Miten ala-asteen ope ei osaa yhdyssanoja??
Wilmassa oli viesti: "1 läksy tehtävä tekemättä".
Voi hyvää päivää, näissäkö käsissä tulevaisuuden toivomme lepää?
Kommentit (72)
Sanaliitolla tarkoitetaan kiinteää, yleensä yhdessä esiintyvien sanojen muodostamaa fraasia, jolla on konventionaalinen merkitys ja joka eroaa yhdyssanoista siten, että sanaliiton jäsenet saavat pääpainon, minkä takia ne kirjoitetaan erikseen. Suomen kieli on esimerkki sanaliitosta. Sanaliitot saattavat käyttäytyä kuten yksittäiset sanat muun muassa sikäli, että niistä voidaan muodostaa johdoksia. Johdoksissa ne muuttuvat yhdyssanoiksi, esimerkiksi suomenkielinen.
millaisten vanhempien käsissä monien lasten elämä oikein lepää?? Monen lapsen mielenterveys aivan palasina vanhempien keskenkasvuisuuden vuoksi. En todellakaan olisi huolissani pienestä yhdyssanavirheestä. terv. luokanopettaja
nykyajan lapsia seuratessa oikeasti jo hieman surettaa, että kuinka uusavuttomia vanhemmat itse ovat. lapsi viettää kuitenkin koulussa ala-asteella n. 4-6h/päivä ja kotona 18-20h eli kummallakohan kasvatuksella on suurempi merkitys?
Lastemme kouluun tuli uusi rehtori, erityisopettaja koulutukseltaan. Löysin hänen ensimmäisestä viestistään kymmenkunta virhettä, jotka huvikseni korjasin punakynällä. Yhdyssanavirheitä, inkongruenssivirheitä ym. Luokanopettajan tärkein ominaisuus ei ole kieliopin ja kirjoittamisen hallitseminen, mutta mielestäni huonosti kirjoittava opettaja ei ole välttämättä kovin uskottava. Luokanopettajan pitäisi hallita monipuolisesti periaatteessa kaikki alakoulussa opetettavat aineet. Aika harva kuitenkaan hallitsee kaikki aineet erinomaisesti. Äidinkielen osaaminen on kuitenkin yksi niistä tärkeimmistä.
t. luokanopettaja, jonka tekstistä taisi tulla aika sekava, mutta olkoon!
Testatkaapa itse osaatteko täydellisesti yhdyssanojen oikeinkirjoituksen:
<a href="http://www.lintukoto.net/testit/yhdyssanat/" alt="http://www.lintukoto.net/testit/yhdyssanat/">http://www.lintukoto.net/testit/yhdyssanat/</a>Minä olen luokanopettaja ja minulla tulee joskus virheitä oikeinkirjoituksessa. Syy on se, että joskus tulee eteen asioita joita en tiedä. Yllättävää, eikö vain? Olen kirjoittanut äidinkielestä laudatur-arvosanan, mutta en siltikään osaa jokaisen sanan oikeinkirjoitusta. Tiedättekö myös, että oikeinkirjoitusohjeet muuttuvat silloin tällöin ja joskus voi olla jopa mahdollista kirjoittaa sana kahdellakin tavalla oikein. Minulle tulee tyhmyyteni lisäksi virheitä myös siksi, että joudun usein kirjoittamaan viestit nopeasti monen muun työn ohessa. Anteeksi epätäydellisyyteni. Olen silti ihan hyvä opettaja.
ei suomalaisten jälkikasvu enää pärjääkään. Miten lapset voivat oppia kunnolla äidinkieltään, jos heidän opettajansakaan eivät osaa enää ihan peruskielioppia, kuten esim. yhdyssanoja virheettömästi?
Kyllä minusta ainakin ihminen näyttää oman sivistystasonsa kielenkäytöllään, sekä suullisesti että varsinkin kirjallisesti. Jos opettaja tekee yhdyssana- tai pilkkivirheitä, se on tosi NOLOA!
ei suomalaisten jälkikasvu enää pärjääkään. Miten lapset voivat oppia kunnolla äidinkieltään, jos heidän opettajansakaan eivät osaa enää ihan peruskielioppia, kuten esim. yhdyssanoja virheettömästi?
Kyllä minusta ainakin ihminen näyttää oman sivistystasonsa kielenkäytöllään, sekä suullisesti että varsinkin kirjallisesti. Jos opettaja tekee yhdyssana- tai pilkkivirheitä, se on tosi NOLOA!
Yhdestä virheestä et voi kovin kummoisia johtopäätöksiä vetää opettajan pätevyydestä.
Ihmetyttää ihmiset, jotka takertuu jokaiseen pilkkuvirheeseen.
Jossa tarjottiin vanhempainvartti-aikoja!!! Ja ekaluokkalaisen ope tässäkin kyseessä.
niin ainakin mulle tapahtuu... Enkä kyllä osaa yhdyssaoja sen paremmin.
Ei luokanopettajat ole kovin tasokkaita.
lukihäiriöisiä koulutetaan luokanopettajiksi, olisiko kyseessä yksi heistä.
Tuttavan lapsella kielet olleet aina hankalia ja lukivaikeus, ihmettelin miten oli mahdollista päästä luokanopettajaopintoihin.
Yhdestä virheestä et voi kovin kummoisia johtopäätöksiä vetää opettajan pätevyydestä. Ihmetyttää ihmiset, jotka takertuu jokaiseen pilkkuvirheeseen.
varsinkin peruskoulun opettajilta.
Yhdestä virheestä et voi kovin kummoisia johtopäätöksiä vetää opettajan pätevyydestä. Ihmetyttää ihmiset, jotka takertuu jokaiseen pilkkuvirheeseen.
niin sinun mielestäsi opettaja on epäpätevä. Hoh hoijaa, oletko itse täydellinen etkä koskaan tee yhtään virhettä? En ole opettaja mutta teen työssäni joskus virheitä. Nyt peräänkuulutan vähän suhteellisuuden tajua.
niin sinun mielestäsi opettaja on epäpätevä. Hoh hoijaa, oletko itse täydellinen etkä koskaan tee yhtään virhettä? En ole opettaja mutta teen työssäni joskus virheitä. Nyt peräänkuulutan vähän suhteellisuuden tajua.
Missä muussa ammatissa on tuollaisia tosikoita?
Ihmetellään myös meidän pojan kakkosluokan open viestintätaitoja. Pahimpia ovat oudot sanajärjestys virheet. Saa lukea moneen kertaan, että ymmärtää mitä viestissä yritetään sanoa. Tuohon kun lisätään yhdyssana virheet, viestit lähtee väärälle oppilaalle ja joukkoviestinä sellaisia viestejä joka pitäisi mennä vain yhdelle oppilaalle.
ei ap
Sähköiset viestimet johtavat siihen,että ihmiset kirjoittavat yhä enemmän ja teksti on huolimattomampaa. Näppikselle yhdyssanavirhe vastaa käytännössä lyöntivirhettä.
Toki olisi hienoa, että opettajat olisivat työssä yhtä täydellisiä niin kuin me kaikki muut ja totta on myös, että soveltuvuuden korostaminen opettajavalinnoissa on heikentänyt valittavien osaamista. Yleensähän kuule väitettävän, että ala-asteella voi opettaa kuka tahansa, mutta toisaalta, esimerkiksi minä yhdyssanavammaisena olen saanut eximian äidinkielistä, joten uskon, että kielellisesti osaamattomia opettajia myös löytyy.
niin sinun mielestäsi opettaja on epäpätevä. Hoh hoijaa, oletko itse täydellinen etkä koskaan tee yhtään virhettä? En ole opettaja mutta teen työssäni joskus virheitä. Nyt peräänkuulutan vähän suhteellisuuden tajua.Missä muussa ammatissa on tuollaisia tosikoita?
Luepa alkuperäinen teksti: "näissäkö käsissä on tulevaisuuden toivo", tai jotenkin sinne päin meni tuo ap:n toteamus. Huumorillahan noihin yhdyssanavirheisiin nimenomaan tulisi suhtautua.
T. Sh
Eräänkin open kanssa käytiin kerran kirjeenvaihtoa sähköpostitse ja voi että ihmettelin miten niin surkeasti kirjoittava ihminen voi olla opettaja. Yhdyssanavirheitä, pilkut miten sattuu ja jopa isot kirjaimet hakusalla. Lauseetkin olivat sellaisia, että piti vähän aikaa miettiä, että mitähän ope yrittää sanoa. Toinen ope käyttää todella omituisia sanoja, esim. ensi viikolla pietetään matematiikan koe. Pietetään!
Usein koululta tulevat tiedotelaput tuppaa naurattamaan, niin surkeaa äidinkieltä ne ovat. Sen ymmärrän jos joskus kiireessä tulee joku pieni virhe tai jos jossain tällaisella palstalla kirjoittelee vähän miten sattuu, mutta kyllä opettajan pitäisi olla tarkkaavainen työssään. Sitähän oppilaaltakin edellytetään! Ei tule kokeesta kymppiä, jos on pienikään virhe.
millainen epäpätevä sählääjä lastasi opettaa. Olet kai jo ilmoittanut asiasta eteenpäin? Ihmeellistä, että opettaja jolla on vaan parikymmentä lasta siinä vahdittavana, ei saa nyt yhtä sanaa oikein kirjoitettua. Ja kuitenkin, elämmehän muutenkin siinä uskossa, että opettajat ovat täydellisiä. Valita ihmeessä kaikkiin mahdollisiin paikkoihin hänestä ja oudoksu sitä, kuinka tosiaan nopeasti sinäkin jopa pystyit huomaamaan, että epäpätevä opehan se siinä.