Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saako raskaana ollessa laihtua?

Vierailija
28.03.2012 |

Tein elämäntaparemonttia tuossa kolmisen kuukautta sitten. Muutin ruokavaliota vähemmän sokereita ja nopeita hiilareita sisältäväksi ja opettelin lopettamaan syömisen heti, kun olen kylläinen. Lisäksi olin neljän päivän lentoemäntädieetillä, jolla tippui kilo rasvaa (lisäksi lähti nesteitä, mutta tulivat takaisin jälkikäteen).

Suunnitelma oli toistaa lentoemäntädieetti aina välillä ja muuten syödä niin, että en liho takaisin. Nyt kuitenkin selvisi, että olen ollut 9 viikkoa raskaana. Lapsi on ensimmäiseni, joten olen hieman pihalla siitä mitä saa tehdä ja mitä ei.

Onko siis tuollainen lyhyt, hyvin vähäkalorinen dieetti raskauden aikana täysin poissuljettu asia, jos muuten syö hyvin terveellisesti? Eikö kuitenkin myös äidin ylipaino ole vauvalle epäterveellistä? Suositellaanko laihduttamista raskauden aikana missään tilanteessa? Entä onko raskaana ollessa "pakko" lihoa (kun aina puhutaan raskauskiloista)?

Kommentit (15)

Vierailija
1/15 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saa laihdutaa. Eikä tarvitse lihota.

Vierailija
2/15 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

laihduttamista itsessään ei suositella mut reilusti ylipainoisille ei oo haittaa vaikka ne kilot tippuiskin.

Nythän sä voit opetella syömään kaikkea terveellistä ja sopivan määrän hiilareitakin mut erikseen ei kannata ruveta mitään dieettiä pitämään.

Ja oma kokemus (2 raskautta): ekasta lähtöpaino itellä oli 74kg ja lopuksi päätyi lukemiin 78,2 eli ei paha. No toista odottaessa lähtöpaino oli 80kg ja päivä ennen synnytystä painoin 78,8 kg :D Eli ei sen painon kanssa nyt ylipainosella oo niin väliä vaikka tippuikin, näin sanoi mulle neukussa täti mut kielsi vielä erikseen dieetit. Synntyksen jälkeen paino putos vielä imetyksen avulla 72 kiloon eli luonnon omat keinot käytetty ilman dieettejä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/15 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden tuomia kiloja ei saa raskaana ollessa laihduttaa.

Vierailija
4/15 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä tavoin ettei anna painon nousta juurikaan. Lapsi ottaa osansa. Ongelma on se että jos noudattaa yksipuolista dieettiä, vaarana on äidin omien ravinteiden riittämättömyys. Esim. luukato saattaa olla seurauksena jos syö liian vähän. Tuo lentoemäntädieetti ei kuulosta kovin järkevältä, sen sijaan nopeiden hiilarien ja ylensyömisen karsiminen kuulostaa.

Olen varovainen suosittelemaan kenellekään laihduttamista raskauden aikana koska itse sairastuin syömishäiriöön jolloin vauvan hyvinvointi jäi toiseksi sen rinnalla että itse sain pysäytettyä painonnousun. Jouduin tutkimuksiin kohdun kasvun pysähtymisen takia, valehtelin että syön riittävästi vaikka elin salaatilla ja pienellä määrällä paahtopaistia. Lapsi oli kuitenkin normaalipainoinen syntyessään, mutta maitoa tuli huonosti kun minulla ei ollut juuri yhtään rasvaa enää kehossani. Synnytyksen jälkeen meinasin pyörtyä vaikka en menettänytkään kovin paljon verta.

Pitäisi tietää sun BMI ennenkuin voi sanoa mitään tohon laihdutukseen. Ylipainoisilla on riski raskausdiabetekseen mikä vaikuttaa myös vauvaan.

Vierailija
5/15 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No toista odottaessa lähtöpaino oli 80kg ja päivä ennen synnytystä painoin 78,8 kg :D

Eli vauvan ja istukan jne. paino on tuossa mukana? Ts. olit laihtunut muutaman kilon raskauden aikana!

Mietin vaan, että jos syön raskauden aikana niukemmin kuin ennen (= niin että laihdun hitaasti), niin lähteekö vauvaltakin ravintoa samassa suhteessa? Vai varmistaako keho, että vauva saa tarvitsemansa, ja minä sitten sen mitä jää? Ilmeisesti jotenkin näin, jos kerran äiti voi ongelmitta laihtua raskaudenkin aikana.

Eli ei sen painon kanssa nyt ylipainosella oo niin väliä vaikka tippuikin, näin sanoi mulle neukussa täti mut kielsi vielä erikseen dieetit. Synntyksen jälkeen paino putos vielä imetyksen avulla 72 kiloon eli luonnon omat keinot käytetty ilman dieettejä :)

Okei, no tähtäänpä minäkin tähän. :D Kauanko imetit?

Vierailija
6/15 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

erittäin runsaan pahionvoinnin ja oksentelun seurauksena. Normaali lapsi tuli maailmaan. Kyllä se lapsi yleensä ravintonsa imee äidistä, äiti se siinä sitten kärsii mahdollisista puutteista.

Onnea raskaudesta, ja ehtii niitä kiloja sulatella sen raskauden jälkeenkin. :)

Vierailija
7/15 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskausdiabetesdieetin ansiosta eli toisin sanoen laihduin siis sen vauvan painon verran.

Muuten ihan ok juttu, mutta kyllä oli kuihtunut olo, varsinkin kun painoa lähti imetyksellä melkein saman verran lisää.

Neuvolassa ei oltu huolestuneita, kun kuitenkin söin kunnolla ja noedatin dieettiä.

Vierailija
8/15 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sä noudatat sun uutta ihan järkevältä kuulostavaa ruokavaliota, niin anna mennä vaan, jatka samaan malliin. Ei raskaana ollessa tarvii syödä pullaa ja karkkia =)

Jos sulla on ylipainoa, niin ei tarvii huolehtia, vaikka painosi laskisikin. Sitä lentoemäntädiettiä en kyllä tekisi.

Vierailija
9/15 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä tavoin ettei anna painon nousta juurikaan. Lapsi ottaa osansa. Ongelma on se että jos noudattaa yksipuolista dieettiä, vaarana on äidin omien ravinteiden riittämättömyys. Esim. luukato saattaa olla seurauksena jos syö liian vähän. Tuo lentoemäntädieetti ei kuulosta kovin järkevältä, sen sijaan nopeiden hiilarien ja ylensyömisen karsiminen kuulostaa.

Olen varovainen suosittelemaan kenellekään laihduttamista raskauden aikana koska itse sairastuin syömishäiriöön jolloin vauvan hyvinvointi jäi toiseksi sen rinnalla että itse sain pysäytettyä painonnousun. Jouduin tutkimuksiin kohdun kasvun pysähtymisen takia, valehtelin että syön riittävästi vaikka elin salaatilla ja pienellä määrällä paahtopaistia. Lapsi oli kuitenkin normaalipainoinen syntyessään, mutta maitoa tuli huonosti kun minulla ei ollut juuri yhtään rasvaa enää kehossani. Synnytyksen jälkeen meinasin pyörtyä vaikka en menettänytkään kovin paljon verta.

Pitäisi tietää sun BMI ennenkuin voi sanoa mitään tohon laihdutukseen. Ylipainoisilla on riski raskausdiabetekseen mikä vaikuttaa myös vauvaan.

Ehkä ei kannata dieetille sitten ryhtyä, mutta ajattelin jatkaa tätä terveellistä syömistä ja annoskokojen säätämistä nälkätilanteen mukaan (ennen söin aina koko lautasellisen, vaikka nälkä lähtisi vähemmästäkin).

Kiitos tuosta syömishäiriötarinastasi. Haluan ehdottomasti välttää moisen omalla kohdallani.

ap

Vierailija
10/15 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tossa siis ihan ne lukemat mitkä merkittiin neuvolakorttiinkin :D Mulla kävi molemmissa odotuksissa niin että ekat 32 viikkoa meni ilman painonnousua, aina oli paino miinuksella ja sen jälkeen alkoi paino nousta. Toista odottaessani laihduin aluksi 7kg!

Vauvat on olleet syntyessään esikoinen (syntyi rv 39+5) 3360g ja 49,5 cm ja toinen (syntyi rv 40+2) 3860g ja 52 cm. Eli olivat ottaneet omansa ja aivan terveitä tapauksia ovat :)

Ekaa imetin 10kk ja toisen imetys vielä jatkuu, täyttää pian 11kk :)

Vierailija
11/15 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka BMI on melkein normaalin rajoissa, niin painan kuitenkin 10 kiloa itse kokemaani "normaalipainoa" enemmän.

ap

Vierailija
12/15 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se imetys taida viedä kiloja enää tietyn ajan jälkeen mut alkuaikana ainakin. Kun imetys vähenee niin vähenee se kalorien kulutuskin joten ei oo toimiva laihdutuskeino kovin pitkään. Tai no ylipäätään imetys ei ole laihdutuskeino :D

Itellä tavoitteena (sitten kun imetys loppuu) n. viiden kilon pudotus, paino nyt 75kg eli vähän on noussut, alimmillaan toisen synnytyksen jälkeen paino kävi 69 kilossa...

t: 3

Vierailija
13/15 |
28.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö siis kunnolla, mutta oikein terveellisesti, ja huolehdi varsinkin että saat kalsiumia ja D-vitamiinia. Varo karsimasta rasvaa liikaa pois. Liiku joka päivä, ja kun vauva on syntynyt, saat kevyesti mahdolliset liikakilot pois kun teet pitkiä vaunulenkkejä (hommaat vaikka juoksurattaat) ja rajoitat pullat ja karkit vaikka lauantaille. Painon ei pitäisi olla päällimmäisenä asiana mielessä kun saa vauvan varsinkin kun olet kuitenkin normaalipainoinen. Älä tuijota liikaa vaakaan vaan peiliin. Raskaus muuttaa kehoa eikä raskaanaolevan ole tarkoitus olla laiha. Naisen keho toimii hormonaalisesti paremmin kun siinä on sopivasti rasvaa.

Vierailija
14/15 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 1. kolmanneksen lopulla rv 11 alkamassa ja olen laihtunut kuutisen kiloa. En ole laihduttanut, paino vaan jostain syystä on laskenut noin paljon. :,O

Tätä kirjoittaessa istun Hesellä popsimassa kerrosatriaa. Hirveä nälkä on siis koko ajan, mutta on myös paha olo. Maha on kuin skitsofrenian saanut! Kun pahoinvoinnit alkoi niin luovuin salaatti-protsku-hedelmät-ruokavaliosta ja popsin mitä nyt kuvotukselta pystyn. Välillä ei voi syödä mitään, tiettyjä juttuja ei vaan voi syödä, välillä taas on hirmu nälkä ja sitä popsii mikä hyvältä sattuu tuntumaan. :,O

Vitamiinit ja kalapillerit syön päivittäin. Samoin hedelmiä, jätskiä, jugurttia, leipää päällisineen.. heseä ja pitsaa kerran-pari viikossa. Paino sen kun laskee. Ehkä pahoinvointi/kuvotus/aineenvaihdunta turbovaihteella/työstressi tekee tämän painonlaskun.

Mulla on sentään kyllä mistä ottaakin, olen lievästi normaalipainon yläpuolella. Tuskin tästä on haittaa, vaikka paino on pudonnutkin, ehkä se kääntyy nousuun seuraavaksi. xD

Vierailija
15/15 |
11.07.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin tuo tähän mennessä tapahtunut vielä haittaa mitään. Jos painokehitys olisi - 15 alkuraskaudesta, se olisi jo vaarallista. Tulet aika todennäköisesti vielä huomaamaan, että hormonit ohjaavat sinua syömään vähän enemmän, ainakin suurimmalla osalla tulee ruokahoukutuksia ja on joku lempiherkku raskausaikana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi kolme