50e.sillä on ostettava KAIKKI ruoka kuukaudeksi. neuvoja?
olen onneksi keittiöalalla töissä, eli sieltä saan joka pv jämäruokaa kotiin.
mutta muuten siis tuo 50e. minä ja eskarilainen.
mitä ostan?
ajattelin, että josko ihan menisin lidliin... kun sitä niin kehutaan?
Kommentit (31)
Vaihteluna puurojen kanssa saat kivoja ja tosi edullisia mehukeittoja, ostamalla 1l mehutölkkejä esim omena/päärynä / appelsiinimehu (halvimmillan 1 €/ L). Lisäät siihen vielä 0,4 -0,5, l vettä, sokeria ja perunajauhoja sekä muutaman omenan (0,70 € kg), appelsiinin (0,70€ kg) tai banaanin (0,90 € kg) pilkottuna ja hyvä puurokiisseli on valmis. Kasvava laspi kyllä tarvitsee päivittäin myös sekä maitoa että munia, saadakseen hyvän luuston ja kauniit hampaat.
hernekeitto,pannari veteen.kanamunakastike ja perunat,kaalilaatikko puoliksi jauhelihasta ja puoliksi soijarouheesta,samoin jauhekihakastike(soijarouhetta mukaan) perunamuusilla,seuraavana päivänä ylijääneestä muusista perunavelliä ja omatekoista sämpylää voilla,ohrapuuro veteen voisilmällä,tomaattikeitto pavuilla tai linsseillä ,pinaattikeitto ja keitetyt kanamunat,pinaattiletut,makaroonilaatikko soijarouheella,perunat ja sipulikastike.Näillä pärjää jo pitkälle ja vatsa täyttyy.
Kyllä rahaa on kun voi koko 50€/kk käyttää ruokaan
Se on jo noin 1,66e/päivä
Vierailija kirjoitti:
olen onneksi keittiöalalla töissä, eli sieltä saan joka pv jämäruokaa kotiin.
mutta muuten siis tuo 50e. minä ja eskarilainen.
mitä ostan?
ajattelin, että josko ihan menisin lidliin... kun sitä niin kehutaan?Osta sillä 50e budjetoinnin neuvontaa, jos työssäkäyvälle jää noin vähän kuukaudessa ruokaan rahaa.
Sinulle tietämättömälle tiedoksi:
Suomessa on yli puoli miljoonaa työssäkäyvää köyhää. Monet joutuvat jopa palkkansa lisäksi turvautumaan yhteiskunnan tukiin selvitäkseen välttämättömistä elinkustannuksista.
Luepa joskus uutisiakin.
Vierailija kirjoitti:
Missä saa laillisesti jämäruokaa kotiin?
Helsingissä se on järestäen kielletty,edes hyväntekeväisyys syistä ei saa asunnottomille antaa.
Päivitä luulosi.
Ei tuollaista tilannetta ole. Kuukauden aikana ehtii hankkia vähän rahaa kenties joka päivä, joten viidellä kympillä ei tarvitse tulla toimeen.
Soijarouhetta, kuivattuja papuja, öljyä, kananmunia, sipulia, perunoita, riisiä/makaronia, tomaattipyrettä, suolaa, pippuria, jauhoja, kuivahiivaa, juureksia, kaura tms.hiutaleita, voipaketti, maitoa/maitojauhetta, rusinoita/taatelia, purkki halpaa hilloa. Nuo ainkin saisi viiskymppisellä. Tarjouslihaakin ja halvimpiin hedelmiin/sokeriin saattaisi riittää.
Vaatii funtsimista, mutta onnistuu. Parempaa tulevaisuuden rahatilannetta sinulle toivon:)
Itse en käytä mitään liha- tai maitotuotteita, kalsiumia saa hyvin esim. kaaleista. Iso kaalipata soijarouheella, paljon mausteita ja muita kasviksia mahdollisuuden mukaan, hyvä tulee!
Minä ostaisin ison pussin perunoita, makaronia ja spagettia, halpaa jauhelihaa (Lidlissä oli juuri jauhelihaa euron paketti), jauhoja (lettuja ja pitsapohjaa varten), kananmunia, broilerin koipia, hilloa, näkkäriä, voita, tonnikalaa, juustoa, sipulia, puurohiutaleita
Tarjolla olisi siis
Perunoita ja jauhelihakastiketta
Pyttipannua edellisen päivän perunoista (sipulia mukaan ja kastikkeen loppu)
Broilerin koipia ja perunoita,
Broileripyttipannua
Puuroa ja hilloa,
Tonnikalapitsaa,
Jauhelihamakaronimössöä
Ilta- ja aamupala: Näkkäriä ja juustoa, lettuja ja hilloa, puuroa ja voisilmä.
Osta valmiiksi kuukauden ruoat jääkaappiin ja pakastimeen, niin ei tule nälkä. Olemme joskus säästäneet rahaa syömällä pihisti, joten olen expertti. Joskus voi pitkään elää pelkällä itse tehdyllä pyttipannulla, eli perunoilla.
Kotiin saaduista ruuista on iso etu.Lähinnä aamu ja iltapalat jää ostoon.Aamulla kaurapuuroa tai itsetehtyä leipää/pitsaa.Samasta taikinasta voi vääntää kanelipulliaTeen itse ison taikinan ja väännän siitä neljä peltipitsaa kerralla.Päälle sipulia,hieman kinkkua,ananasta(ei välttämätön ) ja juustoa.Tämän päälle ei tarvitse enää voita tai leikkeitä.Leikkeet aika kalliita.Väli ja iltapalana sämpylä tai pitsapala.Mikäli marjoja käytettävissä puolukkapuuroa tai puolukka rahkaaa.Rahka Lidlissä edullista isossa paketissa,hieman ranskankermaa joukkoon ja on hyvä viikonloppu herkku.Hyvin pitäisi pärjätä kuukausi,mutta satanen kuussa ruokaan olisi parempi.Ei tarvitsisi niin tarkkaan miettiä ostoksia.
ihmisen tarvi syödä leipää ollenkaan, siihen on ihan turha tuhlata rahaa jos ei osaa ite kunnollista tehdä.
Puuroa, kasvistikkuja jne. aamupaloiksi, välipaloiksi ym.
Ruuaksi viikonlopuksi esim. keittoa, saa tosi halvalla tehtyä. Tarjouksesta haet punalappusta lihaa, teitä on vaan kaks niin pärjäätte aika pienellä määrällä per pv.