En tiedä miksi mutta avioliitto ei vaan ole mun juttu
Mua ei haittaa se että muut menevät naimisiin, mutta joitakin ihmisiä jostain syystä haitaa se että me ei mieheni kanssa mennä.
En keksi yhtään syytä miksi menisimme. SIksi kun muutkin?
Rakastan miestäni. Olen häneen sitoutunut. Minua ei kiinnosta ne avioliiton myötä tulevat edut, eikä tosin haitatkaan. En ajattele rakkauttamme rahassa. Minä pärjään vaikka eroaisimme tai jos mieheni kuolisi. Lapsethan hänet perivät, itse en tarvitse mitään.
Mieheni joskus kosi ja tahdoin kuulla mitä hän ajattelee avioliitosta, miksi hän tahtoo ja mitä se muuttaisi.
Emme siis menneet naimisiin. Miehenikään ei tarkkaan pohdittuaan keksinyt muuta kuin että se on jokin yleinen tapa jota ei välttämättä tarvita.
Kommentit (56)
Mua ei haittaa, jos joku ei halua mennä naimisiin, mutta ihmettelen sitä niissä tapauksissa, joissa osapuolet ovat muuten kovin sitoutuneita toisiinsa. Avioliiton solmiminen nyt vain on niin hirveän helppo tapa hoitaa monet juridiset asiat kuntoon. Ei siihen tarvitse ladata sen syvempiä merkityksiä, jos ei halua, vaan sen voi ottaa ihan vain elämää helpottavana asiana.
jotain suurempaa, jotain niin oikeaa ja aitoa, että sitä kiertääkseen ihmiset ovat valmiit kaikenlaiseen venkulointiin ja vaivaan. Ihan vaan siksi, ettei tarvitse sitoutua maailman edessä vaan vain päänsä sisällä ajatuksen tasolla.
Äitini ei esimerkiksi halunnut mennä uudelleen naimisiin siksi, että perinnönjako oli helpompaa kun hän asui avoliitossa. Pääsi helpommalla kun ei tarvinnut tehdä avioehtoja ja miettiä niiden asioiden kanssa. Hänen kuolemansa jälkeen me perimme selkeästi äitimme ilman avomiehen ja avomiehen suvun sekaantumista asiaan.
Ja uskon, että kysessä oli aito rakkaus. Elivät yhdessä 40 vuotta. Äitini jäi leskeksi aika nuorena.
Muistan kyllä, että kylän ämmät juorusi siitä, mutta että vielä näinä päivinä ihmiset jaksaa ihmetellä jos ihmiset asuvat avoparina. Heillä on varmaan syynsä siihen ja se nyt ei oikeastaan kuulu kenellekään. Avoliittoon riittää pelkästään se syy, että musta tuntuu, etten halua naimisiin.
Me kaikki emme halua samoja asioita. Ei halunnut äitinikään ja silti oli onnellinen avomiehensä kanssa.
jotain suurempaa, jotain niin oikeaa ja aitoa, että sitä kiertääkseen ihmiset ovat valmiit kaikenlaiseen venkulointiin ja vaivaan. Ihan vaan siksi, ettei tarvitse sitoutua maailman edessä vaan vain päänsä sisällä ajatuksen tasolla.
Vaikka ihan joka lakimiehen mielestä avioliitto on järkevä temppu, niin sinä tiedät toki pärjäämisesi ja pärjäämättömyytesi paremmin. Tiedätkö oikeutesi vaimona vs. avokkina, ja käytännön ongelmat esim. miehesi tai sun sairastaessa/kuollessa?
avioliitto oli kaikkein yksinkertaisin tapa varmistaa yhdessäolomme juridiset puolet. Ei tarvita erillisiä testamentteja, perimme toisemme omaisuuden automaattisesti, puoliso saa tietoa toisen terveydentilasta ym. käytännön asiaa.
Yhdellä paperilla monta asiaa selväksi.
Avioliitto muuttaa aika paljonkin perhe- ja perintöoikeudellisia asioita. Aikamoisen vaivan saa nähdä, että saa toisen turvattua samaan asemaan kuin aviopuolison saa. Ja kalliimmaksi käy kuitenkin.
Minä en ole koskaan ymmärtänyt, miksi ihmisten pitää väkisin tehdä asioista vaikeita. Avioliiton solmiminen on niin iisi juttu, ja toisaalta jos sillä ei ole mitään väliä, niin miksei sitä sitten voisi solmia.
Mutta sanotaan näin, että kun on naimisissa - etenkin kun on lapsia - niin se helpottaa joidenkin asioiden hoitoa.
Ja esim. kuolemantapauksissa, jos puolisosi kuolee (minkä se epäilemättä joskus tekee...) ja olette naimisissa niin silloin asiat järjestyvät PALJON helpommin verrattuna jos ette ole naimisissa.
Eikä nuo asiat ole mitään rahallisia asioita vaan ihan käytännön asioita.
miten pahasti se vaivaa ihmisiä, toinen asia on myös vapaaehtoinen lapsettomuus. Erilaista valintaa on vaikeaa kai kunnioittaa?
avioliitto oli kaikkein yksinkertaisin tapa varmistaa yhdessäolomme juridiset puolet. Ei tarvita erillisiä testamentteja, perimme toisemme omaisuuden automaattisesti, puoliso saa tietoa toisen terveydentilasta ym. käytännön asiaa.
Yhdellä paperilla monta asiaa selväksi.
...peritte PUOLET omaisuudestanne - lapsenne perivät toisen puolikkaan.
Musta on ihanaa, että mulla on aviomies ja että olen nimenomaan hänen vaimonsa. En minäkään ajattele liiton etuja tai muutakaan käytännön merkitystä. Enkä edes ajattele, että tämä avioliitto jotenkin sitouttaisi meitä enemmän tähän yhdessäoloon. Rakastan olla mieheni vaimo!
Ymmärrän kuitenkin toisenkin kannan tähän asiaan, eikä se mielestäni ole mitenkään huonompi vaihtoehto. Avioliitto vaan on nimenomaan mun juttu :-)
Itseäni on alkanut ärsyttää se että ihmiset jatkuvasti utelevat koska mennään, tai ei niinkään se utelu vaan se paheksunta ym show joka siitä aina seuraa kun sanomme ettemme mene.
Ap
todellinen rakkaus kestää ilman hölynpöly kirkko/valtiobyrokratiaa.
Rahaa tulee ja menee, mutta rakkaus säilyy.
Suurimmalle osalle avioliitto on vain rahanahneutta.
avioliitto oli kaikkein yksinkertaisin tapa varmistaa yhdessäolomme juridiset puolet. Ei tarvita erillisiä testamentteja, perimme toisemme omaisuuden automaattisesti, puoliso saa tietoa toisen terveydentilasta ym. käytännön asiaa. Yhdellä paperilla monta asiaa selväksi.
Jos teillä on lapsia niin peritte PUOLET omaisuudestanne - lapsenne perivät toisen puolikkaan.
Meillä ei ole lapsia.
tekee niinkuin itsestään hyvältä tuntuu. Tärkeintähän se on oikeasti tykkää siitä jonka kanssa elää!
Vasta pankissa huvitti kun täytin jotain lomaketta. Ei löytynyt ruutua omalle elämäntilanteelle, oli vain avoliitto, avioliitto, leski, eronnut, yksineläjä. Mitähän ne nämä yhden vanhemman perheet sitten ovat : )
No mitä nämä asiat ovat?
No mitä nämä asiat ovat?
Jos ei ole naimisissa niin silloin ei ole mitään juridista sidettä kuolleeseen puolisoonsa. Vaikeuttaa paljon kaikenlaisten asioiden hoitoa esimerkiksi perunkirjoituksissa, perinnönjaossa, yms.
sama
Rahaa tulee ja menee, mutta rakkaus säilyy.
Suurimmalle osalle avioliitto on vain rahanahneutta.
Miten raha tai rahanahneus liittyy avioliittoon? Avioliitto tarkoittaa ennenkaikkea monia juridisia asioita. Avioliitolla ei ole mitään tekemistä rahan kanssa.
Tiedän kyllä miten se avioliitto auttaa ja ei auta. En mielestäni ole tyhmä sen vuoksi kun en avioliittoa valitse.
Monesti nää kauhistelijat ihmettelevät sitä että olemme tehneet lapsia, vaikkemme halua toisiimme sitoutua ja sitä miksi olemme yhdessä kun emme rakasta toisiamme...
Minä puolestani ihmettelen sitä että miksi se rakkaus olisi avioliitosta kiinni.
ja mitä siihen juridiseen puoleen tulee, niin mulle se on aivan sama.... Siis noi kaikki käytännön asiat.
Itseäni on alkanut ärsyttää se että ihmiset jatkuvasti utelevat koska mennään, tai ei niinkään se utelu vaan se paheksunta ym show joka siitä aina seuraa kun sanomme ettemme mene.
on aika luonnollista, että ihmiset keskustelevat asiasta. Jos et haluaisi ihmettelyä tai tosiasioita, älä tee avausta av:lle.
Kyllä ihmiset ihmettelevät ja ajattelevat lastenkin etua. Leskeneläkkeen puute ja toisaalta se, että pienet lapsesi perivät puolet tai jopa kokonaisen asuntonne, ei ole ongelmatonta. Avoleski voi joutua pulaan, kun hän ei voi lastensa edunvalvojana myydä heidän omaisuuttaan omista syistään vaikka olisi perheen ainoa elättäjä.
Ja olethen huomannut, että kuolintapauksissa myös kuolinjärjestyksellä on väliä. Voi käydä vaikka että koko perhe joutuu kolariin. Toinen puoliso kuolee heti. Lapset perivät. Sitten lapsetkin kuolevat. Toinen vanhempi perii lapset. Sitten kuolee leski. Vain leskeltä jää perintöä suvulleen päin. Ensin kuolleen puolison koko omaisuus menee puolison suvulle.
Mutta: sinä ihmettelit ja palsta vastasi, miksi valintaasi ihmetellään. Et ole cool ja yksilöllinen vaan ykinkertainen erikoisuudentavoittelija, joka tekee ratkaisunsa puutteelisiin tietoihin nojautuen.
lähiomaiseksi avomieheni. Kun jouduin onnettomuuteen, olivat ilmoittaneet avomiehelleni kun olin tajuttomana.
Hassua, kuinka naimisissa olevat naiset kiihkeästi hyökkäävät jonkun avoliittoa vastaan. Onko todella niin, että toisille avioliitto on määnpäällinen paratiisi kun sillä tavalla on taloutensa saanut kuntoon. Eivät osaa ajatella, että on tosiaan ihmisiä, jotka saattavat asua jopa yksin koko ikänsä ja silti he saavat ostettua asunnon itselleen ja säästettyä pesämunan.
Ei kaikki siihen asuntoon miestä tarvitse. Osa pystyy tienaamaan sen ihan itse.