Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi Suomessakin maalaiskulttuurissa mies päättää pojan nimen?

Vierailija
31.03.2012 |

eikö maalaisisä arvosta tyttäriään? Se toivottu poika ja suvunjatkajako maalaisille on tärkeintä?

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maalla kasvaneelta 45-vuotiaalta naiselta opittua,

- avioero on kielletty

- mies päättää kaikesta

- mies ottaa ensin ruokaa vaikka toisin taloon vähemmän rahaa mitä nainen

- jos mies ei hyväksy naisen ystäviä, naisella ei ole niitä

- mies päättää poikalapsen nimen

Ja vastaavat asiat olen oppinut myös 50-vuotiaalta miespuoliselta tuttavaltani, joka on kasvanut maaseudulla 17-vuotiaaksi.

Avioerotilastot Suomessa ovat rumentuneet rumentumistaan. Eli tuttujesi puheet on puppua. Veikkaan kaupunkilaisillakin olevan osuutensa siinä sopassa.

Mies ottaa ruokaa? Siis mistä? Jääkaapista vai siitä, mitä on laittanut? Kyllä meillä yhdessä syödään ja lapsille laitetaan ensin. En tiedä varmasti miten naapurissa. En ole kuullutkaan, että palkka määrää ruokailu järjestyksen, saati joku muu.

Juu, olipa provo. Muistan lukeneeni kaupunkilais rouvan ohjeet, kuinka miestä käsitellä, kun hän palaa töistä. Oli muistaakseni kirjoitettu aika kauan sitten, mutta oli joku vuosi sitten lehdessä katkelmia siitä. Onko kaupunkilaisnaiset vieläkin miestensä piikoja?

Vierailija
22/23 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen oppinut että:

vaaleanpunaista ei sovi käyttää pojalla

pojalla ei saa olla pitkä tukka

poika ei käytä sukkahousuja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
31.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen oppinut että:

vaaleanpunaista ei sovi käyttää pojalla

pojalla ei saa olla pitkä tukka

poika ei käytä sukkahousuja

että miehet ei käytä pitkiä kalsareita? Kuulostaa joltain Hifkin kannattajalta, tosin silloin taitaa olla suomenruotsalaista taustaa, jos on maalta kaupunkiin muuttanut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme