Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen lihottanut lapseni :(! Onko minulla oikeus myös laihduttaa hänet? (ov)

Vierailija
30.03.2012 |

Ollaan miehen kanssa oltu aina paljon liikkuvia ja jopa urheilevia. Silti, varsinkin mulla, on myös aina läpi aikuisiän ollut n. 20 kg:n ylipaino. Esikoinen on nyt 15-vuotias ja ollut myös pienestä asti pyöreä. Nyt teininä on jo lihava. Tyttö ei ole koskaan ollut kiinnostunut liikunnasta ja niillä meidän silloisilla elintavoilla (hese, pizza, karkki, kakku jne.) painoasia meni aina vaan pahemmaksi.

Kolmannen lapsen synnyttyä kuusi vuotta sitten, teimme miehen kanssa päätöksen elintaparemontista. Tai siis lähinnä juuri ruokavalion suhteen, koska liikuntaa olimme aina harrastaneet (thank god, että olimme! Lihavuus olisi niillä elintavoilla ilman liikuntaa ollut ihan järkky!!). Laihduimne molemmat reippaasti (minä mm. 27kg) ja olemme saaneet tuon painon myös pysymään. Nuorimmat lapset ovatkin hoikkia, koska ovat saaneet nauttia näistä paremmista elintavoista.

Nyt siis ongelma on tämä esikoisteini. Hänen painonsa vaan nousee edelleen, vaikka kotona onkin tämä remontti tehty. Liikunta ei kiinnosta edelleenkään ja kaapit täynnä tyhjiä karkki-, suklaa- ja keksipapereita yms. Kotiruoalla ei voi lihoa vaan juurikin kaikella ylimääräisellä, jota popsii salaa tai kodin ulkopuolella. Nyt, kun paino on jo ylipainon puolella, päätimme miehen kanssa, että tyttö laitetaan liikkeelle ja herkkujen dyönnin on loputtava! Äitini vaan oli ihan kauhuissaan kuullessaan aikeistamme... Minusta vaan tuntuu, että koska olen itse lapseni lihottanut, on minulla nyt suorastaan velvollisuus myös hoitaa kuntoon tämä painoasia!

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkun asiantuntijan kanssa. Teini-ikä on aikaa herkkää aikaa noiden ulkonäköasioidenkin kanssa.

Vierailija
2/3 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinille paino on taatusti arka asia. Ja jos kovasti ajatte tuota linjaa, voi olla että lapsi kokee , ettei teille kelpaa. Ja syö ehkä lisää.

Todellakin, syytä on teissä vanhemmissa. Olette opettaneet lapsenne todennäköisesti syömään herkkuja iloon ja suruun. Mutta naps vaan, ette voi lastanne muuttaa. Muutoksen tulee lähteä lapsesta itsestään.

Sinulla on velvollisuus tarjota lapsellesi terveellistä ruokaa ja ohjata terveellisiin elitapoihin mutta hienovaraisuutta tarvitaan. Lähestykää asiaa rauhassa ja keskustelkaa nuorenne kanssa mitä hän elämäänsä kaipaa.

Nuoret on muutenkin kovin epävarmoja itsestään, kamalaa olis tuossa vielä kokea, ettei kelpaa omille vanhemmilleen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
30.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laihdutus on asia, mikä jokaisen on tehtävä itse j aennen kuin sen pystyy tekemään, pitää olla oma tahto tehdä se; ei riitä, että äiti tai joku muu tahtoo vaan pitää tahtoa itse.