Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sanokaa nyt millä perusteella saan saikkua loppu raskauden ajaksi??? EN jaksa enää =(

Vierailija
23.03.2012 |

Voinko valittaa yleistä väsymystä ja kipuja joka paikassa? Mä en vaan enää jaksa käydä töissä, tää raskaus on alusta asti ollut erittäin väsyttävä ja raskas.

Tuntuu tyhmältä että ei jaksa mutta kun en vaan jaksa,

ja silloin kun joku kysyy että kuinka voit niin totta kai vastaan että hyvin ja ihmisille ulospäin näytän että kaikki on hyvin ja olen iloinen ja pirteä yms...

Mutta todellisuudessa mä olen aivan rikki, ahdistaa, väsyttää, sattuu, särkee, kolottaa, jomottaa, vituttaa ym ym ym...

Miten mä saisin suuni auki neuvolassa asiasta?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itkee jollain vauva-palstalla.

minä en ole kusipää, ap on

kaikenmaailman idiootit ne sikiääkin. voihan sitä jäädä ihan reilusti sairauslomalle ja sitten mahd. aikaseen äitiyslomalle.

vai onko ap jo peräti vkolla 14?

Vierailija
22/39 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun vaivat kuulostaa siltä et sulla on vaan liikaa painoa ja/tai liikaa ikää jonka takia kroppa pettää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki 10 ja 7 vuotta sitten olin nuorempi ja kroppa eri kunnossa. ylipainoa ei ole. Hb 115 ja syön nyt rautaa, verenpaine ok, tähtiä nään silti välillä ja siitä olen neuvolassa sanonut, virtsanäyte oli ok ja siis viikko sitten olin neuvolassa.

Ei olisi iki päivänä tullut mieleen että kolmas raskaus voi olla näin erilainen, toista odottaessa oli ainoanan vaivana erittäin kovat liitoskivut viikosta 20 lähtien nyt ei onneksi vielä ne vaivat ole kovinkaan pahat ja toivottavasti ei tästä enää pahene.

Niin ja supistuksia tulee vähän väliä, ei mitenklään pahoja mutta välillä tulee monta päivässä ja välilä menee päiviä ettei tule yhtään, kohdunsuu ei ole auki eikä osata sanoa mistä ne johtuu... aiemmissa raskauksissa tässä vaiheessa ei ole vielä ollut supistuksia.

Neuvolassa kun sanoin että väsyttää ihan kamalasti niin kuulemma kuuluu raskauteen että on ihan normaalia... jaa, no miksei mulla aiemmin ole ollut tuollaista ongelmaa.

Nukun kyllä mutta en tiedä sitten nukunko jotenkin huonosti kun ei tunnu piristävän ja aamulla herän todella aikaisin jonka jälkeen en enää saa nukutta ja päivällä (vapaa päivänä) jos yrittää mennä oikein nukkumaan niin ei varmasti tule uni vaan sitten vaan sinnitteleln päivän ja torkahtelen pieniksi pätkiksi vähän väliä.

Ja tiedän kyllä mitä lapsen kanssa olo on vauva aikana, on kokemus äärimmäisen helposta lapsesta ja äärimmäisen vaativasta lapsesta, lapsesta joka ei nukkunut kokonaista yötä ennen kuin vasta reilu 5 vuotiaana. Ensimmäinen vuosi meni huutaessa ja valvoessa...

Sain silloin nukkua 10 min pätkissä ja joskus harvoin 2 tuntia yhteen putkeen klo 22-24, että tiedän kyllä mitä vielä on tulossa ja se tässä eniten pelottaakin, jos nyt jo olen kuolemanväsynyt ja lapsi on samanlainen kun edellinen niin en tule jaksamaan, tai tulen mutta sen jälkeen ei asiat ole hyvin.

ap

Vierailija
24/39 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän sanoa tän mahdollisimman ystävällisesti:)

Siinä vaiheessa, kun ihminen tarvitsee sairaslomaa, niin kyllä sen sitten hankkii eikä arvo täällä onko se ok.

Minäkin olin kolmannessa raskaudessa tosi väsynyt ja mietin töissä kehtaanko pyytää saikkua. Todellisuudessa taisi pääosin olla sitä, että odotin hullun lailla loman alkua ja aika mateli.

Tottakai jos ihan todella olet sairas, niin menet samantien lekuriin!

Vierailija
25/39 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nyt tarviin saikkua...

Kokemuksesta tiedän sen, tein töitä 2 vuotta putkeen aivan uupuneena ja loppujen lopuksi menin lääkäriin fyysisten oireiden takia jossa romahdin täysin lääkärin kysyessä oikean kysymyksen, sain samantien lähetteen mielenterveystoimistoon ja 4kk saikkua...

En aiemmin tajunnut mennä lääkäriin koska mielestäni en ollut sairas vaikka oireita ja vaivoja oli vaikka muille jakaa.

En pystynyt hengittämään kunnolla ja huimauskohtauksia ja muistin menetystä ja paljon paljon muitakin vaivoja kukkausien ajan oli ja töissä vaan sinnittelin koska ei ollut mitää ns syytä hakea saikkua vaikka sen sisimmässäni tiesin että sitä tarvitsen.

Rohkeesti vaan ap lääkärin puheille ja vaikka kirjoitat paperille asiat mitkä sinua vaivaa jos et saa ääneen sanottua.

Vierailija
26/39 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minullakin oli 3. raskaus ihan kammottava, ja olin fyysisesti hyvin raskaassa työssä. Jouduin jäämään sairaslomalle jatkuvien supistusten ja selän takia. Vauva myös painoi jotakin hermoa niin, että aina silloin tällöin meni jalat alta.

Ja ihan lääkärille kerroin vaivat, eikä sen kummempaa tarvinnut tehdä että saikun sai.

Vierailija
27/39 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sitten kerrot lääkärille kaiken saman, mitä viesteissäsi oot kertonut. Ja unohdat nuo vatipäät, jotka kertoo, ettei sulla ole oikeutta lapsiin, jos et raskausajastakaan selviä ilman valitttamista. Urhea EI tarvitse olla, jos siltä ei tunnu. Lääkäri ei varmaankaan kirjoita saikkua kuin kahdeksi viikoksi kerrallaan, ettei tarvitse antaa B-lausuntoa Kelaan. Älä siis pyydäkään sitä, vaan otat sen pätkän, minkä saat. Ja sitten uudestaan, jos et ole saanut itseäsi työkuntoon.

Mä jäin ensimmäisessä raskaudessani rv. 26 sairaslomalle runsaiden harjoitussupistusten vuoksi. Ne eivät olleet varsinaisesti kipeitä, eivätkä aiheuttaneet pehmenemistä kohdunsuulla, mutta työntekoa ne häiritsivät niin, etten voinut keittiöllä ja/tai asiakaspalvelussa olla töissä. Nyt alkoi 27. viikko ja huumorintaju alkaa olla vähissä. Esikoinen on 1v7kk ja liitoskivut sitä luokkaa, että roskienvienti saa tipan linssiin, kun käveleminen sattuu. Odotan jo synnytystä ja kokemuksesta tiedän, etteivät valvomiset ole helppoja, mutta kyllä se tämän raskaanaolon voittaa! Nukkumaankaan en enää pysty, joten untakin saan varmasti enemmän vauvan kanssa! Tää ei vaan sovi kaikille! Ja ennen kuin kukaan tulee mullekaan sitä erikseen kertomaan, niin ei: en aio hankkia enempää lapsia. Muuten ehkä kolmannen vielä haluaisinkin, mutta raskaiden raskauksien vuoksi en siihen aio enää ryhtyä.

Tsemppiä!

Vierailija
28/39 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan kolmatta rv24, isommat lapset jo 7v ja 5v eli aika helppoja ja omatoimisia. Molemmat edelliset raskauden menneet ongelmitta. Nyt tällä kertaa tajuton väsymys kokoajan, suonikohjut jomottaa jaloissa, päätä särkee lähes päivittäin, äityy migreeniksi noin kerran viikossa ja olo on kaikin puolin tukala.

Saikkua en saanut. Lääkäri sanoi että koita ulkoilla töiden jälkeen, se virkistää, ja toivotti sitten hyvää jatkoa raskaudelle. Koitin sanoa että kun olen niin poikki ja päänsärkyinen aina töiden jälkeen että ei siinä paljon lähdetä reippaalle sauvakävelylle tms.

Ylipainoinen en ole minäkään. Ikää on se vähän päälle 30v että ei nyt niin kamalasti sitäkään.

Vierailija
29/39 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähes joka viikko, tai niin että saattaa olla pari viikkoa taukoa mutta sitten särkee 4 päivää päätä...

Pohkeet on myös alkanut krmappailemaan öisin niin että herään siihen kun pohkeet ihan kivikovat???

Mulla ei suonikohjuja ole jaloissa vaan häpyhuulissa???

Sekin tuntuu niin oudolta että alapäässä on suonikohjuja... ja ne sattuu aivan älyttömästi välillä kun seisoo, tuntuu että tarvis jonkun jalkojen väliin millä painaa niitä mutta asiakkaide edessä ei oikeen voi kädet jalkovälissä kuljeksia...

ap

Vierailija
30/39 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olethan ainakin jäämässä varhennetulle äitiyslomalle?

Vierailija
31/39 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lopusta pois ja neuvolassa neuvoivat että jos sitten lopuvaiheessa ei enää jaksa niin sitten kirjoitetaan saikkua, no onneksi tässä on tulossa pian pääsiäinen ja muutaman päivän loma.

ap

Vierailija
32/39 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt varmaan kaikki av-palstan täydelliset mammat tulee ja kivittää kun kerron että ite jäin saikulle viikolla 25..ja olen varmaan idioottikin av-mammojen mielestä kun jäin.Syy on se että olen ison marketin info-pisteessä (tyhmä varmaan ku sen työn olen 10v. sitten valinnut) ja selkä pamahti jatkuvasta seisomisesta.Siinä sitten yritin tehdä töitä ja välillä lähti jalat alta kun vauveli painoi johkiin hermoon,sekin on varamaan oma vikani av-mammojen mielestä..kasalla en pystynyt istumaa kun vauva painoi nivusissa oleviin laskimoihin ja huimasi,SEKIn on varmasti omaa vikaani..Että hae ap saikkua :) :) jaksat paremmin olla äiti muillekkin lapsillesi :) töitä kerkii tekeen lopun elämänsä.Sinä ja vauva olette nyt tärkeysjärjestyksessä ekana :)

Vierailija
33/39 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on ja työterveyslääkärin kehotuksesta huolimatta en saanut kevyempää työtä. Supistuksia tuli vähän MUTTA olisin oikeasti pärjännyt töissä pidempään. Viikolta 25 eteenpäin aloin pikku hiljaa olemaan enemmän ja enemmän pois ja lopulta neuvolalääkäri passitti minut kokonaan kotiin n. rv 30. Vauva syntyikin sitten rv 38, mutta kotona oli ihana olla! :) Tosin vaikeaa tuossa loppussa olisi töissä käyminen ollut, mutta ehkä muutaman viikon sitä olisi pidempään jaksanut.. Mitäs sitä kun sai palkalliset pitkät saikut. ;) Ja mitä sitten jos haluaa olla laiska ja mukavuudenhaluinen? Pokaaliako odotatte te jotka olette kärvistelleet töissä? Sanoisin, että valitat neuvolalääkärille ja NAUTIT elämästäsi! :)

Vierailija
34/39 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiakaspalvelutyötä erikoisliikkessä ja yksin tätä puotia täällä pyöritän eli kaikki mitä nyt liikkeessä hommia on niin hoidan ne, ei mitenkään raskasta työtä fyysisesti mutta henkisesti usein kyllä =(

Ehkä mä sinnittelen pääsiäisen yli ja toivon että rauta auttais tuohon väsymykseen vaikkei se nyt niin alhaalla vielä ollut 115 oli hb viikko sitten.

ap

Vierailija
35/39 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saikkua? Minä ainakin olisin sinun tilanteessasi tehnyt niin. Jos neuvolalääkäri kehoittasi vaan ulkoilemaan, niin sitten työterveyshuoltoon, jos tth sanoisi noin ja neuvolalääkärille ei saisi aikoja, menisin vaikka omilla rahoilla yksityiselle.

Minulla on ystävätär, joka on ollut saikulla jo ennen raskauden pultaväliä ja tulee olemaan äitiysloman alkuun asti. Syynä työpaikan todella huono ilmapiiri. Onneksi hänellä on työterveyslääkäri, joka ymmärtää ja kirjoittaa saikkua ihan mielellään. Ei se ole minulta mitenkään pois, että hän on saikulla, vaikka itse olin töissä loppuun asti. Sitä en ihan ymmärrä, että hän aikoo jäädä äitiyslomalle aikaisemmassa vaiheessa. Juurikin, koska se lyhentää toisesta päästä. Jos kerran saikun saaminen on suht yksinkertaista, luulisi, että hänelle sitä suotaisiin siihen asti, milloin äitiysloma normaalisti alkaa.

Vierailija
36/39 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, käy siis tietenkin pyytämässä saikkua ja jos jostain ihmeen syystä sitä ei tipu, niin mene toiselle lääkärille! Kyllä sun vaivat kuulostaa ihan riittävän vaikeille, että työssä sinnittely on tarpeetonta.

Ja niille, jotka länkyttää että odotas vaan kun vauva syntyy, niin kyllä nuo vaivat luultavasti lievenee, kun lapsi on syntynyt. Kohtu ei enää paina hermoja ja laskimovirtaus helpottuu. Lisäksi monilla äideillä -ei toki kaikilla- synnytyksen jälkeinen hormonitoiminta saa aikaan energisen ja hyvän olon.

Vierailija
37/39 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nää vaivat ei tästä ala laantumaan.

Pakko sinnitellä sinne asti ellei jopa pidemmälle vähän kun uusi työntekijä aloittaa silloin, tietty joo ei oo mun ongelma mut jotenkaan en vaan pysty jättämään toisia pulaan, ennemmin kärsin itse =(

Ärsyttää olla tälläinen joka iana tulee vapaapäivänä töihin jos joku pulassa ja muutenkin autan aina muita... Ei, en kaipaa mitään sääliä, en tätä sen takia sanonut vaan nyt ihan yleisesti kerroin minkäluontoinen olen.

ap

Vierailija
38/39 |
26.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mikä ihme mua vaivaa?

Tää on ihan kaameeta kun koko ajan vaan itkettää kun voimat on niin loppu ja oikeessa silmässä näkyy välillä tähtiä oikeessa reunassa, verenpaine ok edelleen.

Voiko johtua ihan vaan väsymyksestä? hierojallakin käyn säännöllisesti että niskoista ei johdu (kai)?

ap

Vierailija
39/39 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on nyt viikkoja 24 ja olo alkaa olemaan jo aika kamala.

Päätä särkee joka viikko vähintään pari päivää, hemoglobiini on 105 (rauta aloitettu), väsyttää kamalasti koko ajan. Sydän hakkaa ja hengästyn tosi helposti. Selkäkipujakin on ja iskias vaivaa.

Istuminen sattuu, seisominen väsyttää. Töiden jälkeen kävely on vaivalloista, maha painaa, närästää.

Ajattelin vielä ja katsoa mihin suuntaan olo menee, ja jos se tästä pahenee, niin todellakin haen saikkua.

Työni on pääasiassa istumatyötä, ja ainakin tällä hetkellä istuminen on pahinta selälle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi