Millaiset tilat on Suomessa tarhoissa?
Asun Englannissa ja olen käynyt katsomassa useampaa lastentarhaa. Tilat on todella pienet. Useimissa on vauvojen huone, 1-2 vuotiaat, 2-3 vuotiaat ja sitten esikoullaiset erikseen. Kunkin ryhmän huone on pienempi kuin meidän olohuone. Yleensä ulkoilu-alue on piha, johon saa hikisesti parkkeerattua kaksi-kolme autoa. Osa on ollu laatoitettu osassa on nurmikkoa. Kiipeilytelineitä tms, ei ole. Yhdessä tarhassa ulkoilu suoritettiin laatoitetulla kattoterassilla, jossa näkyi muutama surullinen polkuauto.
Onneksi meidän taapero saa olla kotona siihen saakka kun esikoulu alkaa 3-vuotiaana.
Kommentit (15)
Tarha-sanaa ei ole käytetty moneen vuosikymmeneen.
ei aiheeseen, kun kirjoittaa tarha. ja suomessa kyllä on edelleen tarhoja:) Vaikka ne ovatkin päiväkotitoimintaa.
päiväkodista/ryhmiksestä.
Usein päiväkodeissa ja ryhmiksissä on ryhmän käytössä parikin huonetta, mielestäni semmoiset, joissa on vain yksi huone, ovat vähän harvinaisempia.
Henkilökunnassa voi olla esim sotarikollinen jostain mistä on lähtenyt pakolaiseksi ja tietenkin pääsee päiväkotiin töihin. Mitään turvaselvitystä ei vaadita.
Itse kyllä tyrmistyin kuinka pienessä tilassa lapset viettää päivänsä. Ulkoilu kun ei aina kuulu kuvioon, varsinkaan talvisin.
Kai ne lapset sitten tottuu tuohon, kun aloittelevat siellä vauvoina. Muutaman tutun lapsi aloitteli uraansa tarhassa neljän kuukauden iässä.
Itse kyllä tyrmistyin kuinka pienessä tilassa lapset viettää päivänsä. Ulkoilu kun ei aina kuulu kuvioon, varsinkaan talvisin.
Kai ne lapset sitten tottuu tuohon, kun aloittelevat siellä vauvoina. Muutaman tutun lapsi aloitteli uraansa tarhassa neljän kuukauden iässä.
Mä olisin varmaan kuollut, jos mun olisi pitänyt antaa oma vauvani 4 kuun iässä jollekin toiselle hoitoon... Ainoa henkilö, jolle kykenen jättää vauvani muutamaksi tunniksi hoitoon, on äitini.
Ainakin Lontoossa oli tosi pienet kopperot ja ne ulkoilualueet on ihan vitsi.
Suomessa panostetaan ihan eri tavalla piha-alueisiin ja leikkivälineisiin.
mutta onneksi meillä on sentään kettutyttöjä
Juu, lastentarhajärjestelmä lakkautettiin Suomessa 70-luvulla. Mutta sitkeessä on...
Kansakouluista ei taida puhua enää kukaan tarkoittaessaan peruskoulua.
Meillä päiväkodissa 5 ryhmää, kaikilla omat sisäänkäynnit. Ihan ok tilava tuulikaappi, todella tilava eteisaula, ainakin meidän olohuoneen kokoinen leikki-, toiminta- & ruokailutila (arviolta 6 m x 4m), yhtä iso leikki- ja nukkumahuone.
Valtava piha, jolla iso kiipeilyteline, keinuja, hiekkalaatikkoja, mäki (esim. pulkanlaskuun) jne. jne.
Ja ihan normipäiväkoti Helsingissä.
Tule takaisin Suomeen...
Ei se tarha mikään kovin väärä nimitys ole.
Pieniä nuo tilat on Suomessakin. Noin 5 neliötä per vekara.