Vauva lutkuttaa öisin tissiä, en usko että on nälkä, onko se tapa? Miten pääsen eroon siitä?
Vauvelini on 10 kk ja herää öisin noin 30 minuutin tai tunnin välein ja kitisee, rauhoittuu vain jos saa rinnan suuhun. Päivällä hän syö ihan hyvin ruokaa. En usko että on nälkä. Tuttia ei suostu syödä. Olen kokeillut vaikka mitä merkkiä.
Onko äidinmaito oikeasti niin hyvää, että vauvalla on riippuvuus siihen? Ettei öisinkään voi olla ilman?
Mitä voisin tehdä kun olen ihan väsynyt. Tämänkin illan aikana olen käynyt viisi kertaa lohduttamassa vauvaa, ja hän nukahtaa uudelleen vasta kun saa rinnan suuhunsa. Imeskelee jonkin aikaa ja nukahtaa uudelleen.
Miten saisin tuon loppumaan? Haluaisin niin nukkua, haluaisin, että vauva nukkuisi muutaman tunnin edes putkeen.
Päiväuniakin nukkuu vain 30 min kaksi kertaa päivässä :(
Kommentit (11)
kun tyttö oli 8kk. Tilanne oli pakko ratkaista koska mä olin palaamassa työelämään ja mies jäämässä vanhempainvapaalle.
Tehtiin niin, että mies nukkui lastenhuoneessa patjalla muutaman yön, niin että jos tyttö heräsi niin mies hyssytteli ja otti kainaloon, niin ei ollut maidontuoksua lähellä.
Eka yö meni huutaessa, toka jo vähän paremmin ja kolmantena nukkui jo koko yön putkeen. Siihen loppui yösyömiset.
Tosi helposti meni meillä "unikoulu", toivottavasti teilläkin löytyy ratkaisu pian!
Täysimetin lasta 5 kk ja imetys jatkui pitkään senkin jälkeen, päivin öin.
Vielä 2-vuotiaanakin hän heräili yöllä parin tunnin välein. Huuto oli hirveää, jos tissi ei ollut suussa. Tutti ei siihen hätään kelvannut.
Jälkikäteen voin sanoa, että olin tuon esikoisen kohdalla aivan liian kiltti ja mukautuvainen äiti. Silloin neuvolaoppaat sanoivat, että lasta ei saa huudattaa yhtään ja minä tyhmänä tottelin sitä kirjaimellisesti. Lapsesta kehittyi erittäin vaativa!
Seuraavan kanssa olin kovasydämisempi.
Puoli vuotta täysimetin ja silloinkin tarjoilua oli vuorokauden ympäri, mutta toisaalta annoin odotuttaa ja saatoin tunkea ensihätään tuttia suuhun jos aika ei ollut sopiva (öisin).
Pääsin hänen kanssaan miljoona kertaa helpommalla. Eikä se lapsikaan traumatisoitunut moisesta julmuudesta, varsin tasapainoinen ja joustava nuorimies hänestä kehittyi.
Joten ap, ehdottaisin että yksinkertaisesti kieltäytyisit tuosta yöimettämisestä koska se vie sinunkin voimat ja siitä voi seurata pitkään jatkuessaan unihäiriöitä. Itselläni vei 5 vuotta, ennen kuin opin nukkumaan kokonaisia öitä tuon imetysrumban jälkeen.
Onko jollain ollut samaa?
mutta sitten herään. Unessa olen ollut siis se vauva.
ja aina kevyen unen vaiheessa havahtuu siihen, ettei rinta ole suussa. Jos paivalla syo hyvin, niin kyseessa tuskin on nalka.
Pikkuisen pitaa jossain vaiheessa oppia toinen rauhoittumistapa, oli se sitten tutti tai "ei mikaan" palvelujen puuttuessa. Imetyksen loppuessa saattaa tilanne ratketa itsekseen, mutta joku korvaava juttu kannattaisi varmaan keksia.
Kiitos sinulle! Mitähän korvaavaa minä oikein antaisin vauvalle? Tämä kääntyilee, etsii rintaa, kitisee, alkaa huutamaan, etsii. Koko talo varmaan herää. Olen antanut sitten rintaa että olisi hiljaa. Mutta väsyttää kun en saa oikein nukkua.
ap
joten pois totuttelu voi vieda vahan aikaa. Mina lopetin yopalvelut kerrasta lapsen ollessa 10kk, kun en enaa kerta kaikkiaan jaksanut. Pari yota meni hyssytellessa selkaa, mutta sen jalkeen nukuttiin ihan hyvin.
Jos muuten vauva herailee noin paljon, eihan ole mitaan allergia- tai vatsaoireita? Yleensa tuohon ikaan mennessa lapset kuitenkin nukkuvat jo pikkuisen pidempia jaksoja. Ettei vaan mikaan isompi syy pida hereilla ennenkuin edes mietit unikouluja.
3
että on aika lopettaa yösyötöt kokonaan. Lapsi heräilee vähän väliä eikä kumpikaan -lapsi eikä äiti- saa kunnolla nukuttua.
Kolme yötä meni ipanan huutaessa, kunnes tajusi että se on loppu ny. Sitten nukuttiin autuaampia yöunia molemmat.
Ruokaahan vauva ei yöllä tarvitse, kun ei edes kunnolla ime, käyttää rintaa vain huvituttinaan.
oli sama juttu. Pidettiin unikoulu. Mies oli muutaman yön vauvan kanssa. Minä nukuin toisessa huoneessa. Tissin huvilutkutus jäi pois sillä.
täysin sama, mulla oli myös 10kk tissillä koko ajan.
Viime viikolla yksi yö päätin, että nyt tää loppui. Lopetin koko imetyksen siihen. Ekana päivänä ei suostunut juomaan mistään mitään, ei mukista, nokkiksesta eikä pullosta. Ekana iltana nukkumaan mennessä itki n.15min. isä laittoi nukkumaan. Yöllä heräsi viitisen kertaa ja itki n.5min, isä hyssytteli taas.
Tokana yönä nukkui 20-05 putkeen....ja tokana päivänä joi maitoa pullosta ilman mitään kitinää. Nyt ollaan nukuttu viikon verran n.20-05.
En voi uskoa, että tää oli näin helppoa..pelkäsin että huutaa viikkotolkulla kurkku suorana. Voi olla että ei kaikilla mene näin helposti mutta suosittelen lämpimästi...
Minä imetin päivällä enemmän. Vauva sai tyydytettyä imemistarpeet (ja mitkä lie hellyystarpeet) ja yöt rauhoittui. Nukkui edelleen vieressä, mutta nyt nukkui eikä lutkuttanut. Ajan kanssa homma helpottui, oli kai joku herkkyyskausi. Imetys loppui meillä kokonaan vuoden iässä.
En tiedä olisiko sitten allergiaa? En osaa sanoa! En kyllä huomaa mitään oireita mutta eihän vauva puhu :(
Tänään ostin ihan ensimmäisen kerran korviketta ja kas, vauva suostui juoda sitä mukista juuri ennen nukkumaanmenoa. Imetin vielä sängyssä ja ihme, hän on nukkunut jo tunnin putkeen. Normaalisti olen juossut tähän mennessä jo 2-5 kertaa lohduttamaan.
Auttaako korvike oikeasti nukkumiseen? Jos auttaa niin annan sitä hänelle joka ilta. Olen niin väsynyt että "täysimetys" ei ole enää niin tärkeää. Tietenkin vauva syö ruokaa etten oikeasti täysimetä, mutta en ole ennen antanut korvikkeita.
ap