen kyllä eri mieltä tuosta kasviksiin tottumisesta. Itse olen kasvissyöjä, joten monta kertaa on ollut tarjolla hyviä kasvisruokia. Ne vain eivät käy kaupaksi. Sitten syödään reilusti välipalalla tai iltapalalla, kun kunnon ruoka ei maistunut.
ap
pakastevihanneksia. Tai miksei tuoreitakin.
Laita silputtuja rehuja pastakastikkeeseen ja munakkaaseen, paista kasvisraastelettuja tai tee smoothieita joihin marjojen ja hedelmien lisäksi pinaattia ja porkkanaa. Sosekeitot myös hyviä. Aloita vaikka kesäkurpitsasta, munakoisosta ja porkkanasta ym miedosta. Ja syö ite lasten nähden paljon rehuja. Tarjolle raakana lanttua, kukkakaalia, parsakaalia, retiisiä ja paprikaa joita napostella tai syödä välipalana dipin tai hummuksen kanssa.
Ja onko sen makuisia ruokiakin tehty? :)
Etenkin jos ne saa keittiöstä "salapalana"... Pöydässä jos on tarjolla, niin ei kelpaa...
Mutta olen kyllä eri mieltä tuosta kasviksiin tottumisesta. Itse olen kasvissyöjä, joten monta kertaa on ollut tarjolla hyviä kasvisruokia. Ne vain eivät käy kaupaksi. Sitten syödään reilusti välipalalla tai iltapalalla, kun kunnon ruoka ei maistunut. ap
...eivät lapset edes odota muunlaista ruokaa. Ja kyllä, esimerkiksi välipalaa kuuluu rajoittaa.
t. se kolmen äiti
kastikkeisiin,laatikkoruokiin,keittoihin,patoihin..
Eli ensin kypsytetään öljyssä raastettua porkkanaa, selleriä, sipulia, valkosipulia ja vähän palsternakkaa. Kun ovat kypsyneet, lisätään tomaattimurskaa ja keitetään kasaan vajaa puoli tuntia. Sitten lopuksi lisätään jauheliha tai tonnikala. Saa siis ainakin kaksi eri versiota tästä ja hyvin menee kasviksetkin mukana lapsille :)
Lisäksi saan kasviksia menemään niin, että niitä on joka aterialla ainakin vähän: esim. aamupalalla, välipalalla ja iltapalalla pala kurkkua/ porkkanaa jne.
anna lasten syödä kasvikset raakana tai höyrytettynä jos ongelma on keitetyn "limaisuus".
Ja onko sen makuisia ruokiakin tehty? :)
Sä et oikein hallitse sijamuodoilla kikkailua.
tuloksena oli se, että ruuan menekki väheni 30% ja näkkileivänkulutus nousi 20 % eli lapset eivät syöneet kouluruokaa, johon oli pilkottu porkkanaa ja palsternakkaa ja kurkkua tms.
Lapset eivät pidä huijaamisesta vaan siitä, että annoksesta tietää, mitä siinä on. Salaattikin kootaan mieluummin erillistä raaka-aineista kuin valitaan se valmiiksi tehty.
Kasvissosekeitto ei oikeastaan ole terveellistä lainkaan, koska siinä kasvikset menettävät suuren osan vitamiineistaan keitinveteen (jonka toki soseuttaa keittoon mukaan, mutta osa katoaa höyryn mukana pois).
Koulussa palattiin oikeisiin ruokiin, kun riittävän moni lapsi alkoi ottaa kotoa eväitä mukaan. Harva aikuinen haluaa syödä nakkikeittoa, jossa on 2 nakinpalaa ja 200 porkkanakuutiota.
Makaronilaatikon sekaan sieniä, esim kantarelleja. Näin sai sienet uppoamaan lastenkin suuhun :D Jauhelihakastikkeeseen voi laittaa lisäksi vaikkapa papuja tai paistettua kesäkurpitsaa. Porkkana sopii myös mainiosti, samoin paprika. Yksi, mistä itse pidin lapsena, oli äitini tekemä kurkkusalaatti. Kurkku kuoritaan ja viipaloidaan ohuiksi siivuiksi. Sekaan öljyä, tilkka etikkaa ja reilusti tilliä ja sitten sekoitellaan, syödään siis ihan sellaisenaan.
lusikallinen makaronilaatikkoa ja oksennukseni lensi kaaressa keittiön seinälle. Kyllä lapsi sen sienen huomaa viimeistään siinä vaiheessa, kun ruoka on suussa.
Jos syö, niin on askel eteenpäin.
Olen itse sekasyöjä, joskin vihanneksia syön noin 1kg päivässä ja lisäksi vielä marjat ja hedelmät. lapsi on kuitenkin ollut hyvin epäluuloinen kaikkia kasvikunnan tuotteita kohtaan. lasta on huijattu mm. seuraavin keinoin:
Leivottu leipä itse. siihen on lisätty kasvissosetta tai raastetta.
Panukakkua/lettuja on usein iltapalaksi tai välipalaksi. Näihin on lisätty kasvissosetta/kasvisraastetta tai marjarouheita. Muutenkin letut ja pannarit ovat terveysversioita, ei käytetä vaoita vaan öljyä ja jauhot täysjyvää.
kasvissoseita/raastettua kasvista on lisätty kauhelihakastikkeeseen, perunasmuussiin jne.
Puuroihin lisätään aina marjarouheita.
Teet vielä sen jauhelihamössön osin tai kokonaan soijarouheesta. Tortilloihinhan tulee perinteisesti paljon tuoreita kasviksia, jauhista (tai kanaa yms.) ja juustoa.
kaikki jauheliharuuat soijarouheest =)