Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitäs tuumitte..varsinkin te virikeäidit?

Vierailija
20.03.2012 |

Lasten päivähoito on Suomessa järjestetty ensisijaisesti aikuisten eikä lasten tarpeisiin. Tätä mieltä on varhaiskasvatuksen dosentti Marjatta Kalliala Helsingin yliopistosta.

Kalliala arvostelee voimakkaasti pienten lasten pitkiä hoitopäiviä Suomessa. Hänen mukaansa työaikalaki suojelee aikuisia pitkiltä päiviltä ja koululaisten päivien pituus on tarkasti määritelty, mutta pienet lapset eivät saa vastaavaa suojelua.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun jostain on pakko säästää. Siitä huolimatta, että olin ajatellut panevani tämän ensimmäinen lapsemme pariksi päiväksi virikehoitoon, jos saamme toisen lapsen. Olemme ajatelleet, että aloitamme toisen yrityksen siinä vaiheessa, kun tämä esikoisemme on n. 4-vuotias. Asumme haja-asutusalueella, eikä täällä ole esim. sellaisia leikkipuistoja, joissa äidit kokoontuisivat. Siksi olin ajatellut, että esim. 2 hoitopäivää viikossa olisi ollut n. 5-vuotiaalle lapselle ihan hyväksi.

(Tietenkään sitä toista lasta ei välttämättä koskaan kuulu, tätä ensimmäistäkin saimme yrittää tovin.)

Vierailija
2/5 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkät hoitopäivät ovat valitettavia. Ei ole mitään järkeä olla päivähoidossa 11 tuntia. Ei edes 9 tuntia. Se ON pitkä päivä lapselle. Mutta miten sen lyhentää? Kun työpäivän pituus on 7 h 45 min, ja tämä sen takia, että toimistotyöaikaan kuuluu palkaton pakollinen 30 min ruokatauko. Työatkat siihen päälle.

Kieli vyön alla mennään, sillä bussivuorot ovat niin harvat, ettei niistä parane myöhästyä lainkaan, koska sen jälkeen myöhästyn hausta. Päivähoidopaikka on auki vain klo 7 - 16.30. Mutta muutakaan ei ollut tarjolla, paitsi sitten matkan takaa, tämä on sentään kodin lähellä´.

Kauempana oleva hoitopaikka olisi ihan yhtälailla tarkoittanut juoksemista tai matkaamista mutkien kautta ennenkuin hoitoon pääsee, töihin pääsee, pitkiä päiviä.

Eivät kaikki äidit uraa tee. Mutta jos jättäydyn työttömäksi, olen sitten yhteiskunnan elätti ja sossun elätti ja luuseri ja minut haukuttaisi tälläkin palstalla.

Semmoinen mahdollisuus että voisi olla kotiäitinä kunnes nuorinkin lapsi menee kouluun, ja mies elättää, se on mahdollista vain todella harvoille ihmisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymyksenasetteluasi virikeäideille. Eikös virkikelapset ole pääsääntöisesti lyhyitä päiviä ja muutaman kerran viikossa?

Itse työssäkäyvänä äitinä olen siitä onnellisessa asemassa, että lapsen hoitopäivän pituutta pysyy säätelemään. Meillä siten, että mies menee myöhemmin töihin kuin minä (vie lapsen myöhemmin päikkyyn)ja minä sitten pääsen aikaisemmin töistä hakemaan lasta kotiin.

Mua säälittää enemmänkin yh -vanhempien lapset, jotka joutuu olemaan hoitopaikassa koko vanhemman työajan + matkat. Helposti tulee 10 tuntia ja ylikin. Sillehän ei mitään mahda, mutta pitkiä ovat päivät.

Vierailija
4/5 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen löydettävä itse varat.

ai kauheeta, että aikuisten on käytävä töissä! perkele, monessa maassa sekä aikuset, että ne 6-vuotiaat käyvät töissä.

Vierailija
5/5 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka oli siellä monta vuotta ja joskus osa-aikaisena ns virikehoidossa :D Ei ksokaan mitään valittamista hoidon suhteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä yhdeksän