Uskomatonta, 14v sai kesätöitä!!! Upeaa, olen ylpeä.
Kommentit (38)
:=DDDD kateellisen mamman lapset ei sit saaneet kesäduunia.....
Paljon onnea! :)
Itse olen onnellinen että sain kesäksi töitä, vaikka olenkin 18 ja työkokemustakin löytyy (olen töissä tälläkin hetkellä). Silti vain pelotellaan, että ilman jonkun alan koulutusta on vaikea saada töitä, ja tottahan se onkin.
Itse tunnen ylpeyttä siitä, että olen onnistunut saamaan työpaikkoja ilman vanhempien/tuttavien "suhteita".
mutta minä en. Yli 20 paikkaan olen hakenut, eipä kuulu mitään ei :( yliopistossa ollaan ja ikää 21, että luulis olevan vähän paremmat mahdollisuudet kuin 14-vuotiaalla...
hommat. Todennäkösesti sä haet paikkoja, joissa palkka on vähintään 3000 e /kk etkä rupea mihinkään liukuhihnatyöhön.Olen hakenut paikkoihin, joihin ei vaadita koulutusta tai kokemusta sen enempää. Mm. kolmen eri kaupan kassalle tai hyllyttäjäksi, puutarha-apulaiseksi, kirjastoapulaiseksi, siivoojaksi, McDonaldsiin, Hesburgeriin, kolmen eri vaatekaupan myyjäksi, toimistotyöntekijäksi, lipunmyyjäksi huvipuistoon, lipunmyyjäksi eläintarhaan... En edes muista kaikkia!
Kokemusta minulla ei hirveästi ole, olen jakanut mainoksia ja lehtiä sekä ollut jonkin aikaa puhelinvaihteen hommissa.
töitä, ne saa, ei ne, jotka isoina vasta yrittää...
kuinkaa mammat valittaa, että oma 18v ei saa kesätyötä, vaikka on hakenut sataan paikkaan...
Lapset pääsevät töihin ja aikuiset jäävät ilman työtä. Halvemmalla toki firmat pääsevät kun käyttävät lapsityövoimaa...
Ne ovat osa-aikaisia, ttt-pohjaisia (tarvittaessa töihin tuleva) tai hyvin lyhyen ajan esim. 1 kk kestäviä. Monet niistä niin huonostipalkattuja vaikka tes-minimi täyttyisi, että kovaa palkkaa saaneet työttömät aikuiset eivät niitä huoli.
Oma 14-vuotiaani sai viime kesänä juuri tällaisen työn leirintäalueelta. Siivousta 3 h päivässä kesäkuun puolivälistä heinäkuun loppuun. Ei ollut kelvannut kenellekään.
15-vuotias taas meni erääseen ilmaisjakelulehtiä kustantavaan mediataloon tekemään tietokoneella telkkariohjelmatietoja, yksitoikkoista bulkkityötä 2-3 päivänä viikossa ja olivat hakeneet tekijää useamman kuukauden. Tuntipalkka ei päätä huimannut mutta eipä ollut työkään vaikea. Tammikuusta asti on saanut jatkaa työtä vapaavalintaisilla työajoilla koulun ohessa, kunhan sovittu viikkotuntimäärä ei ylity eli jotain sekin kesä poiki.
18-vuotias taas ensi kesänä 1,5 kuukaudeksi erääseen elektroniikka-alan firmaan. Ei ollut sekään työ kenellekään kelvannut.
mutta minä en. Yli 20 paikkaan olen hakenut, eipä kuulu mitään ei :( yliopistossa ollaan ja ikää 21, että luulis olevan vähän paremmat mahdollisuudet kuin 14-vuotiaalla...
hommat. Todennäkösesti sä haet paikkoja, joissa palkka on vähintään 3000 e /kk etkä rupea mihinkään liukuhihnatyöhön.Olen hakenut paikkoihin, joihin ei vaadita koulutusta tai kokemusta sen enempää. Mm. kolmen eri kaupan kassalle tai hyllyttäjäksi, puutarha-apulaiseksi, kirjastoapulaiseksi, siivoojaksi, McDonaldsiin, Hesburgeriin, kolmen eri vaatekaupan myyjäksi, toimistotyöntekijäksi, lipunmyyjäksi huvipuistoon, lipunmyyjäksi eläintarhaan... En edes muista kaikkia!
Kokemusta minulla ei hirveästi ole, olen jakanut mainoksia ja lehtiä sekä ollut jonkin aikaa puhelinvaihteen hommissa.
töitä, ne saa, ei ne, jotka isoina vasta yrittää...
mutta eipä vanhempani patistaneet, ja yläasteikäinen viettää tunnetusti kesät mieluummin jossain ihan muualla kuin töissä... Eipä sillä, ei sieltä meidän minimaalisesta kylästä mitään töitä varmaan olisi löytynytkään.
kestävät työt on hankalia aikuisille siksi, että usein siitä ei seuraa mitään muuta kuin tulojen pieneneminen. Pahimmissa tapauksissa saattaa joutua olemaan viikkoja ilman minkäänlaisia tuloja kiitokseksi siitä (työttömyystukien byrokratia yms.) että on mennyt töihin.
kuinkaa mammat valittaa, että oma 18v ei saa kesätyötä, vaikka on hakenut sataan paikkaan...
Lapset pääsevät töihin ja aikuiset jäävät ilman työtä. Halvemmalla toki firmat pääsevät kun käyttävät lapsityövoimaa...
Ne ovat osa-aikaisia, ttt-pohjaisia (tarvittaessa töihin tuleva) tai hyvin lyhyen ajan esim. 1 kk kestäviä. Monet niistä niin huonostipalkattuja vaikka tes-minimi täyttyisi, että kovaa palkkaa saaneet työttömät aikuiset eivät niitä huoli.Oma 14-vuotiaani sai viime kesänä juuri tällaisen työn leirintäalueelta. Siivousta 3 h päivässä kesäkuun puolivälistä heinäkuun loppuun. Ei ollut kelvannut kenellekään.
15-vuotias taas meni erääseen ilmaisjakelulehtiä kustantavaan mediataloon tekemään tietokoneella telkkariohjelmatietoja, yksitoikkoista bulkkityötä 2-3 päivänä viikossa ja olivat hakeneet tekijää useamman kuukauden. Tuntipalkka ei päätä huimannut mutta eipä ollut työkään vaikea. Tammikuusta asti on saanut jatkaa työtä vapaavalintaisilla työajoilla koulun ohessa, kunhan sovittu viikkotuntimäärä ei ylity eli jotain sekin kesä poiki.
18-vuotias taas ensi kesänä 1,5 kuukaudeksi erääseen elektroniikka-alan firmaan. Ei ollut sekään työ kenellekään kelvannut.
kaikki kesät tädin mansikkapellolla Kuopiossa töissä. Ikinä en kouluaikana loisinu koko kesää.
Ja ajatella jo 11 vuotiaana olin yksin tienlaidassa myymässä mansikoita. Mut se ei varmaan ollu kiellettyä sillon -80 luvun alkupuolella. Aamut poimin ja puolilta päivin siirryin tienvarsimyyjäksi.
Meillä oli kotona tosi köyhää. Niin tienasin polkupyörä- ja vaaterahat itse. Mutta olenpa oppinut, että mitään ei ilmaseks saa ja aina olen töitä painanut.
ja todellakin jopa 13-vuotiaat voivat mennä töihin, jos siis pääsevät
Laki nuorista työntekijöistä 19.11.1993/998
Eduskunnan päätöksen mukaisesti säädetään:
1 LUKU
Yleiset säännökset
1 §
Soveltamisala
Tätä lakia sovelletaan työhön, jota alle 18-vuotias henkilö (nuori työntekijä) tekee työ- tai virkasuhteessa.
Tämän lain 3 luvun säännöksiä sovelletaan muuhunkin nuoren työntekijän tekemään työhön, johon sovelletaan työturvallisuuslakia (738/2002). (23.8.2002/746)
Jollei tässä laissa toisin säädetä, nuoren työntekijän tekemään työhön sovelletaan, mitä siitä työstä muutoin säädetään. Laivatyöstä on kuitenkin voimassa, mitä siitä erikseen säädetään.
2 §
Työhön ottaminen
Työhön saadaan ottaa henkilö, joka on täyttänyt 15 vuotta ja joka on suorittanut oppivelvollisuutensa.
Lisäksi saadaan 14 vuotta täyttänyt tai saman kalenterivuoden aikana sanotun iän täyttävä henkilö ottaa sellaiseen kevyeen työhön, joka ei vahingoita hänen terveyttään tai kehitystään eikä aiheuta haittaa hänen koulunkäynnilleen:
1) enintään puoleksi hänelle kulloinkin koulusta annettavasta loma-ajasta; sekä
2) koulutyön aikana tilapäisesti tai muutoin kulloinkin kestoltaan lyhytaikaiseen työsuoritukseen.
mun 14v menee töihin neljäksi viikoksi, heti riaprin jälkeen ja työaika on 9-15, eikä se palkkakaan mikään ihan surkea ole. Itseasiassa tuon ikäiselle se on iso liksa! Ja silti jää vielä ihan hyvin aikaa lomailuunkin, joka on koululaiselle tärkeää.
Oli itse jo alkuvuodesta mennyt kysymään asiasta ja työantaja sitten soitti minulle, että onhan ok, että lapsesi hakee meiltä töitä :).
Saa olla paikassa koko kesän. Aamu- ja iltapäivävuoroa ja palkkaa kertyy varmaan ihan kiva summa. Tyttö on tosin ja viime keväästä tehnyt töitä ihan reippaasti. Tyttö on perusluonteeltaan vähän laiska ja olenkin välillä ollut huolestunut, että miten tytön jatkossa käy. Tosi tyytyväinen olen ollut, kun olen huomannut, että töitä tyttö ainakin jaksaa tehdä :)!
14v tai samana vuonna täyttävä saa tehdä töitä. :-)
[quote author="Vierailija" time="30.03.2012 klo 21:05"]
Meillä on molemmat tuon iän ylittäneet olleet kesätöissä, toinen jo 13-vuotiaana.
Ymmärrätkö, että olet syyllistynyt lapsityövoiman käyttöön?
Ja vaikka ei voiskaan on hienoa, että OVAT työssä ja pointsit niille jotka näitä ahkeria lapsukaisia työhön ottavat. Tuskin ovat mitään "oikeita" työpaikkoja mutta hyvä että voi aloittaa jostain!
Poikkeuksena mallin työt yms. Ja jotenkin en jaksa uskoa, että tämän henkilön lapsi teki mallin töitä kesätöinä. Siinä on sekä vanhemmat että työnantaja rikkoneet lakia todella räikeästi. Toivottavasti joku tekee ls-ilmoituksen.
Kyllä ihan pienetkin lapset voivat tehdä töitä, meillä on nuorin ollut 4-vuotias. En viitsi sanoa paikkaa, mutta ihan luvallisesti (piti allekirjoittaa sellainen paperi, että lapsi saa tehdä töitä) ja siinä luki ne tunnitkin paljon saa olla päivässä. Ei ollut mallin töitä, mutta esiintymistä kylläkin.
ei lain mukaan kyllä saa tehdä koko kesää töitä...
Sori, ei varmaan sais olla...
Mää en vain ymmärrä tällaisia aloituksia. Eikö olisi riittänyt, että olet onnellinen kun 14v löysi töitä.
Meillä on lapset tehneet bisnestä jo 10 vuotiaina ja tienanneet taskurahoja. Pinonneet naapurin puita liitereihin ja ajaneet nurmikoita ja kolanneet pihoja. Ikää kun on tullut lisää, hoitaneet lapsia, käyneet naapurin mummoille kaupoissa. Sen jälkeen on päästy kauppojen hyllyjä järjestämään yms.
Olen ollut onnellinen lapsien puolesta. Mutta ei olisi tullut mieleenkään tehdä tällaista aloitusta, että ei varmaan saisi olla ylpeä. Mitä ap haet takaa tällä aloituksella.
Ei ole itsestäänselvyys, että nykyajan 14v edes haluaa kesätöitä.
Itse tein tuonikäisenä kotona maatilalla töitä. meillä oli porkkanaviljelmä, joka kitkettiin ja harvennettiin käsin kesän aikana. Työhön meni 3-4 viikkoa. Oli se niin mahtavaa ostaa omilla tienesteillä kouluvaatteita elokuussa!
Onneksi Suomessakin on alettu tekemään jotain lapsityövoiman kitkemiseksi.Itse yh-äidin lapsena olin eka kerran ansiotyössä 7-vuotiaana ja ihan laillisesti. Tosin vain marjanpoimintaa mutta kuitenkin.
Alle 15-vuotiaat eivät siis pääsääntöisesti saa tehdä ansiotyötä. Hyvä.
Kotona oman kämpän siivous olisi sopivaa hommaa alaikäisille.
Onneksi Suomessakin on alettu tekemään jotain lapsityövoiman kitkemiseksi.Itse yh-äidin lapsena olin eka kerran ansiotyössä 7-vuotiaana ja ihan laillisesti. Tosin vain marjanpoimintaa mutta kuitenkin.
Alle 15-vuotiaat eivät siis pääsääntöisesti saa tehdä ansiotyötä. Hyvä.
Kotona oman kämpän siivous olisi sopivaa hommaa alaikäisille.
Mutta hyvä asia on se, että jos 14v haluaa tehdä työtä, voi myös tehdä, siis jos saa paikan. On varmasti seuraavina kesinä myös helpompaa saada työtä.
Olen hakenut paikkoihin, joihin ei vaadita koulutusta tai kokemusta sen enempää. Mm. kolmen eri kaupan kassalle tai hyllyttäjäksi, puutarha-apulaiseksi, kirjastoapulaiseksi, siivoojaksi, McDonaldsiin, Hesburgeriin, kolmen eri vaatekaupan myyjäksi, toimistotyöntekijäksi, lipunmyyjäksi huvipuistoon, lipunmyyjäksi eläintarhaan... En edes muista kaikkia!