Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Maha sekaisin monta kertaa päivässä, mistä voisi johtua? Mikä voisi auttaa, vinkkejä?

Vierailija
27.03.2012 |

Haluaisin kokeilla kotikonsteja ennen lääkäriin menoa, koska todennäköisesti lääkäri käskee kokeilemaan jotain, ennenkuin alkaa tutkimaan mitään.

Eli mahani on ihan löysällä ja sekaisin monta kertaa päivässä! Olen yrittänyt tunnistaa liittyykö se johonkin ruoka-aineeseen, ensin luulin, että kahvi tekee sen, mutta menee vatsa sekaisin välillä ilman kahvin juontiakin. Sitten luulin, että johtuu laktoosista, mutta en ole aina syönyt mitään maitotuotteita, kun näin käy. Vatsa ei ole kipeä, eikä muuta ongelmaa ole kuin tämä.

Onko kenelläkään samanlaista? Ajattelin nyt kokeilla muutaman viikon laktoositonta ruokavaliota, riittääkö mielestänne kaksi viikkoa kokeiluun? Kahvinjuonninkin voisin lopettaa, mutta juon sitä kuitenkin kohtuullisen vähän (2-3 kuppia päivässä), etten usko, että tämä johtuu siitä. Onko teillä mitään muita vinkkejä? Olen 25-vuotias, ei mitään sairauksia todettu lukuunottamatta atooppista ihottumaa ja joitakin allergioita.

Kiitos kaikille vastauksista ja vinkeistä!

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maitoallergia?

Vierailija
2/16 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan kuin omasta suusta :)

mulla on ihan sama juttu aluksi luulin kahvi,sitten laktoosi yms... en ole käynyt lääkärissä vaan oppinu elämään tän kanssa,kerran ohimennen kysyin kyllä lääkärissä et mistä mahtaa johtua: aktiivinen ruuansulatus. mä luulen et mulla tää johtuu aivoista pienistäkin tuntemuksista,hajuista yms :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
11.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ps...olen perusterve, eikä allergioita ole :)

Vierailija
4/16 |
26.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No keliakia?:) Munkin äiti mietti sitä koska vatsa kipeä ja ilmavaivoja ja kaikkea tälläistä, nyt juon laktoositonta ja juonnukkin kuukausia ja vältelly laktoosia..(:

Vierailija
5/16 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole keliakiaa, on siis tutkittu, mutta kun jätin viljat pois loppui ripulointi. Peruna taas teki päinvastoin, eli kovetti. Lisäksi molemmat (ja myös riisi) aiheutti ilmavaivoja.

Vierailija
6/16 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa aluksi kokeilla laktoositonta, nykyään ei edes lääkärikään tee muuta testiä intoleranssin toteamiseksi. Verikoe kun on epävarma sekin. Keliakia on yksi mahdollisuus, mutta sitä epäiltäessä EI SAA alkaa välttää ominpäin viljatuotteita, koska muuten skopiassa ei saada diagnoosia aikaiseksi.

Olen itse itselläni diagnosoinu tuon ärtyvän paksusuolen kun välillä menee vaan maha sekaisin, erityisesti kun syön paljon viljoja ja makeaa. Keliakia on poissuljettu.

Vierailija
8/16 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla ärtyvä suoli

Vierailija - 27.03.12 12:24 (ID 14557264)

kannattaa aluksi kokeilla laktoositonta, nykyään ei edes lääkärikään tee muuta testiä intoleranssin toteamiseksi. Verikoe kun on epävarma sekin. Keliakia on yksi mahdollisuus, mutta sitä epäiltäessä EI SAA alkaa välttää ominpäin viljatuotteita, koska muuten skopiassa ei saada diagnoosia aikaiseksi. Olen itse itselläni diagnosoinu tuon ärtyvän paksusuolen kun välillä menee vaan maha sekaisin, erityisesti kun syön paljon viljoja ja makeaa. Keliakia on poissuljettu.

Itse ainakin kävin juomassa ne litkut ja siinä yhteydessä verikokeet ja saatiin selvyys laktoosi-intorelanssista.

Vierailija
9/16 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei keliakiaa ole, jätät kaikki kotimaiset viljat pois. Monet ei kestä niitä vaikka ei keliakiaa. Se on tärkeä kuitenkin tutkia.

Voit syödä luontaisesti gluteenittomia viljoja, tehdä leipää ja puuroa. Sokeri myös pois.

Ehkä tarvitset kuitulisä, psylliumia esimerkiksi. Älä mitään lääkkeitä ala käyttää "ärtyvän suolen oireyhtymään" vaan ruokavaliolla se poistuu.

Vierailija
10/16 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verikoe ei ole satavarma. Ainoa satavarma keino on koepala suolesta, mutta siihen mennään harvoin. Kyllä niitä tehdään, näitä laktoosirasituksia silti.

Vierailija
11/16 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin keliakiatesti

Vierailija - 27.03.12 12:36 (ID 14557358)

lääkärille!

Itselläni on siis se laktoosi-intorelanssi ja sitä ennen tuli käytyä suolitähystyksissä ym. eli monisyisiä juttuja. Tokihan sitä voi kokeilla itse kaikkea, mutta läääkärin pakeille ensiksi.

Vierailija
12/16 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verikoe ei ole satavarma. Ainoa satavarma keino on koepala suolesta, mutta siihen mennään harvoin. Kyllä niitä tehdään, näitä laktoosirasituksia silti.

Vierailija
13/16 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kihomadot saa kanssa mahan sekaisin

Kokemusta on :(

Vierailija
14/16 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ote HUS:n sivulta:

"Laktoosi-intoleranssia epäiltäessä hakeudutaan ensin omalle terveysasemalle. Muita kanavia ovat esimerkiksi kouluterveydenhuolto ja työterveyshuolto.

Tarvittaessa kirjoitetaan lähete erikoissairaanhoitoon. Laktoosi-intoleranssipotilaat hoidetaan kuitenkin yleensä perusterveydenhuollossa.

Sairaanhoitoalueilla on mahdollista saada ravitsemusneuvontaa. Ravitsemusterapeutteja työskentelee sekä perusterveydenhuollossa että erikoissairaanhoidossa.

Laktoosi-intoleranssin hoito alkaa tutkimuksilla. Yleisin toteamiseen käytettävistä keinoista on laktoosirasituskoe. Tutkittava nauttii tyhjään vatsaan veteen liuotettua laktoosia, minkä jälkeen seurataan veren sokeri- eli glukoosipitoisuutta. Etanolilaktoosirasituskokeessa tutkittava juo ennen laktoosin nauttimista hieman alkoholia. Verestä voidaan silloin mitata glukoosin lisäksi toinen laktoosin rakenneosa galaktoosi.

Rasituskokeen tulosta voidaan varmentaa uloshengityksen vetypitoisuusmittauksella laktoosiannoksen nauttimisen jälkeen. Ainoa täysin varma tapa todeta hypolaktasia on laktaasientsyymin aktiivisuuden määrittely ohutsuolinäytteestä. Sitä käytetään melko harvoin. Myös laktaasin geenikoe on nykyisin käytössä. Se on käyttökelpoinen aikuisilla ja isommilla kouluikäisillä lapsilla, mutta ei alle 9-10-vuotiailla."

Vierailija
15/16 |
27.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on johtuu esimerkiksi maidosta tai laktoosi-allergiasta, se on helppo havaita itse.

Ota 2 viikkoa jolloin jätät pois kaikki maitotuotteet, mm. juuston, voin (ostat becelin oliiviöljypohjaista margariinia). 2 Viikon kuluttua juot pari lasillista laktoositonta maitoa. Silloin näet onko se maitoallergia, nimittäin kun 2 viikkoa olet ilman maitotuotteita, ja sitten otat taas, se alkaa potkimaan siihen malliin että sen kyllä huomaa.

Jos tuosta ei tule mitään niin kokeile tavallisella maidolla ja testaa tuleeko siitä oireita.

Keliakia testi ei näytä mitään jos omin päin alat ruokavaliota muuttamaan. Sen voit testata joko itse niin että haet apteekista (20€) keliakia testin joka otetaan verinäytteestä sormen päästä. Tuo on todella varma testi, yhtä varma kuin mitä labrasta verikokeesta otetaan. Tosin jos pyydät lääkäriltä lähetteen keliakia testiin, se ei maksa mitään. Joudut vain odottamaan tuloksia, lääkäriaikoja ym.

Mutta jos lääkäriin menet niin pyydä nyt samalla laittamaan lähete salmonellaan, norovirukseen ym. jotka kakkanäytteestä otetaan. Jos sulla on joku tuollainen ruuasta tullut bakteeri niin sen nyt periaatteessa pitäisi lähteä itsestään ilman lääkkeitä mutta selityksen tuolta voi saada.

Tuli mieleen että oletko raskaana? Mulla meni maha sekaisin kun tulin raskaaksi ja sitä kesti 4kk.

Mutta maha voi mennä sekaisin stressistä.

Muutenkin jos tuo on sellaista vatsavaivaa joka ei johdu mistään sairaudesta niin käy luontaistuotekaupassa etsimässä probiootteja. En tiedä löytyykö apteekista, mutta ainakin tiedän että Aleo Veran jälleenmyyjät myy noita eli voit myös etsiä paikkakunnaltasi Foreverin (Aloe Vera, kumpi se nyt onkaan) jälleenmyyjän.

Jos elimistössä ei ole bakteerit tasapainossa niin aiheuttaa monenlaista vatsaongelmaa. Probiootit auttaa myös laktoosi-intorelanssin aiheuttamiin vatsavaivoihin, stressi peräisiin, myös sellaisiin vatsavaivoihin jotka aiheuttaa kuukautishäiriöt kuten PMS.. ym ym ym.

Tuo on ehdottomasti sellainen juttu jota kannattaa kokeilla ja josta varmasti avun saat. (Ellei kyseessä sitten ole jokin suolistosairaus)

Vierailija
16/16 |
21.04.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaisi ärtyvältä suolelta aiheuttaako herneet ja pavut ja sipuli ja kaali mahan sekaisin itselläni on ärtyvä suolisto sairaus ja kannattaa kokeilla niin että jättää herneet ja pavut ja kaalin pois niin pitäisi rauhoittua