Humalassa omissa häissä
Tarkoituksella hieman raflaava otsikko...
Kysymys kuuluu kuitenkin, minkä verran olette nauttineet alkoholia omissa häissänne? En missään nimessä haluaisi olla humalassa, ei sillä että pelkäisin mokaavani mitään, mutta haluan muistaa ihan jokaisen hetken siitä päivästä, tunnelman, tunnetilat, keskustelut ihmisten kanssa yms.
Kuitenkin juhlissa tulee nautittua jotain; alkumaljat ja viiniä ruoan kanssa nyt ainakin. Valitettavasti itseni hyvin tuntien, tiedän, että siinä vaiheessa kun se iloinen nousuhumala on päällä, haluan juoda lisää. Joo, olen jonkun sortin alkoholisti - juon ehkä 2 krt vuodessa, mutta kun juon, juon humalahakuisesti (ja koska en juo usein, niin valitettavasti helposti pääsenkin humalaan). Ja jos en juokaan, niin ainakin se ajatus valtaa pään, kun tekisi niin kovasti mieli ottaa vielä vähän ja energia menee itsensä pidättelyyn... (liioitellusti)
Turha nyt maalata mielikuvaa morsiamesta pää boolimaljassa imemässä viimeisetkin pisarat =D , en vaan haluaisi ollenkaan olla humalassa tuona päivänä, sitä iloista nousuhiprakkaa lukuun ottamatta, MUTTA kun tiedän että se johtaa juuri siihen, että ainakin haluan juoda lisää.
Olen oikeasti miettinyt jopa sitä Reviaa, joka estää nousuhumalan tunteen - näin mulle ei tulisi sitä himoa ottaa "vielä yks".
Ihan kokonaan ottamatta oleminen tuntuu vähän pingottamiselta, enkä halua liikkeelle mitään huhupuheita raskaana olemisesta (kun en kerran ole).
Kysymys siis meille hieman viinaan päin meneville morsiamille: kuinka selvisit päivästäsi selvänä? =D Pitäisikö valjastaa kaaso kyttäämään ja laskemaan juomistani; 1 juoma tunnissa ja that's it... (rautalankaa -> vitsi! en ole pilaamassa bileitä kaason osalta)
Tiedän, tämä on vähän säälittävää ja tiedän piilevän alkoholistin ominaisuuteni, siksihän kysynkin tähän neuvoa etukäteen; miten välttää juomishimo!
Te, jotka ette juo ollenkaan tai joille ei yksinkertaisesti tule tarvetta juoda yhtä tai kahta enempää, ette varmaan osaa antaa mitään konkreettista neuvoa, kiitos kuitenkin.
Kommentit (11)
Itselläni ei ollut tuota ongelmaa ja jotenkin ei tuntunut siltä, että olisi ehtinytkään liikaa juoda - siinä on vähän kiirus sen päivän aikana, kun pitää seurustella ja emännöidä jne - mutta minusta olisi yksinkertaista järjestää niin, että morsiammelle/hääparille on "omat juomat" joka olisi esim alkoholitonta kuohuviiniä. Sen viinipullon voi kääriä minkälaiseen kultapitsihörselöön hyvänsä, joten kukaan ei näe(ja ihmettelisin jos kehtaisi ryhtyä tarkastamaan) paljonko siinä on tilavuusprosentteja. Näin olisi helppo olla vaikka kokonaankin ottamatta, tai ainakin ottaa alkollisen boolin tai ruokajuoman välillä useampi lasi alkotonta.
Tunnistan tuon piirteen itsestäni aivan liian hyvin ja sen tietää myös ystäväpiiri. Erinäisiäkin vitsejä on kuultu minusta ja ruusupuskasta tms. joihin olen kemujen päätteeksi päätynyt, kun en osaa ottaa kohtuudella. Joten meillä ainoa toimiva ratkaisu oli se, että en saanut itse hakea juomaa, vaan kaaso huolehti, että minulla riittää juomista. Toi sitten vissymukin väliin, jos näytti homma lähtevän hanskasta.
mutta omat häät oli nuorempana jolloin tuli pämpättyä sitten nuoruuden mukaan. Oma kontrolli pelasi kuitenkin koko päivän ihan senkin takia, kun seurustelulta ja muulta toiminnalta en ehtinyt juomaan paljoakaan. Sulhasen kanssa olimme molemmat suht selvinpäin, mistä olin varsinkin sulhasen puolesta todella ylpeä! Hän kun oli vähän enemmän viinaan menevä kuin minä. :D
Mutta tuo kaason ottaminen avuksi on kyllä hyvä ehdotus. Tai miksei omatkin juomat, tosin ne jos loppuvat niin omasta kokemuksesta tiedän että siinä vaiheessa ei kontrolli pelaa ja voisi morsian siirtyä muihin juhlajuomiin. Joku luotettava kuitenkin seuraamaan vähän meininkiä, ja heti kiikuttamaan vesilasia jos homma tuntuu menevän vähän yli. Olen kuullut morsiammista jotka ovat oksennelleet narikassa takkien alla, itkeneet loppuillasta meikit poskilla tai strippailleet jatkoilla vähän liian rankasti, niin tosiaan se oman juomisen seuraaminen on ihan hyvästä. ;)
Kaaso ja sulhanen vois tosiaan pitää pientä kontrollia, ja aina kun olet lasillisen jotain juonut, juo vähintään yksi lasillinen vettä siinä välissä, ennen seuraavaa. Toinen, mikä auttaa, että otat pieniä siemauksia kerralla, et hörppyjä.
Tuntuu vähän kurjalta tosiaan velvoittaa ketään vahtimaan aikuisen ihmisen juomista... =/ Mutta voisin kyllä kuvitella että rakas kaasoni tähän suostuisikin, mun parastani ajatellen. Sulhon kanssa itse asiassa pohdimme näitä, eli siinä ois vuohi kaalimaan vartijana... =D (emme ole mitään tenuja, mutta hauskanpidossa riskinä on lipsua molemmilla)
Siemaukset kuulostaa hyvältä näin kaukaisena ajatuksena, mutta nousuhumalassa WUUUSH, kuka muistaa... =o
ap
Itselläni ei ollut tuota ongelmaa ja jotenkin ei tuntunut siltä, että olisi ehtinytkään liikaa juoda - siinä on vähän kiirus sen päivän aikana, kun pitää seurustella ja emännöidä jne - mutta minusta olisi yksinkertaista järjestää niin, että morsiammelle/hääparille on "omat juomat" joka olisi esim alkoholitonta kuohuviiniä. Sen viinipullon voi kääriä minkälaiseen kultapitsihörselöön hyvänsä, joten kukaan ei näe(ja ihmettelisin jos kehtaisi ryhtyä tarkastamaan) paljonko siinä on tilavuusprosentteja. Näin olisi helppo olla vaikka kokonaankin ottamatta, tai ainakin ottaa alkollisen boolin tai ruokajuoman välillä useampi lasi alkotonta.
Kiirettä varmaan pitää, ehkä se on yksi joka pitää poissa juomien ääreltä. Ja se on kyllä ihan totta, että jossain vaiheessa tärkeintä tuntuu olevan vain se lasin nostelu, olen tässä vaiheessa siirtynytkin usein vesi- tai limsalasiin, eikä se ole tuntunut hullulta idealta silloinkaan.
Kiitti vinkistä, kirjaan häämuistioon tänkin! =D
ap
Tunnistan tuon piirteen itsestäni aivan liian hyvin ja sen tietää myös ystäväpiiri. Erinäisiäkin vitsejä on kuultu minusta ja ruusupuskasta tms. joihin olen kemujen päätteeksi päätynyt, kun en osaa ottaa kohtuudella. Joten meillä ainoa toimiva ratkaisu oli se, että en saanut itse hakea juomaa, vaan kaaso huolehti, että minulla riittää juomista. Toi sitten vissymukin väliin, jos näytti homma lähtevän hanskasta.
Onneksi kaasokin tietää tämän taipumukseni, eli varmaan kyllä kontrolloisi pyytämättäkin. Hyvä kuitenkin avata ihan puheeksi asti. Kiitti!
ap
mutta omat häät oli nuorempana jolloin tuli pämpättyä sitten nuoruuden mukaan. Oma kontrolli pelasi kuitenkin koko päivän ihan senkin takia, kun seurustelulta ja muulta toiminnalta en ehtinyt juomaan paljoakaan. Sulhasen kanssa olimme molemmat suht selvinpäin, mistä olin varsinkin sulhasen puolesta todella ylpeä! Hän kun oli vähän enemmän viinaan menevä kuin minä. :D Mutta tuo kaason ottaminen avuksi on kyllä hyvä ehdotus. Tai miksei omatkin juomat, tosin ne jos loppuvat niin omasta kokemuksesta tiedän että siinä vaiheessa ei kontrolli pelaa ja voisi morsian siirtyä muihin juhlajuomiin. Joku luotettava kuitenkin seuraamaan vähän meininkiä, ja heti kiikuttamaan vesilasia jos homma tuntuu menevän vähän yli. Olen kuullut morsiammista jotka ovat oksennelleet narikassa takkien alla, itkeneet loppuillasta meikit poskilla tai strippailleet jatkoilla vähän liian rankasti, niin tosiaan se oman juomisen seuraaminen on ihan hyvästä. ;)
Tosin en itse ihan niin kovaan humalaan ole juonut vuosiin, että jalat menisivät alta, eikä minua humalassa itketä, on vaan meno päällä ja hauskaa. Myös vaatteet on onneksi pysyneet päällä! =D
Ainoa mikä etukäteen mietityttää on vaan se humalaisen sumentunut mieli, kun en tosiaan haluaisi yhtään hetkeä tuosta päivästä unohtaa.
Tätä ryhdyin itse asiassa miettimään vasta vuodenvaihteessa, kun meillä oli juhlat ja tutustuin uusiin ihmisiin miehen puolelta. Käytiin hyviä keskusteluita ja oli tosi mukava tutustua - harmi vaan, etten sitten aamulla muistanut MITÄ oltiin puhuttu... Siis en ollut puhunut mitään noloja (minusta ei jostain syystä oikein näe, kuinka humalassa olen, tai sitten vaan muistijälki ei tallennu kun vähänkin juo) eikä mun ystävät uskoneet etten muista, koska olin näyttänyt aika selvältä. Tällaista tilannetta en halua häihini, että viihdyn ja mulla on mukavaa, mutta en sitten aamulla muista kaikkea.
ap
on ollut aikaisemmin tuota ongelmaa, että kuppi maistuu hieman liian hyvin.
Mutta omissa häissäni asia ei ollut ongelma. Ensinäkin olin koko ajan niin täpinöissäni, että tuntui jo sen puolesta melkein jatkuvalta nousuhumalalta ja toisekseen, oli niin paljon tekemistä, ettei ehtinyt paljoa juomaan.
Otin alkumaljan, sitten oli kaikkea ohjelmaa enkä ehtinyt enempää edes juoda. Sitten kun oli ruokailu join ruuan kanssa lasin viiniä ja oluen. Sen jälkeen oli taas paljon ohjelmaa eikä ehtinyt juomaan. Loppuillasta, kun bändi alkoi soittaa otin jokusen olusen ja boolia, siinä missä vieraatkin. Mutta siinäkin tanssiessa ja vieraiden kanssa seurustellessa ei ehtinyt liikaa juomaan.
Eli sinullakin menee hyvässä lykyssä niin, että et ehdi paljoa juomaan, kun on koko ajan muuta mielekästä ajateltavaa ja tekemistä! Ja syöt kunnolla ja juot aina välillä vettä, niin ei ehdi viinat päähän nousemaan. Ja ei ole muuten kiva hääpuvun kanssa ravata vessassa, kun alkoholilla on tunnetusti diureettinen vaikutus :D
Vierailija kirjoitti:
Ei kai morsiamen kuulu "emännöidä" omissa häissään.
Pitäisi hääparin vähän arvostaa vieraita. Odoteltiin hääparia juhlapaikalla. Limousinen kuski sanoi, että meni aikaa tienlaidassa, kun he panivat autossa. Juhlissa sitten päityivät melko aikaisin ja menivät "nukkumaan." Vieraat jäivät keskenään juhlimaan.
vois tosiaan pitää pientä kontrollia, ja aina kun olet lasillisen jotain juonut, juo vähintään yksi lasillinen vettä siinä välissä, ennen seuraavaa.
Toinen, mikä auttaa, että otat pieniä siemauksia kerralla, et hörppyjä.