Onko 13-vuotiaasi tai vanhempi facebookissa ja ircissä?
Lapsi saa nyt ikänsä puolesta liittyä facebookiin. Kysyi, että saako liittyä myös irciin, ja laitoin vähän vastaan, että eiköhän tuo fb riitä. En oikein tunne koko irc-galleriaa, yksityisyysastetuksia tms, joten fb tuntuu "turvallisemmalta".
Millaisia "ehtoja" tai ohjeita olette lapsenne kanssa sopineet fb:n käytön suhteen? Täytyy käydä lapsen kanssa läpi nettietikettiä ja muutenkin yhteisöpalvelun käyttöä, millaista siellä kannattaa ja voi julkaista, ja muutenkin yksityisyysasetukset katsoa tarkkaan läpi. Yhdeksi ehdoksi sanoin jo, että vanhemmat pitää myös olla kavereina, jotta voi seurata myös fb-päivityksiä.
Kommentit (16)
sinänsä en voi estääkään, jos jossain muulla koneella sinne liittyy, mutta olen yrittänyt kuitenkin takoa järkeä päähän.
mutta nyt kun esikoiseni täytty 13 ilmoitti hän, ettei halua liittyä faceen. Kertoi kuulleensa niin paljon siellä tapahtuvasta nälvimisestä ja ilkeilystä ettei halua sitä omalle kohdalleen. On mulla fiksu teini!
Mutta missään nimessä ei vanhempia kaveriksi - se olisi niin noloa. Mutta se, että vanhemmat saavat lukea lapsen sivut halutessaan, on hyvä ehto.
45-vuotiaana ikiteininä en myöskään itse haluaisi lastani kaveriksi ;)
Mutta missään nimessä ei vanhempia kaveriksi - se olisi niin noloa. Mutta se, että vanhemmat saavat lukea lapsen sivut halutessaan, on hyvä ehto.
45-vuotiaana ikiteininä en myöskään itse haluaisi lastani kaveriksi ;)
Me ollaan sitten tosinoloja mutta ihan suosiolla. Mä en sellaisia juttuja kirjoittele, etteikö ne kestäis lasteni näkemistä ja sama toimii toisinkin päin. Salaisuudet ja muut kaverienkeskeiset jutut voi jutella yksityisviestein.
Tuo vaihtoehto, että halutessaan voi lukea lapsen sivut, on aika sudenkuoppa. Voi olla vaikka mitä hölmöä tai vaarallista lapsella siellä käynnissä, jota sinä et sitten näe. Avoimuus suojaa lastakin.
Meillä on neljä lasta jo siinä iässä, että käyttävät facebookia, meseä ja muita palveluja.
IRC ei ole sama asia kuin IRC-Galleria. Vähän kuin Puutarha Vs. Puutarha-Galleria; "Oletko Puutarhassa?", kun pitäisi kysyä "Oletko Puutarha-Galleriassa". ÄRR.
"IRC (lyhenne sanoista Internet Relay Chat, puhekielessä irkki) on eräs Internetin pikaviestintäpalvelu (instant messenger), joka mahdollistaa reaaliaikaisen keskustelun Internet-käyttäjien välillä. IRC:n keskustelut käydään kirjoittamalla tekstiä ja lukemalla näytöltä muiden kirjoittamia viestejä. IRC:iin pääsee tarkoitusta varten tehdyllä asiakasohjelmalla tai joidenkin WWW-sivujen kautta."
Lähde: http://fi.wikipedia.org/wiki/IRC
IRC-Galleria on palvelu, johon on koottu "irkkaajien" kuvia. Kuten esimerkkini Puutarha-Galleriaan koottaisiin joko puutarhanhoitajien tai niiden kasvien kuvia.
IRC ei ole sama asia kuin IRC-Galleria. Vähän kuin Puutarha Vs. Puutarha-Galleria; "Oletko Puutarhassa?", kun pitäisi kysyä "Oletko Puutarha-Galleriassa". ÄRR.
"IRC (lyhenne sanoista Internet Relay Chat, puhekielessä irkki) on eräs Internetin pikaviestintäpalvelu (instant messenger), joka mahdollistaa reaaliaikaisen keskustelun Internet-käyttäjien välillä. IRC:n keskustelut käydään kirjoittamalla tekstiä ja lukemalla näytöltä muiden kirjoittamia viestejä. IRC:iin pääsee tarkoitusta varten tehdyllä asiakasohjelmalla tai joidenkin WWW-sivujen kautta."
Lähde: <a href="http://fi.wikipedia.org/wiki/IRC" alt="http://fi.wikipedia.org/wiki/IRC">http://fi.wikipedia.org/wiki/IRC</a>
IRC-Galleria on palvelu, johon on koottu "irkkaajien" kuvia. Kuten esimerkkini Puutarha-Galleriaan koottaisiin joko puutarhanhoitajien tai niiden kasvien kuvia.
No oli miten oli, lapsi kysyi: "Saanko liittyä myös irkkiin?" Tarkoittaen kuitenkin irc-galleriaa. Mun mielestä ei ole ollenkaan noloa olla lapseni fb-kaveri. Ehkä siinä näyttää myös esimerkkiä omasta käytöksestään ja nettikäyttäytymisestä. Mulla on myös paljon kavereita, joiden lapset on myös heidän kavereinaan. Yksi ohje, että välttyisi nettikiusaamiselta tai muulta ikävältä, että kutsuisi kavereikseen vain "oikeasti" kavereita, ei siis jokaisen rinnakkaisluokan oppilasta, tai ohimennen tuttua, vaan oikeasti ne ihmiset, joiden kanssa haluaa olla yhteydessä. Näin itsekin toimin.
t:ap
Mutta missään nimessä ei vanhempia kaveriksi - se olisi niin noloa. Mutta se, että vanhemmat saavat lukea lapsen sivut halutessaan, on hyvä ehto. 45-vuotiaana ikiteininä en myöskään itse haluaisi lastani kaveriksi ;)
Me ollaan sitten tosinoloja mutta ihan suosiolla. Mä en sellaisia juttuja kirjoittele, etteikö ne kestäis lasteni näkemistä ja sama toimii toisinkin päin. Salaisuudet ja muut kaverienkeskeiset jutut voi jutella yksityisviestein. Tuo vaihtoehto, että halutessaan voi lukea lapsen sivut, on aika sudenkuoppa. Voi olla vaikka mitä hölmöä tai vaarallista lapsella siellä käynnissä, jota sinä et sitten näe. Avoimuus suojaa lastakin. Meillä on neljä lasta jo siinä iässä, että käyttävät facebookia, meseä ja muita palveluja.
Joo, ihan irl-elämässäkin voi olla...
Mutta meillä näin, että voin käydä kurkkimassa, jos haluan. Jos luottamus menee, katsotaan sitten uudelleen.
terkuin eka vastaaja
Mutta missään nimessä ei vanhempia kaveriksi - se olisi niin noloa. Mutta se, että vanhemmat saavat lukea lapsen sivut halutessaan, on hyvä ehto. 45-vuotiaana ikiteininä en myöskään itse haluaisi lastani kaveriksi ;)
Me ollaan sitten tosinoloja mutta ihan suosiolla. Mä en sellaisia juttuja kirjoittele, etteikö ne kestäis lasteni näkemistä ja sama toimii toisinkin päin. Salaisuudet ja muut kaverienkeskeiset jutut voi jutella yksityisviestein. Tuo vaihtoehto, että halutessaan voi lukea lapsen sivut, on aika sudenkuoppa. Voi olla vaikka mitä hölmöä tai vaarallista lapsella siellä käynnissä, jota sinä et sitten näe. Avoimuus suojaa lastakin. Meillä on neljä lasta jo siinä iässä, että käyttävät facebookia, meseä ja muita palveluja.
Joo, ihan irl-elämässäkin voi olla...
Mutta meillä näin, että voin käydä kurkkimassa, jos haluan. Jos luottamus menee, katsotaan sitten uudelleen.terkuin eka vastaaja
ole selvillä netin vaaroista? Kuinkahan monta lasta on lähestytty vaikka millä ikävillä viesteillä netin kautta? Kiusaamista, jopa pedofiilejä...
Ei kyse ole siitä, etteikö omaan lapseensa luottaisi vaan siitä voitko luottaa muihin netinkäyttäjiin. Lapset ei aina uskalla kertoa kaikesta, jos voit seurata lapsen profiilia reaaliajassa, voit ehkä puuttua ajoissa.
No oli miten oli, lapsi kysyi: "Saanko liittyä myös irkkiin?" Tarkoittaen kuitenkin irc-galleriaa.
Olen reilu kolmekymppinen ja muistan irc-gallerian jopa omasta nuoruudestani paikkana, jossa käytiin naureskelemassa kaiken maailman tyrkkykuville. Tiedäthän, huulet törrölle ja rinta eteen, sit sensuellia ilmettä ja kamera räpsymään. Eikä tuo ole mihinkään näinä aikoina muuttunut. Miehen 15v tyttö siellä on, ja vaikka hänellä ei näitä kuvia olekaan ( no, niillä rajoilla kyllä), niin kavereillaan sitten senkin edestä.
Siellä on mahdollista pitää myös blogia ja miehen tyttökin sellaista pitää. Kovasti pohditaan mitä seuraavalla kerralla juodaan, kiroillaan ja naureskellaan muille.Meille sitten sanotaan, etten koskaan ole edes maistanut ym. skeidaa. En tiedä onko tytön äiti tietoinen tästä, mutta mieheni ainakin osaa loistavasti sulkea silmänsä vaikka olenkin hänelle kertonut sivuista.
Kannattaa siis tosiaan ainakin tuota ircciä miettiä.
Ja kuten sanottu, saan käydä katsomassa koska vaan.
se eka
voi koskaan osua omien lasten kohdalle?
Ei se vanhemmista hysteerisiä tee, jos lastensa netinkäyttöä seuraa.
Mulla on sinne salasanat ym ja olen laittanut yksityisyysasetukset niin korkealle kuin voi. Lapseni tietää, että käyn siellä säännöllisesti. Kavereita hänellä on lähinnä omanikäisiä ja sitten sukulaiset. Eipä tuo siellä kauheasti jaksa edes notkua.
Ja kuten sanottu, saan käydä katsomassa koska vaan. se eka
voi koskaan osua omien lasten kohdalle? Ei se vanhemmista hysteerisiä tee, jos lastensa netinkäyttöä seuraa.
Minähän seuraan... Meillä on siis edelleen ehtona, että voin pyydettäessä nähdä...
No oli miten oli, lapsi kysyi: "Saanko liittyä myös irkkiin?" Tarkoittaen kuitenkin irc-galleriaa.
Olen reilu kolmekymppinen ja muistan irc-gallerian jopa omasta nuoruudestani paikkana, jossa käytiin naureskelemassa kaiken maailman tyrkkykuville. Tiedäthän, huulet törrölle ja rinta eteen, sit sensuellia ilmettä ja kamera räpsymään. Eikä tuo ole mihinkään näinä aikoina muuttunut. Miehen 15v tyttö siellä on, ja vaikka hänellä ei näitä kuvia olekaan ( no, niillä rajoilla kyllä), niin kavereillaan sitten senkin edestä.
Siellä on mahdollista pitää myös blogia ja miehen tyttökin sellaista pitää. Kovasti pohditaan mitä seuraavalla kerralla juodaan, kiroillaan ja naureskellaan muille.Meille sitten sanotaan, etten koskaan ole edes maistanut ym. skeidaa. En tiedä onko tytön äiti tietoinen tästä, mutta mieheni ainakin osaa loistavasti sulkea silmänsä vaikka olenkin hänelle kertonut sivuista.
Kannattaa siis tosiaan ainakin tuota ircciä miettiä.
Sen verran olen käynyt, että olen laittanut tunnukset ja käynyt vilkaisemassa. Ja jotenkin jäänyt sellainen kuva, että paikka on (ainakin ollut) nuorten suosiossa, ehkä juuri sen vuoksi niitä ongelmiakin siellä kuullut olevan enemmän, kun vanhemmat eivät niin hyvin seuraa sen käyttöä.
t:ap
kuin yksi vastaaja.
Kummallista haukkua hysteeriseksi jotakuta vanhempaa, joka toimii toisin kuin sinä. Onhan juuri julkisuudessakin ollut paljon noista netin vaaroista lapsille. Ja poliisikin kehottanut seuraamaan aktiivisesti omien lasten tekemisiä.
Itse olen kokenut, että parempi mahdollisimman reaaliajassa nähdä mitä lasten facebook-sivuilla tapahtuu. Joskushan voi olla just kiusaamista tai muuta, josta lapsi ei uskalla vanhemmille puhua ja poistaa ne jutut sieltä. Mun ystävän lapsella oli juuri tuollaista, vanhempansa eivät tienneet mitään mutta minä näin ne viestit oman lapseni sivujen kautta. Siis meidän lapsemmekin ovat facebookkavereita.
Eihän kukaan aikuinen tietenkään nyt koko aikaa voi lastensa sivuilla päivystää vaikka olisivatkin kavereita facessa. Mutta jokainen varmaan yrittää parhaansa, että voi lapsiaan suojella.
Meillä ehtona on, että pyydettäessä näyttää profiiliaan ja kavereitaan, itse en vaatinut päästä kaveriksi.