Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kunnallinen päivähoito maksaa n. 850 e kuukaudessa kunnalle

Vierailija
09.06.2008 |

miksi kotihoitoa ei voida tukea edes niin että kotona hoitavat saisi 500-600 e kuussa. eli edes yhtäpaljon kuin työmarkkinatuella olevat. Käsittämättömin juttu mun mielestä. tuolla 200 eurolla kun käteen jää ei pysty maksamaan kuin hyvin pienen osan ruuista, entä kaikki muu.

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä olet repinyt tuon 850 Euroa? Se on näennäinen kulu yhteiskunnalle, mutta todellisuudessa yhteiskunnalle on kannattavampaa, että lapset ovat keskitetyissä hoitopaikoissa ja äidit käyvät töissä. Jos siis mitataan puhtaasti rahassa, eikä huomioida inhimillisiä arvoja.

Minä en ainakaan osaa laskea päivähoidon ja kotihoidon todellista eroa. Päivähoito maksaa toki kunnille, mutta maksaahan ne hoitajat sitten takaisin veroja tuloistaan ja myös kuluttavat kaupoissa jne. Ja sieltä tulee taas lisää verotuloja ja työllistettyä, jotka taas kuluttavat. Samoin se työssäkäyvä äiti maksaa verot, tuottaa jotain lisäarvoa, josta taas yritykset maksaa veroja ja äiti ostaa tavaraa ja pitää yhteiskuntaa käynnissä jne. Laske siitä sitten se todellinen vaikutus kullakin vaihtoehdolla.

Vierailija
2/9 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on kaksi lasta ja tarttee kyllä huokasta helpotuksesta että ei tartte maksaa "koko" hoitomaksua itse vaan kunta maksaa osan.

Se taas että minulle äitinä maksettaisiin tellit, sellit ja vellit on kyllä aika paksua! Se raha jonka lapsi hoitajalle tuo kattaa palkan lisäksi maksuhelpotusta tarvikkeisiin, ruokaan, tilan pyörittämiseen..

Äitiysrahan, hoitovapaa maksun ei kuulu todellakaan kattaa kaikkea sinulta. Ei äitiydesta palkkaa kuulu maksaa vaan kevyttä tukea.

Ja nyt unohdat lapsilisät joita lapsi tuo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuluttaisihan se kotiäitikin sen rahan todennäköisesti kauppaan aivan yhtä lailla kun se palkattu hoitajakin, joten siinä suhteessa yhteiskunnan kannalta ihan sama, meneekö raha sille kotiäidille vai hoitajalle.

Ja ajatellaan, että kotiäiti ja työtön lapseton hakee samaa avoinna olevaa työpaikkaa. Jos työhön palkataan kotiäiti eikä sitä lapsetonta työnhakijaa, yhteiskunta maksaa korkeampaa korvausta tälle lapsettomalle työttömälle kuin sille kotiäidille, jos hän jättäisikin paikan hakematta. Ja jos kotiäidillä taas on vakituinen työpaikka odottamassa, niin hän tavallaan mahdollistaa kotona ollessaan sijaisen työllistämisen, eli taas yksi veronmaksaja lisää. Maksaahan se sijainenkin veroja.

Jos kaikki suomen kotiäidit pamahtaisivat yhtäkkiä töihin, niin uskallan väittää, että työttömien määrä ainakin jonkin verran lisääntyisi. Ei tietenkään yksi yhteen, mutta miksi tässä yhteydessä aina ajatellaan, että verotulot vähenee aina tasan sen verran, kun se kotiäiti maksaisi veroja, kun usein kuitenkin palkataan sijainen, joka maksaa myös veroja.

Tällainen näkökulma vielä näihin laskelmiin..

Mistä ihmeestä olet repinyt tuon 850 Euroa? Se on näennäinen kulu yhteiskunnalle, mutta todellisuudessa yhteiskunnalle on kannattavampaa, että lapset ovat keskitetyissä hoitopaikoissa ja äidit käyvät töissä. Jos siis mitataan puhtaasti rahassa, eikä huomioida inhimillisiä arvoja.

Minä en ainakaan osaa laskea päivähoidon ja kotihoidon todellista eroa. Päivähoito maksaa toki kunnille, mutta maksaahan ne hoitajat sitten takaisin veroja tuloistaan ja myös kuluttavat kaupoissa jne. Ja sieltä tulee taas lisää verotuloja ja työllistettyä, jotka taas kuluttavat. Samoin se työssäkäyvä äiti maksaa verot, tuottaa jotain lisäarvoa, josta taas yritykset maksaa veroja ja äiti ostaa tavaraa ja pitää yhteiskuntaa käynnissä jne. Laske siitä sitten se todellinen vaikutus kullakin vaihtoehdolla.

Vierailija
4/9 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Putosin kärryiltä.. :(

Itse olen nyt töissä, pari lasta. Pian saadaan uusi vauva ja jään töistä pois. En ole ajatellut sinänsä että teen palveluksen pysymällä pois töistä koska paikalleni tulee tuuraaja.. Olenhan silloin taas itse kotona enkä tee rahaa, ole sinänsä TUOTTAVA työntekijä vaan poissa työlistoilta.

Mutta SILTI en näe mitään tarvetta sille että minulle maksettaisiin PALKKAA kotona olemisesta! Toki, jos otan liudan lapsia ja hoidan niitä niin silloin, mutta ei omistani.

Kauppaan saisin minäkin upotettua vaikka kuinka rahaa, mutta se on nyt vähän eri kuin se että toiset ihmiset ruokkii, juottaa, hoitaa lapsesi terveyttä kun olet itse toisaalla. Se on silloin työtä. Kotona ollessani en ole kokenut että minulle pitää maksaa sama kuin yksityiselle hoitajalle joka tekee työtään.

Ootteko muuten ajatellu että lapsien hoitopäivä on aika halpaa, koko kuukausi pari sataa euroa?

Enkä muuten kieri rahoissa tai kettuile, vaan ihan aidosti. Joka arki 9 h maksaa aika vähän. 10 euroa jos on 20 hoitopäivää.

3

Vierailija
5/9 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiäidin mieshän voi mennä aina töihin kun lapsi on sairaana. Ja lisäksi päivähoito lisää sairauspäiviä, julkisen terveydenhuollon käyttöä jne.

Tää on niin monitasoinen kysymys, ettei oikeita vastauksia ole kellään.

Vierailija
6/9 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko selventää pari kohtaa kirjoituksessasi?

Mitä tarkoitat otsikon kysymyksellä (Eikö työttömillä olekaan sama tukimäärä??)

Ei kai kovin moni kotiin jäämistään palveluksena ajattelekaan, mutta kyllä varmasti se sijainen on tyytyväinen työpaikkaansa, jos vaihtoehtona on olla työtön.

Ja vielä tämä lause, mitä tarkoitat: "Kauppaan saisin minäkin upotettua vaikka kuinka rahaa, mutta se on nyt vähän eri kuin se että toiset ihmiset ruokkii, juottaa, hoitaa lapsesi terveyttä kun olet itse toisaalla. "

Oletko itse ajatellut, että lapsen kotihoito on yhteiskunnalle aika halpaa? Kuukauden jokainen päivä 24 tuntia noin 10 euroa.

Eikö työttömillä olekaan sama tukimäärä??

Putosin kärryiltä.. :(

Itse olen nyt töissä, pari lasta. Pian saadaan uusi vauva ja jään töistä pois. En ole ajatellut sinänsä että teen palveluksen pysymällä pois töistä koska paikalleni tulee tuuraaja.. Olenhan silloin taas itse kotona enkä tee rahaa, ole sinänsä TUOTTAVA työntekijä vaan poissa työlistoilta.

Mutta SILTI en näe mitään tarvetta sille että minulle maksettaisiin PALKKAA kotona olemisesta! Toki, jos otan liudan lapsia ja hoidan niitä niin silloin, mutta ei omistani.

Kauppaan saisin minäkin upotettua vaikka kuinka rahaa, mutta se on nyt vähän eri kuin se että toiset ihmiset ruokkii, juottaa, hoitaa lapsesi terveyttä kun olet itse toisaalla. Se on silloin työtä. Kotona ollessani en ole kokenut että minulle pitää maksaa sama kuin yksityiselle hoitajalle joka tekee työtään.

Ootteko muuten ajatellu että lapsien hoitopäivä on aika halpaa, koko kuukausi pari sataa euroa?

Enkä muuten kieri rahoissa tai kettuile, vaan ihan aidosti. Joka arki 9 h maksaa aika vähän. 10 euroa jos on 20 hoitopäivää.

3

Vierailija
7/9 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikonloput ja lomat 0 Eurolla 24 h.

Ei lasten kotihoito ole yhteiskunnalle erityisen halpaa. Mistä lähtien kotonaoleminen on muuttunut taloudellisesti yhteiskunnalle edulliseksi? Onko ne päättäjät ja ministeriöiden talousviisaat vaan niin h****tin tyhmiä, etteivät tajua tätä jokaisen av-mammankin tietämään "faktaa"?

Yhteiskunnalle on edullista, jos äiti hoitaa vähintään neljää lasta kotona. 1-2 hoitaminen on tehotonta ja siksi kallista. Useinhan esikoinen on vielä hoidossa, jolloin yksi nainen hoitaa yhtä lasta. EIkö peruslogiikka sano, että ei voi olla tehokasta, jos yksi hoitaa yhtä neljän sijaan?

Oletko itse ajatellut, että lapsen kotihoito on yhteiskunnalle aika halpaa? Kuukauden jokainen päivä 24 tuntia noin 10 euroa.

[

Vierailija
8/9 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

veroni (ehkä 400-500 euroa kk) kattaa kahden lapseni päivähoidosta aiheutuvat kulut paremmin kuin jos olisin kotona. Ja näillä palkoilla meidän perheen ostovoima ei edes muutu merkittävästi.

Mutta tosiaan mä en silti osaa näitä asioita nähdä kokonaisuutena. Tää vaan kummastuttaa mua. Eikä se mun logiikalla muutu vielä siitäkään, jos naapurin rouva samoilla tuloilla vie kolme lastaan päiväkotiin ja maksaa saman määrän veroeuroja kunnalle.

Vierailija
9/9 |
09.06.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuo oli sellainen heitto vaan, en tarkoittanut sitä mitenkään kirjaimellisesti. Siis vertaus tuohon, kun hehkutettiin, miten halpaa päivähoito on.

Jos on tehokasta hoitaa neljää lasta kotona, niin miksi esimerkiksi kahdesta lapsesta ei makseta edes puolta hoitajien palkasta? Ja saako neljän lapsen äiti yhtä paljon kuin neljän lapsen perhepäivähoitaja? En siis tarkoita, että näin pitäisi olla, vaan ihan laskennallisesti pohdin.

Viikonloput ja lomat 0 Eurolla 24 h.

Ei lasten kotihoito ole yhteiskunnalle erityisen halpaa. Mistä lähtien kotonaoleminen on muuttunut taloudellisesti yhteiskunnalle edulliseksi? Onko ne päättäjät ja ministeriöiden talousviisaat vaan niin h****tin tyhmiä, etteivät tajua tätä jokaisen av-mammankin tietämään "faktaa"?

Yhteiskunnalle on edullista, jos äiti hoitaa vähintään neljää lasta kotona. 1-2 hoitaminen on tehotonta ja siksi kallista. Useinhan esikoinen on vielä hoidossa, jolloin yksi nainen hoitaa yhtä lasta. EIkö peruslogiikka sano, että ei voi olla tehokasta, jos yksi hoitaa yhtä neljän sijaan?

[

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi