Mitä ajatellaan kieli- tai musiikkipainotteisista luokista?
Leimaako kyseinen valinta lapsen tai perheen jollain tavalla? Entä jos saman perheen kaikki lapset päätyy erikoisluokalle?
Kommentit (6)
oli vähän outoja. Niiden kanssa ei hengattu, jos haluttiin olla cooleja.
musiikkiluokka oli suurin kanakoulu, mitä olla saattaa. Jos suostui siihen muottiin niin siellä oli varmaan kivaa. Jos ei, niin sitten ei tainnut olla niin kivaa. Siellä sai kyllä olla hyvä koulussa ihan vapaasti. Mutta tämä meillä päin, muitakin totuuksia varmaan on.
minä ja pienin sisko käytiin musiikkiluokat, minä vielä musiikkilukionkin, sisko meni tavalliseen lukioon. Toinen sisko oli kuvisluokilla ja kävi "porvarilukion".
toinen alakoulussa, toinen päiväkodissa. Kommentit tuttavapiirissä ja muulloin, jos asia on tullut puheeksi ovat olleet lähinnä "sepäs hienoa lapselle, oppii kielen ihan sivussa", "miksen minä tullut ajatelleksi, että umpisuomalainenkin lapsi voi mennä noihin" ja muuta positiivista tai neutraalia.
Sitä en tiedä, mitä ajatellaan. Ehkä joku pitää jotenkin porvarillisena? Käytännössä meidän kunnassa hinta päiväkodissa on sen kielilisän 60 euroa enemmän kuin kunnallisessa, jos on korkeimmassa maksuluokassa. EI kovin elitististä minusta.
Toinen lapsi kielikoulussa, toinen menee nyt kielipainotteiselle luokalle ja luultavimmin sitten kuvispainotteiseen yläkouluun.
Minä taas ajattelen, että ihan kaikki kielitaito on kotiin päin.
Ja yleensä noilla luokilla ydinporukka pysyy yhdessä alusta loppuun ja vanhemmat tuntevat kaikki toisensa eli niissä on yhteisöllisyyttä.
Ja ainakin noihin on hirveän vaikea päästä, joten suosion perusteella niitä kai arvostetaankin.
Hyvä.