Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kotihoudontuella+miehen palkalla

Vierailija
28.03.2012 |

niin sitä sitten kitutellaan. Poika on vuoden nyt ja alkaa tuntumaan tuo rahanpuute. Mies on nyt vasta ymmärtänyt, että miten vähän sitä oikeastaan saa ja on alkanut puhua mun töihinpaluusta, riidelläänkin asiasta muutamia kertoja viikossa. Tänäänkin toinen lähti ovet paukkuen töihin :(

Alunperin sovittiin, että olen kotona siihen asti, että lapsi on 2v ja sitten palaan töihin. Nyt on kuitenkin jo toinen ääni kellossa ja minä olen hyvin pettynyt :( Olisi mielestäni lapsellekin parasta olla vielä vuosi kotona ja sitten mennä päiväkotiin. Muita samojen asioiden kanssa painivia?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä pelottaa tuleva taloudellinen tilanne siinä määrin, että päätimme siirtää lasten hankkimisen siihen asti kunnes meillä on säästössä ainakin 20.000 euroa. Sillä toivottavasti pärjää kahden vuoden ajan jolloin minä olisin ensin vuoden ja sitten mies toisen vuoden lapsen kanssa kotona.

Ihan OT.

Mulla herää kysymys, että mihin ihmeeseen tarvitsee noin paljon rahaa? Siis joo, ymmärrän ettei halua "kituuttaa", mutta ihan oikeasti mihin Teillä se raha menee?

Kai sitä itse on tottunut elämään pienellä (äiti oli yh ja meitä oli 6 lasta), että tuntuu uskomattomilta summat, joilla jotkut ei voi/osaa elää. Itselle ne olisi ihan luksusta :)

Meidän perheelle rahaa kuukaudeksi on noin 2500e, 5 henkinen perhe. En koe, että olemme köyhiä tai että kituutamme, mutta kai se on tottumuskysymys.

Vierailija
2/32 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meitä pelottaa tuleva taloudellinen tilanne siinä määrin, että päätimme siirtää lasten hankkimisen siihen asti kunnes meillä on säästössä ainakin 20.000 euroa. Sillä toivottavasti pärjää kahden vuoden ajan jolloin minä olisin ensin vuoden ja sitten mies toisen vuoden lapsen kanssa kotona.

Ihan OT.

Mulla herää kysymys, että mihin ihmeeseen tarvitsee noin paljon rahaa? Siis joo, ymmärrän ettei halua "kituuttaa", mutta ihan oikeasti mihin Teillä se raha menee?

Kai sitä itse on tottunut elämään pienellä (äiti oli yh ja meitä oli 6 lasta), että tuntuu uskomattomilta summat, joilla jotkut ei voi/osaa elää. Itselle ne olisi ihan luksusta :)

Meidän perheelle rahaa kuukaudeksi on noin 2500e, 5 henkinen perhe. En koe, että olemme köyhiä tai että kituutamme, mutta kai se on tottumuskysymys.

En ymmärrä mihin sitä rahaa ihmisillä menee niin älyttömästi, ettei voisi lapsen kanssa olla paria vuotta kotona. Eihän se lapsi edes kuluta niin pienenä juuri mitään.

Ehkä itse ei saa joka kuukausi uusia vaatteita ym. mutta tarviiko niitä edes?

Vai oletteko te mitoittaneet lainat niin tiukille, että pienikin tulojen tippuminen vaikeuttaa maksamista?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän saisi mukavasti lisätienestejä? Miksei miehesi laskenut etukäteen, kuinka paljon rahaa on käytettävissä kun olet kotihoidontuella, kannattaisi vähän ennakoida.

Mielestäni lapsi olisi hyvä hoitaa kotona ainakin 2-vuotiaaksi. Meidän esikoisemme meni aikoinaan 2-vuotiaana pph:lle ja 3-vuotiaana päiväkotiin. Kuopusta hoidan vielä kotona (on päiväkodin aloittaessaan 2 v 10 kk).

Koskaan et kadu, jos hoidat lastasi pidempään kotona kuin yhden vuoden. Se on lapselle ehdottomasti parempi kuin hälyinen pk-ryhmä, näin sanovat asiantuntijatkin. Ajattele sitä sijoituksena lapsesi tulevaisuuteen. MAtkustella yms ehtii myöhemminkin kun olette molemmat töissä ja rahaa on enemmän.

Vierailija
4/32 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitähän saisi mukavasti lisätienestejä? Miksei miehesi laskenut etukäteen, kuinka paljon rahaa on käytettävissä kun olet kotihoidontuella, kannattaisi vähän ennakoida.

Mielestäni lapsi olisi hyvä hoitaa kotona ainakin 2-vuotiaaksi. Meidän esikoisemme meni aikoinaan 2-vuotiaana pph:lle ja 3-vuotiaana päiväkotiin. Kuopusta hoidan vielä kotona (on päiväkodin aloittaessaan 2 v 10 kk).

Koskaan et kadu, jos hoidat lastasi pidempään kotona kuin yhden vuoden. Se on lapselle ehdottomasti parempi kuin hälyinen pk-ryhmä, näin sanovat asiantuntijatkin. Ajattele sitä sijoituksena lapsesi tulevaisuuteen. MAtkustella yms ehtii myöhemminkin kun olette molemmat töissä ja rahaa on enemmän.

päivähoidosta kanssasi. Tavoittena olisi vähintään se 2v olla kotona. Pitänee keskustella lisää ja tosiaan keikkatöitä voin tehdä viikonloppuisin, tekee varmaan hyvää miehelle ja lapselle olla kahdestaankin :D

Lyhennysvapaata olen ehdottanut miehelleni, mutta hän kielsi sen ehdottomasti. Haluaa kuulemma maksaa lainaa pois mahdollisimman paljon ja nopeaan pois, tosin vielä kiinteällä kuukausierällä ja minimillä kotihoidontuen takia. Lyhennysvapaa siis on pois suöjettu :(

-ap

Vierailija
5/32 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumiskustannukset (vakuutuksilla yms. kuluilla) ovat 1800eur/kk. Kotihoidon tuki ja lapsilisä olisi n.500eur/kk, jolloin säästöistä on otettava se 1300 eur jokaiselta tukikuukaudelta pelkästään asumiskustanniksiin kun minä olen töissä. Oma nettopalkka on 2200 eur/kk josta kustannettaisiin mm. ruoat, vaatteet ja 2 autoa. Lyhennysvapaita kuukausia emme aio anoa pankista kun korot ovat näinkin matalalla.

Vierailija
6/32 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt suoranaisesti tämä kommenti koske tätä. Meillä kun tutustuimme mieheni kanssa ja lyöttäydyimme yhteen yli kymmenen vuotta sitten on siitä asti talous ja lainat mitoitettu miehen tulojen mukaan. Minun työ mahdollisuudet ovat olleet vähäiset niin jos niistä jotakin on tullut niin ne ovat ollet extraa. Niinpä kolme vuotta kotona lapsen kanssa toi vai meidän talouteen lisä rahaa eikä missään nimessä vetänyt taloutta tiukalle.

Vierailija
7/32 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koskaan et kadu, jos hoidatöma lastasi pidempään kotona kuin yhden vuoden. Se on lapselle ehdottomasti parempi kuin hälyinen pk-ryhmä, näin sanovat asiantuntijatkin. Ajattele sitä sijoituksena lapsesi tulevaisuuteen. MAtkustella yms ehtii myöhemminkin kun olette molemmat töissä ja rahaa on enemmän.

No itse asiassa moni kyllä katuukin, kun ei pääse työmarkkinoille ollenkaan.

Mutta ap:n tilanteessa. Tuohan on aivan loistava mahdollisuus. Jos teet vaikka viikonloput töitä ja 1-2 iltaa viikolla, niin pärjäätte varmastikin kohtuullisesti.

Näissä ketjuissa on aina se oletus, että perheessä vain yksi lapsi niinkuin ap:lla on. Jos sitten joku tarvitsee rahaa, niin suurin piirtein pitäisi myydä ne vanhemmat pois, jotta saa pidettyä sen yhden kolme vuotta kotona.

Vierailija
8/32 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitä sitten kitutellaan. Poika on vuoden nyt ja alkaa tuntumaan tuo rahanpuute. Mies on nyt vasta ymmärtänyt, että miten vähän sitä oikeastaan saa ja on alkanut puhua mun töihinpaluusta, riidelläänkin asiasta muutamia kertoja viikossa. Tänäänkin toinen lähti ovet paukkuen töihin :(

Alunperin sovittiin, että olen kotona siihen asti, että lapsi on 2v ja sitten palaan töihin. Nyt on kuitenkin jo toinen ääni kellossa ja minä olen hyvin pettynyt :( Olisi mielestäni lapsellekin parasta olla vielä vuosi kotona ja sitten mennä päiväkotiin. Muita samojen asioiden kanssa painivia?

Vierailija
9/32 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mun opintotuki 290e. siinä meidän tulot. Sen lisäksi siihen päälle lasten päivähoitomaksut. Voit kuvitella, miten tiukkaa meillä... lohduttiko yhtään?

Vierailija
10/32 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi luksusta kunhan mies saisi töitä =D

Tällä hetkellä miehen tyttömyysraha + mun vanhempainraha nettona n. 1500e.

(+ lapsilisä + asumistuki 100e)

Vuokra 600e.

Jos mies saisi oman alan töitä, ja minä saisin jäädä kotiin äippäloman jälkeen tulomme tuplaantuisi =)

Mutta sitä odotellessa minä menen töihin ja mies saa jäädä kotiin lapsen kanssa...

Vierailija
11/32 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

työttömyys =D

Vierailija
12/32 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mun opintotuki 290e. siinä meidän tulot. Sen lisäksi siihen päälle lasten päivähoitomaksut. Voit kuvitella, miten tiukkaa meillä... lohduttiko yhtään?

Huhhuh, ei taida olla kokoaikatyötä, vai?

Vierailija
13/32 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan töihin. Onko teillä tarkoitus hankkia lisää lapsia? Jos on, mene nyt töihin ja jää seuraavan kanssa kotiin siihen asti kun on varaa. Kaikki maksaa, ei ole itsestään selvää voida olla kotona. Ymmärrän miestäsi.

Vierailija
14/32 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ei lohduttanut. En saa kiksejä muitten ahdingosta. Sitäpaitsi aika samoilla tuloilla mennään. Mulla on muuten sitten sama kohtalo kun sulla, opinnot on tauolla, mutta niitä mieluiten jatkaisin. Ja töitä pitää sitten tehdä ilmeisesti viikonloput.

-ap.

Vierailija
15/32 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mietin, että olisi lasten kannalta hyvä jos voisi olla mahd. pitkään kotona.

meillä on se ongelma, että minä (äiti) tienaan enemmän kuin mieheni, eli minun kaiten kannattaisi palata töihin... vaikka juurikin mietin sitä, että miten voisin olla mahd pitkään kotona ja hoitaa myös vauvan ihmetykset sinne vuosikkaaksi...

nyt näyttää siltä että 8kk vauvan vien vuoropäiväkotiin...

mies ei suostu puhumaan ollenkaan raha-asioista. ei suunnittelemaan eikä mitään. suuttuu ja lähtee tai alkaa itkemään tai uhoamaan, että taasko rahasta pitää puhua.

mutta en tiedä paljonko hänellä on velkoja tai hän ei pysty suunnittelemaan mitään tulevaisuutta. tuntuu kurjalta. minä olen maksanut vuokran ja ruuat. hän maksaa velkojaan ja sähkön. haluaisin jo ostaa oman kodin, kun kuitenkin molemmilla vakituiset työsuhteet.

miten saisin tilanteen, että raha-asioista voisi puhua... koska yhteisiä perheen asioitahan ne ovat.. ??? vai olenko ymmärtänyt jotenkin väärin?

tsemppiä!

Vierailija
16/32 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehelle selvisi vasta nyt kotihoidontuen määrä? Kai hän sen ennakkoon tiesi. thän ole ehtinyt olla kotihoidontuella vielä kuin muutaman kuukauden. Nytkö jo rahat loppu?

Oletko ilmoittanut työnantajallesi, milloin palaat? Selitä miehelle, ettei töihin noin vain palata. Tai jos uusi paikka pitää haka, siihen voi mennä aikaa.

Mielestäni molemmat ovat oikeassa, asiasta on vain keskusteltu etukäteen liian leväperäisesti.

Onko kyse todella rahan vähyydestä vai kalvaako miestä elättäjän rooli? Jäisikö mies kotiin lapsen kanssa, jos sinä ansaitsisit?

Vierailija
17/32 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teki se meilläkin tiukkaa kun oli asuntolainan lisäksi vielä molemmilla opintolainaa. Mutta päivä kerrallaan ja loppukuusta oli aina rahat loppu mutta jotenkin sitä aina selvisi.

Mutta itselle ei ostettu mitään jos ei ollut pakko eli ei uusia vaatteita, silmälaseja tai matkoja.

Synttäri ja joululahjaksi saimme lahjakortteja esim. kampaajalle ja kasvohoitoon...luxusta ;) Kaikesta huolimatta mieskin oli sitä mieltä, että parempi on pikkulasten olla kotona vaikka rahasta on pulaa. Siinä on ne kovat arvot vastaan pehmeät arvot ja meillä raha ja materia eivät voittaneet. Ja tulihan siinä "voittajafiilis" kun selvittiin loppujen lopuksi ihan hyvin!

Vierailija
18/32 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun tehdään lapsia minä saan jäädä kotiin, ei tarvitse enää mennä töihin.

Toisin kävi, miehen alalla ei vaan ole töitä, lähihoitajalle taas on, joten vaikka poika tänään täyttää vasta 8kk kävin jo eilen työhaastattelussa, ja aloitan viikon päästä.

Onneksi poikaa ei tarvitse hoitoon viedä, kun voi jäädä isän kanssa kotiin, mutta kyllä minä myönnän että vituttaa.

Poika ei ole ikinä huolinut tuttipulloa eikä tuttia, on kamala tissiaddikti, mutta pakko se on nyt vieroittaa vaikka suunnitelmissa oli (silloin kun luulin että voisin kotiin jäädä....) imettää kunnes saa normaalia maitoa antaa, ettei tarvitse korvikkeita antaa.

(Vaikka imetys sujuu hyvin, pumppaaminen ei onnistu)

Vettä ollaan mukista harjoiteltu, kyllä hän osaa jo vähän juoda. Nokamukiakaan ei huoli.

Millä alalla olet?

Tienaisitko miten paljon/kannattaisiko jos tekisit osa-aikatyötä?

Pojalle lyhyempiä/vähemmän hoitopäiviä, vaikka sinne on pakko viedä?

Paljonko joutuisitte maksamaan hoitopaikasta, onko siinä kohtaa tulot sellaiset että menee korkein maksu?

Selitä miehellesi että jos tienaat vähän, voi tulla tavallaan kalliimaaksi mennä töihin....

Vierailija
19/32 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kompromissi se, että tekisit niitä viikonlopputöitä, kun mies on kotona lapsen kanssa. Ja olisit vapaalla vain niistä opinnoistasi. Kotihoidontukeahan saa, vaikka olisi töissäkin jos lapsi ei ole päivähoidossa kunnallisella.

Vierailija
20/32 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi olla myös se, että olisit kotona, kunnes lapsi on 1,5-vuotias. Tuossa iässä jokainen kuukausi ratkaisee. Hoitoonviemiskypsyys on kyllä yksilöllistä.