Taitoja tms. mitä nykypäivänäkin ihmetellään, jos "väärä" sukupuoli tekee:
Kommentit (19)
intohimoisesti opetella neulomaan... Ei ihan motoriikka meinaa riittää :D
muille, että kyllä nainenkin pystyy. ;)
-poikien ratsastusta katsotaan kieroon (vaikka iso osa maailman huippuratsastajista on miehiä)
-poikien taitoluistelu, baletti, käsityöharrastukset
-naisten atk-taidot, autonhuoltotaidot, sähkötyöt
-miehen leipomustaidot (ruoanlaitto on ihan ok)
heillä ne työt kuuluivat miehelle.
Tuli tätä lukiessani mieleen, että miksi joitain sukupuolelle epätyypillisiä piirteitä tai taitoja katsotaan naisella kieroon, mutta miehellä se on vaan "sympaattista" tai "ihanaa"?
Esim nainen autonasentajana on miehistä utopia, ja jos sellainen tulee vastaan niin ei voi periaatteen vuoksi kysyä apua/neuvoa jne. Vaan vaikka miespuolinen lähihoitaja on jotain niin hienoa ja avarakatseista...
ihmetellän suuresti että nainen osaa ottaa vehkeen myös peppuun.
Meillä 6v haluaisi intohimoisesti opetella neulomaan... Ei ihan motoriikka meinaa riittää :D
Ja tämä liittyi sukupuolirooleihin miten?
mutta siihen on lähipiiri tottunut jo. Nyt kun olen alkanut remppaamaan kotia, niin sitä vähän ihmetellään.
Miesten "osaamisalueet" ovat ikään kuin puolustettavia reviirejä. Jos joku (nainen siis) sille tunkee, niin se on uhkaavaa.
Naisten työt ovat taas kautta aikain katsottu vähäpätöisiksi "jämähommiksi". Miehelle oli rangaistus joutua naisten hommiin. Naisten työt eivät siis ole niin voimakkaasti reviiriherkkää aluetta.
Ja nykyäänkin NAISTEN mielestä se mies hoitsuna -juttu on söpöä. Toisen miehen mielestä se on noloa.
(Näin yleistäen. Poikkeuksia taatusti on.)
Kaikki, mitä nainen tekee, on ok. Kun pikkutytöt leikkikentällä leikkivät autoilla, niin äidit on ylpeitä siitä, että eivät ole kasvattaneet lapsistaan perinteisen sukupuoliroolin vankeja.
Kun pieni poika (taaperoiän ylittänyt) haluaa hoivata nukkeja, hän on kummajainen, pikkuisen säälittävä nössö, jonka äiti ei ymmärrä, että poikien pitää antaa olla poikia.
kun siskoni on raksa-ammattilainen(maalari/rakennusmies tms), minä vaihdan auton renkaat, veli on sairaanhoitaja, isän on aina hoitanut lapset kun heitä on vanhempieni luokse viety hoitoon, mieheni osaa kutoa sukat paremmin kuin minä tai kantapään, tyttäreni haaveilee sairaanhoitajan ammatista ja kaikki kauhistelevat.
naisten mielestä on ihanaa, kun päiväkodissa on mies-LTO tms. Miesten mielestä on säälittävää, että joku mies viitsii tehdä sellaista työtä sellaisella palkalla. Edelleenkin miehen tärkein tehtävä tässä maailmassa on luoda itselleen sellainen reviiri ja imago, että hän saa olla rauhassa ja arvostettu eikä kukaan hypi silmille. Siihen ei pehmeät arvot mahdu kuin silloin, kun kukaan toinen mies ei ole näkemässä.
tapaan tuollaista ihmettelyä melkein harva se päivä. Jos tullaan leikkauttamaan lasia, katsellaan mun pään ylitse, että "olisko lasinleikkaajia paikalla?". Kun sanon, että kerro vaan mulle mitä tarvitset ja leikkaan lasin, seuraava kommentti on että "sulla taitaa olla joku erikoinen leikkuri kun onnistuu noin hyvin?" (taidollahan ei ole asian kanssa mitään tekemistä) Kun vastaan leikkurikysymykseen, että "Ihan rautakaupan viiden euron leikkuri vaan". Hymistään jotain, että "No onnea sitten varmasti joukossa...." Hmb...
Sehän sitten onkin jo mielenkiintoista varsinkin vanhempien miesten mielestä, jos ilmestyn heidän kotiin suorittamaan mittausta tai korjaamaan ikkunaa......
No muutaman kerran on asiakas katsonu selvästi hämmentyneenä, kun tuon tavaraa. Ajan siis täysperävaunua ja pituutta on 161cm :D Onneksi vain kerran on asiakas heittänyt jotain "ajaapa pieni tyttö isoa autoa" -settiä.
No muutaman kerran on asiakas katsonu selvästi hämmentyneenä, kun tuon tavaraa. Ajan siis täysperävaunua ja pituutta on 161cm :D Onneksi vain kerran on asiakas heittänyt jotain "ajaapa pieni tyttö isoa autoa" -settiä.
Tähän törmään minäkin. Ja peruuttamista seuraa välillä isokin miesjoukko ja sitten ihmetellään että miten se nyt naiselta onnistuikin.
...ompelee itse lastenvaatteita, niin ohhoh!
vihan määrää miehen katseessa, kun hänet ohittaa motarilla nainen.
Myös naisen tekemä taskuparkki on aina yhtä jännä juttu, juuri siksi olen opetellut taskuparkin kunnolla jo heti 18-vuotiaana.
Meillä mies vaihtaa yleensä lasten vaipat, mikä on tietenkin aivan luonnotonta. Mies myös tekee lasten iltapuuron ja muutkin ruoat meillä (vaikka kokkaus onkin nykyään ihan ok).
Nainen voi tehdä miesten töitä, olla "yksi jätkistä" jne. Oma mieheni on fiksu ja koulutettu ja työnjako on meillä sekä tasapuolinen että sukupuolirooleja noudattamaton. Siti hänestä on koomista ja vähän säälittävää, että yksi miestuttavamme on sairaanhoitaja.
kun ymmärrän tietokoneista jne aika paljon,ja todella paljon enemmän kuin mieheni.
Silti appiukko aina puhuu vain miehelleni vaikka tasan tietää ettei se ymmärrä aiheesta yhtään mitään..