Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Saavatko lapset tarpeeksi ruokaa koulussa?

Vierailija
02.04.2012 |

Millaisia kokemuksia lapsillanne on kouluruokailusta?

Riittääkö 2 lihapullaa tokaluokkalaiselle pojalle?

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö ite kaks lihapullaa ja pieni kasa kumiperunamuussia ja tuu sitte kertoo et riittäkö?

öö ei. kouluruoka on perseestä :D

Vierailija
2/33 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään koulussa Suomessa ei ole maksimi kaksi lihapullaa. Aterian proteiini lasketaan ihan energiatarpeen mukaan per ateria. Ja tuo suositus on alin mahdollinen, käytännössä pullia on aina enemmän.

Nyt vain pitää muistaa, että kun lapsi saanoo, että lihapullat lloppuivat kesken, se lähes aina tarkoittaa sitä, että lapsi ei saanut pelkkiä lihapullia 25:ttä kappaletta. Eli kun ruokaa otetaan lisää, silloin otetaan myös perunaa ja salaattia, ei pelkkiä lihapullia. Se kuuluu jopa tavallisimpiin käytöstapoihin, mutta suuri osa vanhemmista ei sitä tiedä. Kouluruokaan kuuluu myös maito ja leipä.

Pelkkiä lihapullia ateriana ei tunneta.

Ja soitapa taas sinne kouluun ja kysy keittiöstä, miten asiat ovat. Lupaan, että ne eivät ole siten, kuin Nicopetteri on sinulle kertonut. Täältä palstalta et voi saada oikeita vastauksia, ainoastaan tukea kaltaisiltasi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alkuopetuksen luokanope ja istun viisi kertaa viikossa koululaisten kanssa syömässä Jyväskylässä ja kyllä täällä meidän koulussa ainakin saa hakea kaikkea muuta paitsi jälkiruokaa lisää niin paljon kuin haluaa, ja jälkiruokaakin jos on viimeisessä vuorossa.

Yleensä lihapullat on rajattu eka kerralla kuuteen, mutta sitten saa hakea lisää. Pienetkin oppilaat meidän koulussa ottavat linjastolta itse. Opettajana valvon, etät jokainen ottaa vaikka nokareen kaikkea, eli maistaa pitää kaikkea, mutta itse valitsee kuinka paljon ottaa, mutta kaikkea pitää vähän maistaa.

MOnet ykkösluokkalaiset syövät paljon enenmmän kuim minä itse ja esim. tänään spagettia hakivat 2 kertaa lisää kukkura-annokset linjastolta itse hakien omaan tahtiin.

KOuluruoka on tosi paljon parantunut esim. minun 80-90-luvun kouluvuosista. Meillä on joka päivä pehmeää leipää, erilaisia salaatteja, usein jälkkäriä, tosi hyviä ruokia, toki oma ikäkin vaikuttanut, että syö monipuolisemmin, mutta on kyllä parantunutkin niin maku kuin monipuolisuus.

Vierailija
4/33 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syö ite kaks lihapullaa ja pieni kasa kumiperunamuussia ja tuu sitte kertoo et riittäkö?

Edes lapselle. Tuohan on vain 50% annoksesta. Ei unohdeta salaatteja ja kasviksia. Puolet lautasesta..

Vierailija
5/33 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikkeuksena syövät luokissa koko kevään ja lapset sanoo, että lisää hakevien jonossa viimoset jää usein ilman.

Vierailija
6/33 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sipaus ravintorasvaakin on näkkileivällä sekä rasvaton maito! Kyllä sillä nälkä lähtee.

Vierailija
7/33 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole rajoituksena 2 lihapullaa? Omina ala-asteaikoina (10v sitten) sai ottaa ainakin 5.

Ja juu, takuulla saavat. Ala-asteikäiset, etenkin tytöt, syövät niin hintulasti että jos ei nälkä lähde niin se on ihan oma syy.

Vierailija
8/33 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa saa ottaa esim. 1 jauhelihapihvin. Lisää saa jos jää. Joskus viimeisenä ruokailuun saapuvat jäävät ilman sen päivän ruokaa, ns. keittäjä on sitten kiireessä lämmittänyt pakastimesta pyttipannua. Kuulemma oli perunat sisältä vielä vähän jäässä.

Meidän kunnassa on yksi maamme halvimmista kouluruuista ja sanoisin, että se on niin ala-arvoista, etten omaan suuhuni laittaisi. "Salaattina" on usein kuivaa isolla terällä raastettua porkkanaa tai salaatinlehtiä + jotain purkkihedelmää. Jälkiruokaa ei ole ikinä, tosin eipä se tarpeellista olekaan. Rasvaton maitohan ei ole maitoa ollenkaan, eikä lisäainerasva sovi syötäväksi. Pehmeää leipää on aniharvoin. Perunat kypsennetään kuorittuina, eli maku on pilalla on jo sen takia. Suolaa ei ole nimeksikään, ruuat ovat ennemminkin makeita. Lähes kaikki ruoka sisältää E621:ä ja sehän kertoo raaka-aineiden huonosta laadusta. Usein ruoka on myös kylmää ja juomat lämpimiä. Riisi ja pasta ovat valkoista, joten niissäkään ei ole ravintoaineita.

Ruoka sisältää aivan liikaa hiilihydraatteja ja liian vähän rasvaa, eikä juuri lainkaan hyvää rasvaa. Ruokana tarjotaan jopa puuroa ja mehukeittoa. Meille olisi aivan sama vaikka kouluruokailu lopetettaisiin, omat eväätkin olisivat parempi vaihtoehto.

Vierailija
9/33 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku oli kerran syönyt 15 ja oksentanut sen jälkeen (ei oma lapsi)

Vierailija
10/33 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon kirjoittaja on varmaan itse koululainen.

Etkö tiedä, että ei kumiperunamuusia ei voi olla olemassa, sillä peruna muuttaa muotoaan muusissa?

Kumiperuna on ammattitaidottomien tai välinpitämättömien keittäjien aikaansaannos, ei mikään yleinen perunalajike. Siitä pitää keskustella keittiöhenkilökunnan kanssa.

Kaksi lihapullaa vaikuttaa kyllä aika vähältä. Siinä tapauksessa olisi aihetta tiedustella koululta, mistä on ollut kyse. Toisaalta, pahoja eineslihapullia tuskin kukaan haluaa enempää syödäkään. Varsinkaan jos ei niistä saa selvää, onko ne kala-, liha-, broileri- vai kasvispullia.

Vierailija
11/33 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

... Usein ruoka on myös kylmää ja juomat lämpimiä. Riisi ja pasta ovat valkoista, joten niissäkään ei ole ravintoaineita.

Ruoka sisältää aivan liikaa hiilihydraatteja ja liian vähän rasvaa, eikä juuri lainkaan hyvää rasvaa. Ruokana tarjotaan jopa puuroa ja mehukeittoa. Meille olisi aivan sama vaikka kouluruokailu lopetettaisiin, omat eväätkin olisivat parempi vaihtoehto.

Omat eväät on olleet vielä sinunkin isovanhemmillasi, tai ehkä silloin oli jo lämmin ruoka koulussa.

Kun olisi puuroa ruokana! Sitä yleensä aina kaikki syövät, ja kyllä maitoon keitetyssä puurossa on muutakin kuin hiilihydraattia. Lisänä voi mehukeiton, tai mieluummin oikean marjasopan lisäksi olla myös leikkeleitä.

Ei se ole rahasta kiinni, jos ruoka on kylmää, raakaa tai ylikypsää.

Vierailija
12/33 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kysyn lapsilta mitä ruokaa koulussa oli vastaus on useimmiten: perunaa ja jotain en tiiä mitä, keltaista velliä jossa oli jotain lihantyyppistä. Mitähän lihaa se oli? en tiiä, ei se maistunu miltään mutta oli sitkeetä. Ja just tuo että ruoka on makeaa. Ei meidän lapset ainakaan haluaiskaan ottaa enempää kuin yhden lihapullan, ovat niin pahoja einespalleroita. Kotona ovat tottuneet, ett kaikki pihvit ja pyörykät tehdään itse, perunat on kuoriperunoita jne. Enkä koskaan käytä mitään lihaliemikuutioita tms.

Miten kouluruuaksi voidaan tarjota vaikka kananugetteja, eihään niissä ole mitään terveellistä. Tai lauantaimakkaraa tai riisiä ja lenkkimakkaraa.

Vierailija
13/33 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaattilettuja saa ottaa 8 kpl. Jauhelihapihvejä 2 kpl.

Hyvin riittää ja nälkä lähtee, koska maha täyttyy myös lisukkeita, leivästä ja maidosta.

t. ope Hki

Vierailija
14/33 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pinaattilettuja saa ottaa 8 kpl. Jauhelihapihvejä 2 kpl.

Hyvin riittää ja nälkä lähtee, koska maha täyttyy myös lisukkeita, leivästä ja maidosta.

t. ope Hki

on lähes aina tummaa!

Vierailija
15/33 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pinaattilettujen, kalapuikkojen ja lihapullien lisäksi!

Vierailija
16/33 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään kunnon aamiainen, nälkä pysyy loitolla tuntikausia. Jos lounasaikaan söisi eväät, jaksaisi koulupäivän paremmin kuin mannapuurolla ja mehukeitolla, joka tosiaan pelkkää hiilarimössöä, ei todellakaan mikään ruoka! Ja leikkeleenä lauantaimakkaraa, siitähän tuleekin valtavasti ravintoaineita lisää ateriaan. Jos puuroa on pakko ruokana tarjota, niin esim. ruispuuro voisilmän ja marjojen sekä täysmaidon kanssa olisi vähemmän huono vaihtoehto. Ja lisäksi täyslihaleikkelettä ja kasviksia. Tosin puuro on puuro ja ruoka on ruoka. Soppa taas on jälkiruoka ja että se oli terveellinen sen pitäisi olla tuorekiisseliä.

Ja onhan se osittain rahastakin kiinni tuo ruuan muu laatu. Yksi osa-aikainen ruuanjakelija laittaa muualta tuodun ruuan tarjolle, lisukkeet keittää itse. Voi olla vähän kiirettä, jos aikoisi kaikille tarjota lämmintä ruokaa. Voi tosin olla kyse väsymyksestäkin tai laiskuudesta tai piittaamattomuudestakin.

Vierailija
17/33 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarpeeksi ruokaa. Muistan omilta kouluajoilta miten annokset eivät riittäneet, ja olin todella hoikka, liikuntaa harrastamaton tyttö. Silti oli iltapäivällä kova nälkä ja vatsaan koski.

Nyt olen tehnyt sijaisuuksia eri kouluissa, eikä se riitä edelleenkäänn. Ruoat ovat pahoja, epäterveellisiä ja liian vähän proteiinia sisältäviä. Minä voin onneksi ottaa omat eväät, lapset eivät.

Vierailija
18/33 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missään koulussa Suomessa ei ole maksimi kaksi lihapullaa. Aterian proteiini lasketaan ihan energiatarpeen mukaan per ateria. Ja tuo suositus on alin mahdollinen, käytännössä pullia on aina enemmän.

Nyt vain pitää muistaa, että kun lapsi saanoo, että lihapullat lloppuivat kesken, se lähes aina tarkoittaa sitä, että lapsi ei saanut pelkkiä lihapullia 25:ttä kappaletta. Eli kun ruokaa otetaan lisää, silloin otetaan myös perunaa ja salaattia, ei pelkkiä lihapullia. Se kuuluu jopa tavallisimpiin käytöstapoihin, mutta suuri osa vanhemmista ei sitä tiedä. Kouluruokaan kuuluu myös maito ja leipä.

Pelkkiä lihapullia ateriana ei tunneta.

Ja soitapa taas sinne kouluun ja kysy keittiöstä, miten asiat ovat. Lupaan, että ne eivät ole siten, kuin Nicopetteri on sinulle kertonut. Täältä palstalta et voi saada oikeita vastauksia, ainoastaan tukea kaltaisiltasi.

Kiitos koulun keittäjille! Tekin teette tärkeää (!), hienoa ja raskasta työtä. Ja kiittämättömyyttä vain saatte osaksenne.

t. ope Hgistä

Vierailija
19/33 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitä saa niin paljon kuin haluaa. Leivän päälle on voita jos haluaa ja maitona luomukevytmaito. Salaatit on hyviä, eikä ruuassa ole lisäaineita juuri nimeksikään. Suuri osa raaka-aineista on luomua. Olen tyytyväinen.

Vierailija
20/33 |
02.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarpeeksi ruokaa. Muistan omilta kouluajoilta miten annokset eivät riittäneet, ja olin todella hoikka, liikuntaa harrastamaton tyttö. Silti oli iltapäivällä kova nälkä ja vatsaan koski.

Nyt olen tehnyt sijaisuuksia eri kouluissa, eikä se riitä edelleenkäänn. Ruoat ovat pahoja, epäterveellisiä ja liian vähän proteiinia sisältäviä. Minä voin onneksi ottaa omat eväät, lapset eivät.

iltapäivällä on jo nälkä. Jos ruokailu on 11-12 aikaan, kyllähän siinä nälkä ehtii tulla kahteen kolmeen mennessä. Ihan normaalia.