Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Endometrioosikipu vie tajun - onko sairastaneita kuulolla?

Vierailija
25.03.2012 |

Endometrioosia sairastan ja olen jonossa laparoskopiaan. Kipuja on kuun jokaisena päivänä niin pahoina, että en ilman reseptilääkkeitä selviä normaalielämästä saati sitten töistä.

Kysynkin nyt sitten asiaa..

3-vuotias lapseni hyppäsi mahani päälle sohvalla haluten leikkiä ja sen jälkeen on ollut aivan järkyttävä kipu ja oksettava olo. Voisko tämä olla jotain endokystan aiheuttamaa kipua? JOs joku osaisi sanoa jotain.. kipu on aivan hirveää. Menkat on just nyt ja ilmeisesti niitä kystiakin taas.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
25.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, minulla on endo mutta ei ole ollut koskaan tajun vieviä kipuja kylläkään. Leikattu on minullakin reilu vuosi sitten. Mutta tuohon yhtäkkiseen kipuun.. Voihan tuo olla jonkun kystan aiheuttamaa kipua, jos vaikka puhjennut etkä huomaa sitä kun on menkatkin niin verta tulee muutoinkin. Menisin lääkäriin varmaan jos oksettaakin.. Olisi varmaan hyvä tarkistuttaa ettei esim munasarja ole revennyt jostain kystasta tms.

Vierailija
2/8 |
25.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi tyhmyyteni.. :) Mutta ap vielä kyselee, onko sinulla ekavastaajalla tai muulla tietoa onko se vaarallista jos kysta puhkeaa? En löytänyt tietoa googlesta ainakaan..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
25.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aina ole vaarallista, kyllä niitä puhkeilee ihan itekseen, enemmänkin luulisin että on vaarallista jos ei puhkea koska iso kysta voi repiä munasarjan ja se on jo vaarallista. Ystäväni joutui päivystykseen koska hänellä oli munasarjan lähettyvillä appelsiinin kokoinen kysta.. Se poistettiin hätäleikkauksessa, toinen munasarja oli jo mennyt kuolioon. Mutta siis endometrioosi kystineen on mun käsittääkseni pääosin vaaraton. Aiheuttaa vaan helvetillistä kipua. Mä en oikeen osaa sanoa noista kystista kauheesi ja niiden vaarallisuudesta, minulla endometrioosia on ollut enemmänkin semmosina laattamaisina kasvustoina virtsarakon seinämillä ja kohdun seinämillä jne. Eli aika lievänä. Tuotti vain semmosta menkkamaista kipua vaikkei ollut menkkoja ja menkkojen aikaan kivut sitten aika kovat mutta en päivystykseen niidenkään takia ikinä joutunut, Buranalla pärjäsin. Leikkauksella nekin kivut sitten hävisivät ja lääkityksellä pysyvät kurissa. Hurjalta kuulostaa tuo sinun endosi :(

Vierailija
4/8 |
25.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se aina ole vaarallista, kyllä niitä puhkeilee ihan itekseen, enemmänkin luulisin että on vaarallista jos ei puhkea koska iso kysta voi repiä munasarjan ja se on jo vaarallista. Ystäväni joutui päivystykseen koska hänellä oli munasarjan lähettyvillä appelsiinin kokoinen kysta.. Se poistettiin hätäleikkauksessa, toinen munasarja oli jo mennyt kuolioon. Mutta siis endometrioosi kystineen on mun käsittääkseni pääosin vaaraton. Aiheuttaa vaan helvetillistä kipua. Mä en oikeen osaa sanoa noista kystista kauheesi ja niiden vaarallisuudesta, minulla endometrioosia on ollut enemmänkin semmosina laattamaisina kasvustoina virtsarakon seinämillä ja kohdun seinämillä jne. Eli aika lievänä. Tuotti vain semmosta menkkamaista kipua vaikkei ollut menkkoja ja menkkojen aikaan kivut sitten aika kovat mutta en päivystykseen niidenkään takia ikinä joutunut, Buranalla pärjäsin. Leikkauksella nekin kivut sitten hävisivät ja lääkityksellä pysyvät kurissa. Hurjalta kuulostaa tuo sinun endosi :(

Kiitoksia infosta. :)

Onhan tämä elämää rajoittava sairaus enkä ole työnantajan suosikkityöntekijä varmasti tällä hetkellä, kun koko ajan joudun olemaan pois työstä.. :/

Vierailija
5/8 |
25.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen oli siis kakkonen :)

Soita ainakin päivystykseen ja kysy, toi huonovointisuus tossa on se mikä mulla pistää silmään... Ne sieltä ainakin meilläpäin neuvoo aika hyvin ja yhistää gynen päivystykseen ja kerran mulla yhisti naistenklinikallekkin vaikkei asutakkaan helsingissä.

Vierailija
6/8 |
25.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä toi voi tarkoittaa kystan puhkeamista. Mulla se kystan puhkeaminen oli niin sietämätöntä kipua, että kylmä hiki virtasi. Sairaalassa sain litalginpiikin, jonka jälkeen pahin kipu hellitti. 3vrk meni Litalginin avulla, kunnes kipu vaimeni.

Litalgin olikin ainoa lääke joka sitä tuskaa pois vei. Sain niitä tabletteina kotiin.

Laparoskopia auttoi minulla n vuodeksi, sitten taas uuteen jonoon. Lopullisesti endokivut kuitenkin lähtivät raskauden jälkeen. Kaikilla se ei auta.

Vierailija
7/8 |
25.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutaman kerran oon sairaalaan joutunu kipujen vuoksi piikille ja osastolle kun mulla on liittyny noihin myös crp:n nousua. Kystasta valuu nestettä vatsaonteloon ja se ärsyttää vatsakalvoja. Mulla onkin ollu koko vatsa pinkeän kipeä palleasta ihan alavatsaan asti.

Auttaa en osaa, nyt ei ole moneen vuoteen ollu. Mulla oli yhistelmänä litalgin, panacod ja burana.

Vierailija
8/8 |
25.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka aina vaan sai noissa tilanteissa päivystyksessä kuulla sairastavansa "stressivatsaa".

Että silleen.

Pari kertaa pyörryin kivusta.

Sitten kun pääsin tähystykseen, selvisi että niitä pesäkkeitä oli ihan joka puolella. Leikkauksen jälkeen kipu loppui.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme yhdeksän