Murresanoja!
Tästä varmaan on jo montamonta keskustelua mutta en ihan totta jaksa alkaa niitä tuolta ettimään! Oon kiinnostunu kaikista Suomen murteista, ne on tosi hauskoja! niin tässä olisi ideana oppia tuntemaan vähän muita murteita arvuuttelemalla sanoja:P Jos vaikka seuraava aina vastaa edelliseen jos tietää ja arvuuttelee sanoja omasta murteestaan? :)
Hilipentööri.
Pahki.
Tiiättekö mitä nuot meinaa? :)
Kommentit (28)
ja pahki on päin, kohti.
sinkua
haikia
Nakerot ovat sinki suimineet hapikko rukan kommakon.
Tuffalla on nisupitko suulissa.
Ettoneet esim. "Taidanpa ottaa ettoneet."
Verbi tolkuta esim. "Mitähän se tolokkuvvaa?
ja pahki on päin, kohti.
sinkua
haikia
visto
Solko on Laitilaa.
Tarkoittaa sievää. Pikkulapsi voi olla solko.
Pikkupoika on siellä vähäpoik.
kirso
tarkoittaa kynnen syrjässä sellaista väkästä, johon sukkahousut jää kiinni. Oikein käytännöllinen sana, jolle en ole kuullut muissa murteissa vastinetta.
simmottis
näästyykki on nenäliina
ja simmottis on "sillä lailla" tai "sillä tavalla"
kompiaistuusi
Voisko kompiaistuusi olla karkki tai joku? Meillä ainakin kompiainen on karamelli, on nääs vähän samanlaisia sanoja... mutta en kyllä tiijä :P
Hirviän hassuja ja outoja sanoja täällä, en ymmärrä yhtään mitään! :D
olen kuullut nimitetyn myös kynnenvihaksi. Eli on sille muuallakin koettu tarve kehitellä oma sana :)
kompiaistuusi
ja tuusi on laatikko/aski/vastaava.
Kiikkua? (Ei keinua-merkityksessä.)
Olen itse huomannut, että hauskimpia ovat juuri nuo, joilla on eri merkityksiä. Itikka niistä yksi, itselleni se tarkoittaa hyttystä.
Saan myös jatkuvasti kuittia siitä, että "en kehtaa". En kehtaa kävellä kauppaan, koska sataa, en kehtaa siivota tänään, siirrän huomiselle. Avokki aina kyselee, että mikä siinä on nyt niin noloa.
Myös viruttaminen tuli itselleni vastaan, kun ystäväni pyysi minua "viruttamaan omenoita". Aha. Meillä viruttaminen tarkoittaa venyttämistä, yleensä vielä negatiivisessa merkityksessä ("älä viruta sitä paitaa, menee pilalle").
Tiiättekkö? tää ei kyllä ole mikään yksittäinen sana, vaan sanonta tai lause.. Mutta tiedättekö mitä tarkoitetaan kun sanotaan "pooki flakkaa"?
Olen itse huomannut, että hauskimpia ovat juuri nuo, joilla on eri merkityksiä. Itikka niistä yksi, itselleni se tarkoittaa hyttystä.
Saan myös jatkuvasti kuittia siitä, että "en kehtaa". En kehtaa kävellä kauppaan, koska sataa, en kehtaa siivota tänään, siirrän huomiselle. Avokki aina kyselee, että mikä siinä on nyt niin noloa.
Myös viruttaminen tuli itselleni vastaan, kun ystäväni pyysi minua "viruttamaan omenoita". Aha. Meillä viruttaminen tarkoittaa venyttämistä, yleensä vielä negatiivisessa merkityksessä ("älä viruta sitä paitaa, menee pilalle").
Mullekin itikka tarkottaa vaikka sääskiä tai muuta hyttystä. Sanon myös etten kehtaa mennä kauppaan, jotkut kaveri aina ihmettelee.
Entäs miten tuima/tuju jos puhutaan ruuasta? mulle tarkoittaa suolaista tai tulista. Joillekkin vissiin sitä juuri suolatonta ja mietoa?
itikka