Minkä takia lapset ovat nykyään niin julmia ja ilkeitä?
Tuleeko malli kotoa vai mistä?
Alakoululaiset homottelevat, haistattelevat, käyttävät väkivaltaa yms.
Viimeksi tänään pidin palopuheen lapseni kaverille. Juteltiin koulupäivästä ja koulukavereista. Tämä lapseni kaveri totesi sen ja sen olevan läski. Sanoi, että lopeta tuollainen puhe ja heti. Kysyin oletko itse niin täydellinen, että sinusta ei löydy mukaan mitään mistä sua voitais haukkua.
Mä olen NIIIIIIIN täynnä tätä kiusaamista.
Kommentit (29)
Itse olin pahasti kiusattu 1980-luvulla joten tiedän ettei tämä mikään ihan uusi ilmiö ole. Itse asiassa ihmisluonto ei tuossa mielessä ole tainnut juuri muuttua tuhansiin vuosiin, päätellen siitä mitä olen kirjallisuudesta lukenut.
eskarilaisten ilkeyttä ja käytöstapojen puutetta. Yhdeltä lapseni eskarikaverilta oli vedetty housut alas ja otettu takapuolesta valokuva puhelimella (kyllä, pahimmilla kiusaajalla on ollut kännykkä jo 5-vuotiaana), ja huudeltu sitten että tämä pannaan feisbuukkiin. Tönimiset ja 'haiset pahalle'-huutelut ovat jokapäiväisiä. Kyllä ottaa pattiin näiden sankareiden vanhemmat. Pitäisiköhän siellä neuvolassa antaa hiukan enemmän kasvatusohjeita?
on että kivoille ja kilteille aikuisille kasvaa mulkeroita lapsia kun oppivat kotona että kaikki menee läpi. Jännä juttu että miedän mukulat on melko asiallisia ;)
Mä olen tiukka ja tarkka, mutta lapseni saavat aina kiitosta hyvästä käytöksestään. Mun mielestä aikuisten kyvyttömyys olla vanhempia johtaa lasten huonoon käytökseen.
on että kivoille ja kilteille aikuisille kasvaa mulkeroita lapsia kun oppivat kotona että kaikki menee läpi. Jännä juttu että miedän mukulat on melko asiallisia ;)
että lapset muistuttavat paljon vanhempiaan. Aika harvoin kusipäälapsilla on fiksut vanhemmat. Ja ei, en tarkoita fiksuudella akateemisuutta.
Oma mielipiteeni on, että kun lapset hylätään päivähoitoon liian pitkiksi ajoiksi, he joutuvat emotionaalisesti tuuliajolle ja häiriökäyttäytyminen lisääntyy. Oman lapsen eskariporukassa pahin häirikkö tekee tosi pitkää päivää ja on tehnyt jo vuosia. Samoin naapurissamme asui järkyttävän huonokäytöksinen 5-vuotias, joka teki 8-17 päivää päiväkodilla. Ei siellä ehditä lapsia kasvattaa. Sitten kun nämä ipanat tulevat kotiin, vanhemmat eivät viitsi kieltää niiltä mitään kun näkevät lapsia niin vähän. Tuloksena täydellisiä mulkeroita.
että lapset muistuttavat paljon vanhempiaan. Aika harvoin kusipäälapsilla on fiksut vanhemmat. Ja ei, en tarkoita fiksuudella akateemisuutta.
Oma mielipiteeni on, että kun lapset hylätään päivähoitoon liian pitkiksi ajoiksi, he joutuvat emotionaalisesti tuuliajolle ja häiriökäyttäytyminen lisääntyy. Oman lapsen eskariporukassa pahin häirikkö tekee tosi pitkää päivää ja on tehnyt jo vuosia. Samoin naapurissamme asui järkyttävän huonokäytöksinen 5-vuotias, joka teki 8-17 päivää päiväkodilla. Ei siellä ehditä lapsia kasvattaa. Sitten kun nämä ipanat tulevat kotiin, vanhemmat eivät viitsi kieltää niiltä mitään kun näkevät lapsia niin vähän. Tuloksena täydellisiä mulkeroita.
kun ne saa olla sitä.
Minun vanhempani eivät sellaista käytöstä hyvällä katsoneet enkä katso minäkään. Oma osansa on mallillakin. Jos kotona on tottunut kommunikoimaan viturallaan, miten voi hoksata että kaikki muut eivät välttämättä ole sellaiseen tottuneet.
kun ne saa olla sitä.Minun vanhempani eivät sellaista käytöstä hyvällä katsoneet enkä katso minäkään. Oma osansa on mallillakin. Jos kotona on tottunut kommunikoimaan viturallaan, miten voi hoksata että kaikki muut eivät välttämättä ole sellaiseen tottuneet.
ja epäempaattisia. Toisen asemaan ei osata asettua, asiat nähdään vain omasta näkökulmasta miettimättä ollenkaan sitä, että joku muu voi nähdä tilanteen ihan eri tavalla.
Tarvittaisiin varmaan taas joku sota tai muu katastrofi, jolloin ihmiset olisivat enemmän riippuvaisia toisistaan. Silloin toisen ihmisen arvo taas huomattaisiin.
Kunhan meillä ja meidän lapsilla kaikki on hyvin, niin muista ei väliä -tätä ajatusta me lapsillemme siirretään.
Ja jos kaikki ei ole hyvin, niin siitä nostetaan sen sortin mekkala ja syy on aina jossakin toisessa, minussa itsessäni ei tietenkään ole mitään vikaa. Minä heti mulle kaikki tänne
taitaa olla vaan ajan henki, yhtä ilkeitä tuntuvat olevan aikuisetkin. Musta kymmenen vuotta sitten sai kasvaa aika rauhassa ilman minkäänmoista arvostelua, mut nyt sitä saa niskaansa aikuisena moninkertaisesti. Kyllä ahdistaa oman lapsen puolesta tulevaisuus.. ja tuntuu vaikealta osata "varustaa" lapsi kohtaamaan ton kaiken kun oma lapsuus on ollut niin helppo ja kasvuympäristö ihan erilainen.
Mutta meno on väkivaltaisammaksi. Tämä on mun mielipide.
taitaa olla vaan ajan henki, yhtä ilkeitä tuntuvat olevan aikuisetkin. Musta kymmenen vuotta sitten sai kasvaa aika rauhassa ilman minkäänmoista arvostelua, mut nyt sitä saa niskaansa aikuisena moninkertaisesti. Kyllä ahdistaa oman lapsen puolesta tulevaisuus.. ja tuntuu vaikealta osata "varustaa" lapsi kohtaamaan ton kaiken kun oma lapsuus on ollut niin helppo ja kasvuympäristö ihan erilainen.
kun kukaan ei korjaa heidän hirveätä käytöstään. Minkälaisia aikuisia kasvaa lapsista, joita ei ollenkaan kasvateta ottamaan muita ihmisiä huomioon? Kun jo eskarista löytyy täyspaskiaisia, minkälaisiksi hirvityksiksi nämä muuttuvat yläasteikään tai aikuisuuteen mennessä? Pitää vaan toivoa että ryöstömurhaavat jossain vaiheessa nahjusvanhempansa, jotta joku oikeus tässäkin maailmassa tapahtuisi.
Niin aikuiselta kuin lapselta. Jos niitä ei opeteta, jälki on tätä.
Minulla käy nämä pikkuilkeilijät sääliksi kun kukaan ei korjaa heidän hirveätä käytöstään. Minkälaisia aikuisia kasvaa lapsista, joita ei ollenkaan kasvateta ottamaan muita ihmisiä huomioon? Kun jo eskarista löytyy täyspaskiaisia, minkälaisiksi hirvityksiksi nämä muuttuvat yläasteikään tai aikuisuuteen mennessä? Pitää vaan toivoa että ryöstömurhaavat jossain vaiheessa nahjusvanhempansa, jotta joku oikeus tässäkin maailmassa tapahtuisi.
että kun joitakin vanhempia kuuntelee, ei yhtään ihmettele lapsienkaan käytöstä. Moni vanhempi on kuin keskenkasvuinen kakara, ei mitään aikuisen ihmisen itsehillinnän ja sanojen valinnan mallia lapsille. Paukutetaan tulemaan mitä sylki suuhun tuo ja vaahdotaan omista "oikeuksista" haluamattakaan nähdä metsää puilta. Niin mykistävää ja säälittävää. Voi olla, että osa tuollaisten lapsista on sitten kuitenkin vanhempiaan aikuisempia jo teini-iän kynnyksellä jos älyävät asioista enemmän.
Aina jotain. Kiusataan, rikotaan tavaroita yms.
Uskaltaako tässä enää lisää lapsia tehdä/ haluta.
Ajatteleeko muut näin, vai ylireagoinko mä?
ap
P.s Kiitos kommenteista, hyviä mielipiteitä kaikilla.
meillä on jo eskarissa ollut todella ikävä ilmapiiri ja koulua olisi siis enää vaatimattomat 12 vuotta edessä. Itseäni kiusattiin koulussa muutama vuosi, ja sekin jätti arvet. Nyt saa sitten pelätä oman lapsensa puolesta, että tappaako itsensä teini-iässä kiusattuna vai mahdollisesti vasta myöhemmin.
Itse olin pahasti kiusattu 1980-luvulla joten tiedän ettei tämä mikään ihan uusi ilmiö ole. Itse asiassa ihmisluonto ei tuossa mielessä ole tainnut juuri muuttua tuhansiin vuosiin, päätellen siitä mitä olen kirjallisuudesta lukenut.