Jos joku antaa abortoida vaikkapa nyt downin.
Se on sellainen vamma, joka voidaan selvittää raskausaikana. Tämä ihminen hankkiutuu uudelleen raskaaksi, käy tutkimuksissakin ja luulee odottavansa tervettä lasta. Entäs, jos syntyykin vaikeammin vammainen kuin down? Kolahtaisikohan se missään?
Kommentit (23)
Elämän kulku ei ole aina hallittavissa.
En usko että ajattelisi että "voi hitsi kun abortoin sen Downin ku sitä olis helpompaa hoitaa" vaan enemmänkin kyllä kiroaisi sitä että terveitä lapsia ei voi saada.
Sinustako olisi sitten mukavaa täälainen?
Saa rangaistukensa?
Ei se toinen, vaikeasti vammainen silti downista mitään herkkua olisi tehnyt. Itse olisin abortoinut jos down olisi ollut tulossa. Toisaalta mulla on muutenkin joku 0,01% mahdollisuus saada down, ettäjotta...
Kyllä mietin että mitä jos... mutta en olisi ajatellut noin niinkuin kakkonen sanoikin, että voi harmi kun en pitänyt downia. Olisin vaan harmitellut, että miksi mulla käy näin paska säkä, kun esikoinenkaan ei terve ole.
Mahdollisuus saada terve lapsi down-raskauden jälkeen on huomattavasti suurempi.
Jos nyt saisin valita, ottaisin downin ennemminkin kuin psyykkisesti sairaan lapsen. Mutta toisaalta taas tällä hetkellä en lastani vaihtaisi mihinkään. Enkä edelleenkään antaisi abortoida minkäänlaista omaa lastani.
Joten en voisi kuolemanrangaistusta langettaa syntymättömälle, vaikka vammainen olisikin. Karmea pelkkä ajatuskin.
ja järkytyin niin paljon että se vain vahvisti sitä, että abortoisin kyllä sikiön jos vähänkin näkyisi testeissä vammaisuutta. Sitten jos olisikin vamma joka testeissä ei näkynyt tai seuraavakin sikiö olisi sairas niin ajattelisin että mieluummin sen tuurin olisin ottanut lottovoittona, mutta elämää ei aina voi säädellä.
Joten en voisi kuolemanrangaistusta langettaa syntymättömälle, vaikka vammainen olisikin. Karmea pelkkä ajatuskin.
Syitä oli toki useita. Mutta miten kuolemanrangaistuksen voi langettaa kenellekään, joka ei tiedä edes elävänsä? Jännä ajatus....
Eihän vastasyntynytkään vielä tiedä elävänsä.
Eihän vastasyntynytkään vielä tiedä elävänsä.
Mutta vastasyntyneellä on kuitenkin tunto ja hermot joita sikiöltä/alkiolta (alle 24 rv) ei löydy.
Ihan varhaisilla raskausviikoilla. Ja joka tapauksessa se tulee kehittymään. Ihminen on silloin kun hän on. Ihmisyys ei tule jossain tietyssä hetkessä, vaan se on heti. Jokaisella elämällä on tarkoitus ja suunnitelma. Ihminen toki syntyy uudestaan, mutta se joka toisen elämän katkaisee väkivalloin. Tai päättää sellaisesta asiasta, syntyy myös uudestaan ja kärsiin rangaistuksensa. Joko tässä tai seuraavassa elämässä. Näin minä uskon.
Näin minä uskon.
Sinäpä sen sanoit, virn!
Hoidetaanhan sitä keskosiakin, joilla ei sinun mukaasi ole hermoja. Hölmöä puhetta. Kyllä sikiöllä hermot on. Ja hän siis ennen kaikkea on ihminen.
Ihan varhaisilla raskausviikoilla. Ja joka tapauksessa se tulee kehittymään. Ihminen on silloin kun hän on. Ihmisyys ei tule jossain tietyssä hetkessä, vaan se on heti. Jokaisella elämällä on tarkoitus ja suunnitelma. Ihminen toki syntyy uudestaan, mutta se joka toisen elämän katkaisee väkivalloin. Tai päättää sellaisesta asiasta, syntyy myös uudestaan ja kärsiin rangaistuksensa. Joko tässä tai seuraavassa elämässä. Näin minä uskon.
Minulle on ihan yksi hailee synnynkö tähän maailmaan uudestaan vai en, ja millaisena synnyn. Vaikka sitten saamaan rangaistuksia aikaisemmista elämistä. Minä en sitä kuitenkaan tiedostaisi, joten "rangaistus" menisi hieman hukkaan.. Mielenkiintoinen paradoksi kyllä tuo sinun ajatusmaailmasi, se täytyy myöntää.
Hoidetaanhan sitä keskosiakin, joilla ei sinun mukaasi ole hermoja. Hölmöä puhetta. Kyllä sikiöllä hermot on. Ja hän siis ennen kaikkea on ihminen.
Ihmisyys, hermot? Siis hä? Missä vaiheessa olen puhunut jotakin tämmoistä?
Ihmisalku on kuitenkin eri asia kuin ihminen.
Nehän vaan saa sen minkä ansaitsee, ties mitä massamurhaajia ollut edellisessä elämässä, koska noin rangaistiin.
Olisi omituista ajatella, että kuolemaisillaan olevan vanhus ei olisi enää ihminen. Omituinen kuvitelma tuokin, että hermot kehittyvät vasta rv 24. Kyllähän hermosto kehittyy jo hyvin varhain.
Olisi omituista ajatella, että kuolemaisillaan olevan vanhus ei olisi enää ihminen. Omituinen kuvitelma tuokin, että hermot kehittyvät vasta rv 24. Kyllähän hermosto kehittyy jo hyvin varhain.
Sä olet kyllä sekaisin kun saunalyhty. Vanhukset, wtf?
En usko että ajattelisi että "voi hitsi kun abortoin sen Downin ku sitä olis helpompaa hoitaa" vaan enemmänkin kyllä kiroaisi sitä että terveitä lapsia ei voi saada.
Sinustako olisi sitten mukavaa täälainen?
Saa rangaistukensa?