Suvulta vuokrattu asunto
Mitä ajattelette tällaisesta tilanteesta, onko mielestänne ihan ok vai jotenkin väärin?
Meidän perhe asuu mieheni suvun omistamassa asunnossa ja maksamme luonnollisesti vuokraa asumisesta. Mutta katsoin tässä vähän aikaa sitten markkinahintaisten vuokrien määriä ja huomasin, että me maksamme vain noin kolmasosan siitä vuokran määrästä, mikä vastaavassa asunnossa muuten olisi. Enempää ei ole pyydetty, mutta pitäisikö meidän itse jotenkin tarjota suurempaa vuokraa vai annammeko olla näin?
Kommentit (15)
eli jos teille onvuokrattu halvemmalla niin vuokranantaja varmaan on nimenomaan halunnut antaa sen teille halvemmalla.
Sitten tietysti, jos pyydetään lisää, niin maksatte mukistelematta.
Emme ole rikkaita eikä varakkaitakaan, mutta molemmat olemme työelämässä ihan kohtuullisissa tehtävissä.
Ajattelin vain kun miehellä on siskokin. Mutta hän kyllä tietää varmaan tuon vuokran määrän.
Jos teidän vuokraisännät vuokraa teille sukulaissuhteen johdosta alihintaan, niin heille voi tulla verotuksen kanssa ongelmia (vuokraustoiminnan kulut/tulot). Teidän osalta voi tulla kyseeseen se, että saatteko lahjana tuon markkinahinnan ja maksamanne vuokran erotuksen.
Kun nyt ajattelen tätä asiaa enemmänkin, niin vähän hassuahan tällainen on. Mutta toisaalta miehen suvussa eivät ole muutkaan ilmaisseet haluavansa asua tässä asunossa, eivätkä vieraille halua vuokrata. Se tässä vain hämmentää, kun miehen suvussa ei ole oikein tapana puhua raha-asioista mitään, niin on vaikea saada selkoa.
Ehkä pohdin turhaan koko asiaa:)
Jos teidän vuokraisännät vuokraa teille sukulaissuhteen johdosta alihintaan, niin heille voi tulla verotuksen kanssa ongelmia (vuokraustoiminnan kulut/tulot). Teidän osalta voi tulla kyseeseen se, että saatteko lahjana tuon markkinahinnan ja maksamanne vuokran erotuksen.
Ei tästä oikeasti mitään ongelmaa tule. Ei verottajaa kiinnosta, jos joku on niin hullu, että vuokraa asuntoaan alihintaan. Verottajaa ei kiinnosta, vaikka joku ei vuokraisi asuntoaan ollenkaan. Verot maksetaan saatujen tulojen perusteella ja se siitä. (Sitä paitsi on tosi helppo keksiä syitä, joiden vuoksi juuri tämän asunnon vuokra on alempi kuin muiden samalla alueella. Siinä voi olla vaikka vähän kulunut parketti tai vuokralainen tekee vähän remonttia tai jotain.)
VEROTTAJAN takia vuokraa ei tarvitse nostaa. Se on sitten eri asia, että jos asunnon tulot on vähemmän kuin sen omistajalleen aiheuttamat menot (vastikkeet, muut rempat, vakuutukset, verot) niin tilanne on epäreilu vuokranantajasukulaista kohtaan. Mut jos kyseessä on miehen vanhemmat niin ehkä he haluavatkin niin (ja varmaan se siskokin saa omalta puoleltaan jotain suurin piirtein saman verran, todennäköisesti siitä puhutaan yhtä vähän kuin tästäkin)
Minä en ole tietoinen onko verotuksessa ollut ongelmia. Näistä en ole kuullut koskaan puhuttavan. Mieskään ei tiedä näistä. En tiedä onko ollut kuluja, millaisia kuluja voisi olla?
Jos asunnon kulut ylittävät maksamanne vuokran, niin sitten saattaisi verottajalla olla kiinnostusta mutta ainakaan markkinavuokrilla ei ole mitään tekemistä sen kanssa mihin hintaan saa asunnon toiselle vuokrata. Käsittääkseni on myös ihan laillista antaa asunto käyttöön ilmaiseksi.
Meille ei ole ilmoitettu, että olisi jotain kuluja. Julkisivuremontti tulee varmaan jossakin vaiheessa. Siitä kyllä tulee luultavasti paljonkin kuluja.
Se on vain ja ainoastaan hänen asiansa! Minäkin asuin pitkään vanhempieni omistamassa omakotitalossa ja maksoin vuokraa 100,-/kk. Ja tämä oli Helsingissä. Täysin samalla tavalla on tehnyt veljeni ja siskonikin aikanaan. Ja samalla vuokralla. Ihan lepo vaan ja nauti siitä etuudestasi!
Meille ei ole ilmoitettu, että olisi jotain kuluja. Julkisivuremontti tulee varmaan jossakin vaiheessa. Siitä kyllä tulee luultavasti paljonkin kuluja.
Vastikkeet vähintään juoksevat joka kuukausi. ja kolmasosa siitä, mitä maksatte vuokraa, menee veroihin. Eli sen lopun 2/3 pitäisi vähintään katta vastikeet ja tietty jos muita kuluja on. Maksatteko itse vesimaksut ja sähköt?
Vesi kuuluu tähän asumiseen ja olen siinä käsityksessä, että mieheni maksaa sähkölaskun. Tämä taloudenpito on näin jaettu meillä, minä en hoida laskuasioita.
Tällaiset keskustelut valaisevat aina asioita.
Kyllä meidän täytyy osallistua enemmän sitten kun julkisivuremontti tulee.
Nyt minun on lähdettävä hoitamaan työtehtäviä.
Jos henkilö omistaa asunnon, niin kyllä sen käyttötarkoitus tutkitaan verotuksen yhteydessä. Jos se on vuokralla ja vuokraustoiminnasta ilmoitetaan tappioita, niin erityisesti kiinnostaa. Vähintään kulujen verran täytyy siis vuokraa pyytää. Kuluja on yhtiövastike, mahdolliset käyttökorvaukset, remontit.
Itse ainakin antaisin olla! Vai oletteko jotain ökyrikkaita jotka haluaa välttämättä maksaa enempi? Olkaa tyytyväisiä että teillä menee asumiseen niin vähän.